5 effektive funktioner, du bør bruge i det nye Google Ads interface

I juli tvang Google alle annoncører over i det nye Google Ads (AdWords) interface…

google skifter til nyt interface

I felt a great disturbance in the Force, as if millions of voices suddenly cried out in terror, […] I fear something terrible has happened.

―Obi-Wan Kenobi

…men ikke alle har haft lige let ved at skifte over til det nye interface, og der er rigtigt nok et element af overblik og simplicitet, som er gået tabt i udviklingen. Selvom du ikke nødvendigvis er helt forelsket i det nye Google Ads design, så er der dog mange nye lækre funktioner, der er kommet med implementeringen af det nye interface, som kan gøre overgangen lettere.

I dette blogindlæg gennemgår vi fem effektive funktioner i det nye Google Ads interface, du bør udnytte. Nogle af disse funktioner er mindre features, hvorimod andre er skelsættende annoncemuligheder.

1. Tilføj noter og få styr på kontoudviklingen

Mange af os har prøvet det. Vi ser på den historiske udvikling af en konto, og pludseligt har der været et fald på 50% i konverteringer. Det sætter mange spørgsmål i gang: Var sporingen nede? Afsluttede en kampagne? Blev et godt tilbud taget ned? Var vigtige varer udsolgte?

I Google Analytics har det længe været muligt at tilføje noter (annoteringer) til grafer for at indikere, hvornår større ændringer blev implementeringer på kontoen – eksempelvis opsætning af sporing. Denne funktion er nu kommet til Google Ads.

Hvis du går under kampagner, og efterfølgende vælger en dato på grafen, så har du mulighed for at tilføje en note. Hvis du husker at tilføje noter, når du ændrer kontoen markant, eller når der opstår problemer, så kan du hurtigt skabe en fyldestgørende historik af kontoen. Du kan altid gå tilbage og se, hvilken effekt visse ændringer har haft, og hvis du ser markante fald eller stigninger i trafikken, kan du hurtigt nå frem til en konklusion. Efter tilføjelsen kan noten ses som en lille grå firkant under trafikgrafen (se eksemplet herunder).

tilfoej-noter-annoteringer

Tag denne funktion i brug så hurtigt som muligt, og så vil du takke dig selv i fremtiden, når du skal se tilbage på dine data.

2. Brug promoveringsudvidelser og vis tilbud i søgeresultatet

Google lancerede promoveringsudvidelser for en del måneder siden, men mange har endnu ikke taget denne udvidelse til sig. Med promoveringsudvidelser kan du tilføje tilbud til annoncerne, så brugerne har mulighed for at klikke sig direkte ind på et tilbud. Der er mange muligheder for at skræddersy tilbuddet, så brugerne får alt information ude i søgeresultatet, hvorved du kan øge konverteringsraten for de brugere, der klikker på dine annoncer.

promoveringsudvidelse

Google kan vise to promoveringsudvidelser ad gangen i søgeresultatet. Det er muligt at tilføje promoveringsudvidelser på konto-, kampagne- og annoncegruppeniveau, så du kan fremhæve de mest relevante tilbud for søgeordene. Vi anbefaler, at du opretter minimum én promoveringsudvidelse på kontoniveau, såfremt der er relevante tilbud på din side. Det øger din synlighed i søgeresultatet, og de fremhævede tilbud er med til at adskille dine annoncer fra konkurrenternes.

3. Øg antallet af telefonkonverteringer med Avancerede budjusteringer for opkaldsudvidelser

avanceret-budjustering-opkaldsudvidelse

Hvis opkald er vigtige konverteringer for din virksomhed, så skal du udnytte funktionen Avancerede budjusteringer for opkaldsudvidelser.

Med denne funktion kan du øge dine klikpriser, når en opkaldsudvidelse kan vises til mobilbrugere. Herved kan du øge eksponeringen af dit telefonnummer.

Du finder denne nye funktion under fanen “Avanceret budjust” (se billedet).

Herunder kan der sættes en budmodifikation i procent for hver kampagne, så du kan sikre, at opkaldsudvidelsen vises med dine annoncer.

 

4. Målret mod forældrestatus og husstandsindkomst, så du når ud til de vigtigste brugere

Google har tilføjet yderligere målretningsmuligheder til vores kampagner. Det er nu muligt at sætte budjusteringer for og ekskludere brugere ud fra forældrestatus, og senere vil det også være muligt at gøre dette for husstandsindkomst (selvom vi har adgang til tabben for husstandsindkomst, så er det kun fuldt implementeret for USA, Japan, Australien og New Zealand i skrivende stund – august 2018).

Budmodifikation på baggrund af forældrestatus er en perfekt mulighed for virksomheder, der primært sælger til forældre eller ikke-forældre. Det er dog ikke kun disse virksomheder, der kan få gavn af denne mulighed. Det skal siges, at denne funktion kun er tilgængelig for displaykampagner, men forhåbentligt udvides denne funktion også til søgekampagner i fremtiden.

Ved at se på mængden af trafik og antallet af konverteringer, kan vi hurtigt danne os et overblik over, hvilken forældrestatus der konverterer bedst. På baggrund af dette, kan du implementere budmodifikationer, så du forbedrer eksponeringsandelen for den målgruppe, der med størst sandsynlighed skaber en konvertering.forældre-status-budjustering-adwords-google-ads

5. Få millioner af eksponeringer og billige konverteringer med Intelligente Displaykampagner

Den største og mest interessante tilføjelse er implementeringen af Intelligente Displaykampagner (Smart Display Campaigns). Med Intelligente Displaykampagner skal du blot supplere 5 overskrifter, 5 beskrivelser og op til 15 billeder (inklusiv logo), hvorefter Google selv kan generere bannerannoncer i et klassisk responsivt annonceformat. Derudover vil Google selv stå for målretningen af annonceringen, så du ikke skal tænke over, hvem annoncerne skal rettes mod.

Hvis dette var alt kampagnetypen kunne byde på, så ville det ikke være specielt interessant, da displaykampagner er kendt for ikke at konvertere til en fornuftig pris.

Hos Google er de dog overbeviste om, at de kan skabe konverteringer til en fornuftig pris via displaynetværket. For virksomheder, der lever op til visse krav, betyder det, at det nu er muligt at betale per konvertering fremfor per klik eller tusind eksponeringer.

Dette er en kæmpe ændring, og det betyder, at alle virksomheder, som opfylder kravene, skal køre Intelligente Displaykampagner. Her hos OnlinePartners har vi eksperimenteret meget med den nye kampagnetype, og det har resulteret i millioner af eksponeringer og store mængder konverteringer til bundpriser.

smart-intelligente-display-kampagner

Lønsom generisk displayannoncering? Ja, den er god nok!

For mange virksomheder opnår de dog aldrig én eneste konvertering med den nye kampagnetype, men i stedet har de fået mange hundrede tusinde eksponeringer til 0 kr. samt gratis brandkendskab, der har potentiale til at skabe indirekte konverteringer på sigt.

“Men hvad er kravene”, spørger du måske?

Ifølge Googles retningslinjer skal kontoen have 100 konverteringer på søgenetværket eller 50 konverteringer på displaynetværket over de seneste 30 dage. Derudover skal 90% af alle konverteringer foretages inden for 7 dage af første interaktion med dine annoncer. Vores erfaring er dog, at dette ikke er faste regler, da vi typisk kan sætte Intelligente Displaykampagner op, selvom der kun har været 80-90 konverteringer over de seneste 30 dage. Vi foreslår derfor, at du forsøger at oprette en Intelligent Displaykampagne og bruge betaling per konvertering. Hvis du ikke overholder Googles krav, så vil du få en advarsel om, at du ikke har mulighed for at betale per konvertering.

Hvis du ikke kan betale per konvertering, så vil den Intelligente Displaykampagne sjældent være lønsom. I de fleste tilfælde vil det derfor være bedre at opsætte normale displaykampagner med manuelle målretninger, da det kan øge konverteringsraten betydeligt.

Opsummering

De mange nye funktioner er et frisk pust til vores Google Ads kampagner. Vi har ikke bare fået øget fleksibilitet, når det kommer til målretningen af annonceringen. Vi har også, for første gang, fået mulighed for at sikre konverteringspriser på displaynetværket, hvilket radikalt ændrer måden, vi bruger displayannoncering på.

I Googles keynote fra juli, blev det også gjort klart, at Google er tungt investeret i disse nye intelligente kampagnetyper, så vi forventer at se lignende tiltag i fremtiden, hvilket vi ser meget frem til. Fangede du ikke Googles keynote, så kan du læse vores blogindlæg med de vigtigste funktioner Google præsenterede.

 

Har du spørgsmål til de nye funktioner fra Google, eller ønsker du hjælp til optimering af din Google Ads konto, så er du mere end velkommen til at kontakte os via denne formular eller ringe på tlf. 71 99 10 50
Morten Lundgaard
Skrevet af
Morten Lundgaard
Brugbar artikel? Del gerne med dit netværk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Mød vores team

Meet out team