6 tips til din virksomhed fra Googles specialister i Dublin

Morten Nevado og Johnny Nielsen hos Google
Morten & Johnny på besøg hos Google

Tidligere på måneden var min kollega Johnny og jeg inviteret til Googles europæiske hovedkontor i Dublin til en 2-dages konference om digitale tendenser og online vækst, set med Googles øjne.

Her får du de 6 vigtigste råd fra Googles specialister i Dublin + et kig ind i Googles HQ med en række billeder nederst i indlægget.

Vi fik invitationen fra Google, da OnlinePartners i samarbejde med Google og Ivækst har afholdt en række gratis træningsforløb og konferencer for nøglepersoner i danske virksomheder, kaldet Succes Online.

Sammen har vi en målsætning om at hjælpe én virksomhed ad gangen til at opnå større succes med at gøres deres online tilstedeværelse, så dette for alvor bliver en vækstmotor i virksomheden.

De 6 råd er:

1) Invester i din online tilstedeværelse

Danskerne er generelt habile brugere af internettet. Både privat og på arbejdspladsen. Danske virksomheder ligger ofte i toppen af listerne, når det kommer til at være digitale frontløbere.

Men det betyder ikke, at vi bare kan slappe af, for nye markeder bider os gevaldigt i haserne.

Googles fremskrivninger viser, at hvis europæiske virksomheder ikke investerer, innoverer og vækster deres online forretning betydeligt, vil vi tabe til de nye økonomier inden der er gået 10 år:

udvikling

2) Fejl ofte, men fejl hurtigt

Google gør rigtig meget for at skabe en virksomhed, hvor innovation trives på de bedste vilkår.

For at en virksomheds medarbejdere tør at gå nye veje, kræver det, at der skabes en kultur, hvor det ikke bare er okay at begå fejl  men at fejl og fiaskoer ses som central del af innovationen.

Derfor afholder Google blandt andet konkurrencer for medarbejderne, hvor månedens største fejl belønnes.

Så kan alle også lære af fejlen, når den kommer frem i det åbne.

Det er dog vigtigt, at en dårlig idé lægges i graven hurtigst muligt. Derfor opfordres medarbejderne til at lave simple prototyper af koncepter så hurtigt som overhovedet muligt. Eksempelvis blev idéen om at kunne styre Google Glass med håndbevægelser (lidt som i filmen Minority Report) skrottet efter 45 minutter med pap bundet på snor, der var bundet til testpersonens hænder.

Herunder er et par af de innovative projekter, der er under udvikling hos Google netop nu (som ikke er top-hemmelige):

Project Jacquard

En ny metode til at væve teknologi ind i stof, hvilket gør tekstiler som tøj berøringsfølsomme:

Project Soli

En sensor med radar-teknologi, der kan fange håndbevægelser med stor præcision:

3) Vær tilstede, vær brugbar, vær hurtig

Her i 2016 har Google talt rigtig meget om micro moments  korte øjeblikke, hvor vi i vores daglige liv rækker ud efter hjælp ved en søgning på nettet.

Kender du ikke begrebet? Så tjek videoen her:

Der er ifølge Google 3 trin til at få succes med branding i søgemaskiner (gælder både organisk og betalt):

Vær tilstede

Selv om de fleste har en idé om, hvad de ønsker at finde, så har kun 12 % af danske forbrugere, der researcher produktkøb på en smartphone, på forhånd valgt et specifikt mærke eller produkt, når de starter deres rejse online.

Derfor har du en rigtig god chance for at påvirke folk, der søger på deres mobiltelefon, til at købe hos dig.

Vær brugbar

34 % af de danske forbrugere, der har researchet produkter på deres smartphones har overvejet at købe fra et brand, de normalt ikke ville overveje, på grund af relevant information, der har hjulpet dem.

Du kan derfor vinde nye kunder ved at have god information om dine produkter og løsninger, som forbrugerne nemt kan tilgå fra deres telefoner. Så spørg dig selv: “Hvad vil være den mest brugbare eller hjælpende information, jeg kan give potentielle kunder?”

Se mere data om danskernes adfærd i Googles undersøgelse.

Vær hurtig

Hvis dit site loader langsomt eller dårligt på brugernes telefon, så har du tabt kampen:

  • 53 % af forbrugere vil forlade et website, der tager over 3 sekunder at loade [se undersøgelsen her]
  • 1 ud af 5 besøgende på dit website vil aldrig komme tilbage, hvis de har oplevet tekniske problemer

4) Skriv dine AdWords-annoncer i nyt format

Det er ikke længere helt en nyhed, men mit indtryk er, at mange stadig ikke er klar over, at det gamle format for almindelige tekstannoncer i Google AdWords dør meget snart.

Fra 31. januar 2017 vil det ikke være muligt at oprette annoncer i det gamle format.

Men allerede nu bør du være i gang med at skrive nye AdWords-annoncer af typen Expanded Text Ads (ETA). Det understregede Google, da de fra deres data også kan se, at mange ikke er gået i gang endnu.

Brug for hjælp til det nye annonce-format? Kontakt os i dag og få fremtidssikret din AdWords-konto. 

Baggrunden for de nye annoncer er, at Expanded Text Ads virker optimalt på alle platforme, og bliver vist på samme måde hver gang. Læs evt. Googles guide til ETA her.

expanded-text-ads-eta

5) Genovervej din attributionsmodel

Alle marketing-nørder taler om det i år, og det gør de også hos Google:

Det er på tide, at du overvejer, hvilken attributionsmodel der er den rigtige for din virksomhed.

Attribution handler om, hvilken af dine marketing-indsatser der får æren for at have genereret et salg eller en ny kunde.

Som standard tilskriver både AdWords, Google Analytics og de fleste andre analyseværktøjer værdien af målet til “det sidste klik”. Det vil sige, at hvis du har lavet en Google-søgning efter et par Nike Free-sko, klikker på et af de organiske resultater til en webshop, derefter bliver udsat for remarketing på Facebook og til sidst køber dine nye sneakers gennem en brand-kampagne på AdWords, så får AdWords normalt 100 % ære for salget.

Det er måske ikke helt fair.

attribution
Med “last click” tager den sidste trafikkilde inden købet al æren.

Overvej i stedet at brug en model, der tilskriver en del eller hele æren til de trafikkilder, der ligger tidligere i købsprocessen. Især hvis du vil evaluere effekten af eksempelvis bannerannoncering, content marketing, eller din indsats på YouTube.

attribution-models
Googles generelle anbefalinger til valg af attributionsmodel til forskellige virksomheder og produkttyper.

6) Få styr på cross device

Vi har et problem:

Vores kunder elsker at kigge rundt på vores website på mobilen, hvorefter de færdiggør købet fra deres arbejdscomputer, tablet eller en anden enhed.

Det kan Google Analytics ikke finde ud af.

cross-device
Adfærden hvor brugeren skifter enhed undervejs i købsprocessen kaldes “cross device”, og det giver udfordringer med tracking.

Alle disse besøg fra forskellige dimser bliver nemlig talt som værende fra forskellige brugere, hvilket roder med vores konverteringsrater og gør det svært at tilskrive værdi til de forskellige kanaler. Uanset hvilken attributionsmodel, du så har valgt.

(Det virker, hvis du kan få folk til at logge ind på alle enheder, og du foretager en række ændringer i trackingkoden – men det er desværre sjældent realistisk)

Den gode nyhed

Google har dette problem meget højt på deres dagsorden, og selv om de ikke har fundet en god løsning til Google Analytics endnu, så er det nu muligt at se cross device-konverteringer i Google AdWords.

Det virker ved, at Google kigger på trafikken fra brugere, der er logget ind på samme Google-konti på både mobil, desktop og eventuelt tablet, og ganger denne adfærd op til resten af de besøgende.

Google viser kun et tal, hvis de har en meget høj sikkerhed med statistisk signifikans.

Desværre virker det jo så kun for din AdWords-trafik; men lidt data er bedre end intet.

cross-device-tracking-adwords
Sådan virker cross device tracking i AdWords.

Bonus: Kom på rundvisning hos Google i Dublin

Her til sidst får du lige et par billeder fra vores tur rundt i Googles lækre faciliteter, hvor der i alt arbejder tæt på 6.000 mennesker på det europæiske hovedkontor.

1
Indgangen til den nyeste af Googles 4 store bygninger i Dublin.

 

5
Goodiebags med Google-merchandise.

 

17-2
Udsigten fra 11. sal, hvor konferencen blev afholdt.

 

juice-maskine hos Google
Google forkæler sine medarbejdere, blandt andet med denne juicestation.

 

Google udstyr
Her kan medarbejderne hente en oplader, et converter-kabel, et par høretelefoner eller anden gadget, de lige står og mangler. Uden beregning.

 

Tagteresse
På tagteressen kan de få regnfrie dage i Irland nydes.

 

13
Skærme viser populære søgetermer fra hele verden. Du kan selv prøve det på Google Trends Hot Searches.

 

12
I indgangspartiet står kæmpe bogstaver fra det gamle Google-logo, indrettet til små mødepladser.

 

7-3
Pauseunderholdning hos Google med riverdance og traditionel irsk folkemusik.

 

6
En af de mange små snack-stationer rundt på kontorerne.

 

Billardbord med Google-logo
Billardbord med Google-logo.

 

Morten Nevado og Johnny Nielsen hos Google
OnlinePartners blev skrevet på væggen 🙂
Morten Nevado
Skrevet af
Morten Nevado

Morten Nevado er specialist i konverteringsoptimering og webanalyse hos OnlinePartners, hvor han hver dag hjælper virksomheder med at få flere kundehenvendelser eller mere salg online.

Se alle indlæg af Morten Nevado
Brugbar artikel? Del gerne med dit netværk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mød vores team

Meet out team