Blog om SEO, PPC & SMM
OnlinePartners team
Skrevet D. 04. april 2014 af Grosen Friis

Google har i 2014 redesignet deres søgeresultater, og det har fået stor betydning for, hvor meget af en sides titel Google vælger at fremvise i sine søgeresultater. Årsagen er at hvert bogstav, tal og specialtegn ikke længere vægtes ens i bredden (pixels) i Googles søgeresultater. Samlet viser Google nu op til 512 pixels af en sidetitel i søgeresultaterne, så hvis en sides titel eksempelvis er 600 pixels bred, så vælger Google at skære den del af titlen væk, der overstiger 512 pixels.

Test dine sidetitler med vores sidetitleværktøj

Bemærk: Indtast gerne søgeord når du tester dine titles, så du sikrer dig at visningen bliver så virkelighedstro som muligt. Visningen i vores sidetiteltool er vejledende og et estimat på hvordan Google vil vise pågældende title. Oplever du fejl i toolet eller har du spørgsmål til de nye sidetitler, er du altid meget velkommen til at smide en kommentar

Klinisk test af title-tags efter Googles redesign og den egentlige påvirkning på SEO

Vi har udarbejdet kliniske SEO tests der understøtter at Googles redesign og de kortere titler, ikke har ændret titles’ indvirkning på ranking. I testen har vi lavet testsider der indeholder unikke søgeord – som alene står i titlen – således at testsidernes placering i Google kun er påvirket af søgeordene i titlen, da disse søgeord på ingen måde er at finde i testsidernes brødtekst eller interne/eksterne links til disse testsider. Resultaterne viser, at søgeord i slutningen af titlen, som Google vælger ikke at fremvise i sine søgeresultater efter redesignet, fortsat har samme betydning for, hvilke søgeord en side ranker på i Google.

I forhold til hvilken forskel de kortere sidetitler har på arbejdet med SEO, så oplever vi, at de nye sidetitler primært påvirker Trafik-elementet fra IRTA-modellen. Ikke mindst for de sider, hvor det viser sig, at Google vælger at fremvise en mindre del af sidernes titel end tidligere, for i disse situationer har man fået begrænset sine muligheder for at kommunikere med brugerne og det kan påvirke ens CTR negativ.

5 tips til udarbejdelse af nye titler

  1. Du behøver ikke gå i panik og forsøge at tilrette titlerne på samtlige sider på dit website nu og her. Fokuser i stedet på først at få tilrettet titlerne på de vigtigste landingssider på websitet.
  2. Overvej om titlerne på landingsider med fordel kan være længere end 512 pixels. Det kan jo være du kan beholde et par ekstra søgeord i slutningen af titlen og dermed fastholde eller styrke den enkelte landingsides placeringer i Google.
  3. Titlen skal altid være læsevenlig og kommunikativ – uanset om titlen fremvises forkortet i Googles søgeresultater eller fremvises i sin fulde længde.
  4. Test dine titles med udgangspunkt i et søgeord – bruger du site: kan du ikke være sikker på at se dine titles korrekt i forhold til en given søgning. Hvis en titel fremvises i Googles søgeresultater og søgeordene som brugeren har anvendt indgår i titlen, så fremhæves disse med en fed type i søgeresultatet og disse fremhævninger af søgeordene får titlen til at fylde mere
  5. Skriv ikke konsekvent med store bogstaver i dine sidetitler. Hvis du skriver et ord udelukkende med store bogstaver, så fylder det mere i titlen. Eksempelvis optager ‘COSTA DEL SOL‘ mere plads, end hvis det skrives som ‘Costa del Sol‘.

SEO tools til optimering af nye titler

For at teste og optimere side-titlerne på hele dit website, set i forhold til redesignet af Googles søgeresultater, så anbefaler vi at du benytter ScreamingFrog SEO spider (betalingstool). Ønsker du hurtigt og gratis at teste en sidetitel og sammenholde den med det søgeord eller den søgefrase, som en bruger kan forventes at ville benytte til at finde siden på, så anbefaler vi vores eget sidetitelværktøj, som du finder i toppen af siden.

Datagrundlaget for dette tool

For at kunne udvikle dette værktøj, så har det været nødvendig at komme til at kende pixelbredden så godt som muligt for hver eneste bogstav (store og små), tal samt specialtegn.

Så I første omgang har vi fået lavet en masse test-sider, hvor titlerne på siderne er bygget op således

Eksempelvis for h

  • Side 1: h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h
  • Side 2: hh hh hh hh hh hh hh hh hh hh hh hh hh hh hh hh hh hh hh hh hh hh hh hh hh hh hh hh hh hh hh hh hh h
  • Side 3: hhh hhh hhh hhh hhh hhh hhh hhh hhh hhh hhh hhh hhh hhh hhh hhh hhh hhh hhh hhh hhh hhh hhh hhh hhh h
  • Side 4: hhhh hhhh hhhh hhhh hhhh hhhh hhhh hhhh hhhh hhhh hhhh hhhh hhhh hhhh hhhh hhhh hhhh hhhh hhhh hhhh h
  • Side 5: hhhhh hhhhh hhhhh hhhhh hhhhh hhhhh hhhhh hhhhh hhhhh hhhhh hhhhh hhhhh hhhhh hhhhh hhhhh hhhhh hhhh
  • Side 6: hhhhhh hhhhhh hhhhhh hhhhhh hhhhhh hhhhhh hhhhhh hhhhhh hhhhhh hhhhhh hhhhhh hhhhhh hhhhhh hhhhhh hh
  • Side 7: hhhhhhh hhhhhhh hhhhhhh hhhhhhh hhhhhhh hhhhhhh hhhhhhh hhhhhhh hhhhhhh hhhhhhh hhhhhhh hhhhhhh hhhh
  • Side 8: hhhhhhhh hhhhhhhh hhhhhhhh hhhhhhhh hhhhhhhh hhhhhhhh hhhhhhhh hhhhhhhh hhhhhhhh hhhhhhhh hhhhhhhh h

Eksempelvis for H

  • Side 9: H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H
  • Side 10: HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH H
  • Side 11: HHH HHH HHH HHH HHH HHH HHH HHH HHH HHH HHH HHH HHH HHH HHH HHH HHH HHH HHH HHH HHH HHH HHH HHH HHH H
  • Side 12: HHHH HHHH HHHH HHHH HHHH HHHH HHHH HHHH HHHH HHHH HHHH HHHH HHHH HHHH HHHH HHHH HHHH HHHH HHHH HHHH H
  • Side 13: HHHHH HHHHH HHHHH HHHHH HHHHH HHHHH HHHHH HHHHH HHHHH HHHHH HHHHH HHHHH HHHHH HHHHH HHHHH HHHHH HHHH
  • Side 14: HHHHHH HHHHHH HHHHHH HHHHHH HHHHHH HHHHHH HHHHHH HHHHHH HHHHHH HHHHHH HHHHHH HHHHHH HHHHHH HHHHHH HH
  • Side 15: HHHHHHH HHHHHHH HHHHHHH HHHHHHH HHHHHHH HHHHHHH HHHHHHH HHHHHHH HHHHHHH HHHHHHH HHHHHHH HHHHHHH HHHH
  • Side 16: HHHHHHHH HHHHHHHH HHHHHHHH HHHHHHHH HHHHHHHH HHHHHHHH HHHHHHHH HHHHHHHH HHHHHHHH HHHHHHHH HHHHHHHH H

Så vi har ca. 100 tegn per titel og de ord som medtages i titlen er fra enkelte bogstaver og op til 8 bogstaver.

Vi har crawlet disse testsider med ScreamingFrog SEO spider, og har her fået viden om, hvordan spideren fastsætter bredden per titel i pixels. Resultatet for testsiderne med bogstaverne ‘h’ og ‘H’ kan man se på billedet nedenfor.

Screamingfrog SEO spider

Vi har så afprøvet forskellige bud på, hvor mange pixels et mellemrum fylder og har derefter regnet baglæns:

Beregning 1:

  • I titlen fra side 1 med ‘h’ er der i alt 101 tegn i titlen som består af 50 mellemrum og 51 bogstaver (‘h’).
  • ScreamingFrog SEO spideren siger, at netop denne titel fylder 760 pixels i bredden.
  • Hvis vi så eksempelvis sætter et mellemrum til at være 5,0 pixels i bredden, så fylder mellemrum 50*5 = 250 pixels
  • Det betyder så at alle ‘h’ bogstaverne fylder 760-250=510 pixels, og da vi har 51 ‘h’ i titlen så fylder en enkelt ‘h’ 510/51 = 10 pixels

Beregning 2:

  • I titlen fra side 2 med ‘hh’ er der i alt 100 tegn i titlen som består af 33 mellemrum og 67 bogstaver (‘h’).
  • ScreamingFrog SEO spideren siger, at netop denne titel fylder 835 pixels i bredden.
  • Hvis vi så fortsat sætter et mellemrum til at være 5,0 pixels i bredden, så fylder mellemrum 33*5 = 165 pixels
  • Det betyder så at alle ‘h’ bogstaverne fylder 835-165=670 pixels, og da vi har 67 ‘h’ i titlen, så fylder en enkelt ‘h’ 670/67 = 10 pixels

Så her ser vi, at et bogstav har samme bredde i pixels, uanset hvor langt det ord de optræder i er

Beregning 3:

  • I titlen fra side 1 med ‘h’ er der i alt 101 tegn i titlen som består af 50 mellemrum og 51 bogstaver (‘h’).
  • ScreamingFrog SEO spideren siger, at netop denne titel fylder 760 pixels i bredden.
  • Hvis vi så eksempelvis sætter et mellemrum til at være 4,0 pixels i bredden, så fylder mellemrum 50*4 = 200 pixels
  • Det betyder så at alle ‘h’ bogstaverne fylder 760-200=560 pixels, og da vi har 51 ‘h’ i titlen så fylder en enkelt ‘h’ 560/51 = 10,98 pixels

Beregning 4:

  • I titlen fra side 2 med ‘hh’ er der i alt 100 tegn i titlen som består af 33 mellemrum og 67 bogstaver (‘h’).
  • ScreamingFrog SEO spideren siger, at netop denne titel fylder 835 pixels i bredden.
  • Hvis vi så fortsat sætter et mellemrum til at være 4,0 pixels i bredden, så fylder mellemrum 33*4 = 132 pixels
  • Det betyder så at alle ‘h’ bogstaverne fylder 835-132=703 pixels, og da vi har 67 ‘h’ i titlen, så fylder en enkelt ‘h’ 703/67 = 10,49 pixels

Så her ser vi, at et bogstav har forskellig bredde i pixels, uanset hvor langt det ord de optræder i er.

For øjeblikket har vi de bedste resultater med at skønne hvordan en sidetitel kommer til at se ud i Googles nye redesignede søgeresultater, ved at fastsætte at et mellemrum fylder 4,0 pixels i breddden. Og siden der her er forskel på hvor meget et bogstav fylder i bredden på de forskellig testsider, så har vi valgt at benytte pixelbredden fra den test, som giver bogstavet den største bredde i pixels.

Om

Grosen er Senior SEO konsulent og super-nørd hos OnlinePartners, og han blogger primært om teknisk SEO.

Vis alle indlæg af
Kom frisk, smid en kommentar
  1. Posted by mads
    9. april 2014 kl. 21:28

    God dybdegående gennemgang af sidetitel og fint værktøj i har stillet til rådighed, takker!

    • Posted by Grosen Friis
      10. april 2014 kl. 09:37

      Hej Mads
      Selv tak :)
      /Grosen

  2. Posted by Henrik
    18. august 2014 kl. 14:34

    Tak for at stille jeres lille værktøj til rådighed – jeg har hidtil primært brugt site: men kan forstå, at den ikke er så pålidelig og vil nu teste mine vigtigste kategorisider mm ved hjælp af jers.
    Mvh
    Henrik

    • Posted by Grosen Friis
      4. september 2014 kl. 13:45

      Hej Henrik
      Det lyder godt :)
      /Grosen

  3. Posted by Thomas
    22. august 2014 kl. 13:12

    Mega sej gennemgang af titlerne. Har de også gjort noget ved beskrivelserne, jeg oplever ofte at Google ikke vælger dem jeg har angivet.

    • Posted by Grosen Friis
      4. september 2014 kl. 13:51

      Hej Thomas
      Tak skal du have :)
      Jeg formoder at du med ‘beskrivelserne’ mener ‘meta description’ ? Hvis ja så er jeg helt enig, Google tager ikke længere per automatik og gengiver det man har skrevet i meta-description feltet for en side i sine søgeresultater. Dog øger man sandsynligheden herfor, hvis man 1) skriver noget der er relevant i forhold til sidens indhold 2) hvis man skriver mindst 130 tegn og op til ca. 160 tegn.
      Jo færre tegn man skriver i meta-description feltet desto mere luft/plads “indbyder” man også Google til automatisk at udfylde for en sides beskrivelse i Google søgeresultater.
      /Grosen

  4. Posted by Helge
    21. december 2015 kl. 12:06

    Tak for god artikel. Det er en god hjælp, hilsen fra Prag. Helge

    • Posted by Grosen Friis
      21. december 2015 kl. 13:25

      Hej Helge
      Tak skal du have :)
      /Grosen

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Add your comment

Navn*

E-mail*

Website

2 + 7 =

Kommentar

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>