5 sider der typisk skaber duplicate content på din hjemmeside

Duplicate content

Vi har tidligere lavet en video, der detaljeret beskriver, hvor henne på et website der kan opstå dobbeltindhold, med fokus på:

  • Titler
  • Meta-Description
  • Brødtekst

herunder om der er forskelle på om indholdet, der optræder to eller flere steder, ligger på samme eller på forskellige domæner.

Vær opmærksom på følgende

Der er imidlertid nogle bestemte typer af sider, som bør få alarmklokkerne til at ringe med det samme, når man tjekker en hjemmeside igennem for duplicate content problemer:

  1. Tip-en-ven sider
  2. Print-venlig sider
  3. Tag-sider på blogs
  4. Sortering af kategorisider
  5. RSS feeds

1) Tip-en-ven sider:

Tip-en-ven sider er ofte kendetegnet ved, at der er en URL parameter, som fortæller webserveren hvilket produkt man ønsker at tippe sin ven om. Produkt kan eventuelt være nævnt på Tip-en-ven siden med enten varenummer eller produktnavn, og dette er ofte den eneste forskel fra den ene Tip-en-ven siden til den anden. Bemærk at der jo ofte er en Tip-en-ven side for hvert eneste produkt på en webshop, så Tip-en-ven kan hurtigt komme til at generere tusindvis af sider med dobbeltindhold i både titler, meta description og brødteksten. Den bedste måde at forebygge dobbeltindhold på Tip-en-ven sider er ved at placere canonical i <head> sektionen som peger på forsiden.

Eksempel på Tip-en-ven side

Her er et eksempel hvor problemet med dobbeltindhold (i skrivende stund) ikke er løst, lokalavisen.dk har lige så mange næsten identiske Tip-en-ven sider, som de har artikler på websitet.

2) Print-venlig sider

Denne type sider implementeres heldigvis ofte i dag således, at en side i tilfælde af at den udskrives blot får tildelt et særksilt sæt af CSS koder. På den måde er det den samme URL der bruges for en side ved normal fremvisning i browseren og ved udskrivning. Men man støder dog indimellem på websites hvor Print-venlig siden fremvises på sin egen URL og hvor siden typisk fremvises uden logo, navigation og andre faste dele af designskabelonen, således at kun det relevante indhold udskrives. Her har man to sider, hvor den ene er med og den anden typisk uden designskabelonen, men det er ikke tilstrækkeligt til at Google opfatter dette som to forskellige sider. Dette forebygges som før også bedst ved ved at der placeres canonical i <head> sektionen, her er det dog mest relevant at Print-venlig siden peger tilbage på den side den relaterer sig til og ikke blot tilbage til forsiden.

Eksempel på Print-venlig side

Læg mærke til at Rybners har canonical på Print-venlig siden som peger tilbage på den normale side.

3) Tag-sider

Tag-sider på eksempelvis en blog er en slags underkategorisider, og de ord som her anvendes her til at beskrive blogindlægget ligger ofte meget tæt op ad blogindlægget og derfor er der stor sandsynlighed for at disse kun anvendes en eller få gange på bloggen.

Hvis man eksempelvis har en blog om have, og man skriver et blogindlæg om nogle nye havemøbler som nu fås i en helt speciel træsort, lad os antage at det er piletræ. Det kan være man her har en overordnet kategori på sin blog der hedder ‘Havemøbler’ og at man har mange forskellige relevante blogindlæg tilknyttet denne kategori. Tilsvarende kan det være man vælger at beskrive blogindlægget med underkategorier (tags) i form af ‘piletræ’ og ‘pil’, og at det ender med at man ikke senere eller eventuelt først om meget lang tid kommer til igen at anvende disse to tags. Når man så fremviser tag siden for ‘pil’ og ‘piletræ’ så indeholder de kun en beskrivelse af netop dette ene blogindlæg og derfor er de tæt på 99% ens, den eneste forskel på de to tag-sider er navnene på de to tags. Det bedste er her enten ikke at anvende tag-sider eller at implementere canonical der peger tilbage til forsiden.

Eksempel på Tag-side

Her er problemet med dobbeltindhold ikke løst via canonical, men i stedet via meta-robots sat til ‘noindex’.

4) Sortering af kategorisider

Sortering af produkter på en kategoriside er ofte meget relevant for en webshop, hvor brugeren kan sortere efter pris, varenummer, produktnavn og produktattributter – længde, bredde, farve, vægt, materiale etc. Her oplever man stadigvæk at webshop opbygges således at sorteringen sker ved at tilføje, fjerne eller ændre forskellige URL parametere der så bruges til at styre sorteringen af produkter på en kategoriside. At liste de samme produkter i forskellig rækkefølge bliver også ofte opfattet som dobbeltindhold. Man kan fortsat forbygge dette ved at reloade produkterne på en katagoriside i forbindelse med en sortering via Ajax/jQuery eller ved at sørge for at have en produktsortering som man opfatter som standard og så implementerer canonical på alle alternative sorteringer af produkterne på en kategoriside (hvor URL parametrene hver gang ændrer sig) således at de peger tilbage på denne standard sortering.

Eksempel på sortering af kategorisider

Her er problemet med dobbeltindhold i skrivende stund ikke løst.

5) RSS feeds

Et RSS feed er ofte ikke en dobbeltindholds generator, men det kan blive det hvis det er opsat forkert. Hvis det blot indholder en lille snippet af eksempelvis en artikel eller et kort resume af en artikel, så er der ingen problemer set i forhold til dobbeltindhold. Men hvis et RSS feed eksempelvis er sat op til at indeholde hele artiklen. Så har du en artikel til at optræde både på websitet som en almindelig artikel og i RSS feedet. De kan endda blive endnu værre hvis man har tilmeldt sit RSS feed til forskellige webtjenester, som vælger at bringe det indhold man har i sit RSS feed. Så har man hele sin artikel på sit website, i sit RSS feed og det er publiceret på forskellige eksterne websites. Her kan man endvidere risikere at disse webtjenester, hvor man har tilmeldt sit RSS feed, har endnu større Google-autoritet end ens eget website har, og så kan webtjenesten blive opfattet som ophavs-websted til artiklen, mens man, til trods for man vitterligt er forfatteren af artiklen, kan blive opfattet som en kopi, som dobbeltindholdet. Så hvis du anvender RSS feed på dit website eller din webshop, så husk at kontrollere, at dit RSS feed kun indeholder en kort snippet eller et kort omskrevet resumé af dit indhold.

Eksempel på RSS feed

Her er problemet med dobbeltindhold løst ved at RSS feeded kun indeholder en kort snippet fra de 10 nyeste blogindlæg.

Grosen Friis
Skrevet af
Grosen Friis
Brugbar artikel? Del gerne med dit netværk

3 svar til “5 sider der typisk skaber duplicate content på din hjemmeside

    1. Hej Jacob Nielsen

      Når du skriver CD, mener du så ikke omvendt DC som forkortelse for Duplicate Content?

      /Grosen Friis

    2. Hej igen

      Jeg formoder du mener DC og ikke CD 🙂

      Du får information om DC i titler og meta description inde i Google Webmaster Tools, men ikke information om DC i brødteksten.

      /Grosen Friis

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Mød vores team

Meet out team