Bliv klar til julehandlen: 13 tips der øger julesalget i din webshop

Julen er webshop-ejernes fest, hvor tusindevis af potentielle kunder sidder klar ved computeren for at flå varer ned fra lagerhylderne.

I denne guide vil jeg give dig 13 konkrete tips til, hvordan du får det bedste ud af julehandlen, og din webshop bliver  top-tunet til at sælge mest muligt.

1) Læg en juleplan

Det første tip er meget afgørende for, at du for en succesfuld julehandel: Planlægning.

Du skal lægge en plan for HELE julehandelsesperioden. Og det betyder altså ikke kun november og december. Vi kan se på danskernes søgemønstre, at mange allerede begynder at researche julegaveideer i oktober – og rigtig mange vil gerne undgå overfylde stormagasiner og er derfor tidligt ude med at få julegaveindkøbene overstået på nettet.

Husk også at planlægge kampagner i perioden, for eksempel må du endelig ikke glemme den nye store ‘gå-amok-med-juleshopping-dag’, Black Friday, der som fænomen er eksploderet herhjemme i de senere år.

Black Friday i Google Trends



Folk forventer store rabatter på black Friday, og det skal du være klar til at give dem. Du skal finde de rigtige varer, bestille dem hjem, du skal måske have lavet bannere og gjort nyhedsbrev klar… og derfor skal du have en plan.

I din plan skal du også definere den sidst mulige dag, hvor du med garanti stadig kan nå at sende pakker hjem under dine kunders juletræer inden juleaften. Der er kun få ting, der giver sure kunder som julegaver, der først dukker op, når vi er ovre juledagene.

Men du må endelig heller ikke tro, at julehandlen slutter, når du har afleveret den sidste pakke til postmanden og sat dig hjem til mor for at spise and og/eller flæskesteg. For lige efter juleaften, der begynder gavebytteriet.

Du skal derfor være klar på at modtage en række returvarer til din shop, men husk også, at folk faktisk får en del penge mellem hænderne, når de bytter den brune sweater fra mormor. Så kan de købe det, de rent faktisk have ønsket sig, og måske kunne det blive fra dig?

Derfor bør du også sammentænke dit januarudsalg med julehandlen. Overvej at start ekstra tidligt, og sæt eventuelt varer på tilbud allerede i juledagene.

Faktisk er der konsekvent dobbelt så mange søgninger på “januarudsalg” i december, som der er i januar.

Husk også at få styr på mandskabet bag din webshop:

Hvem gør hvad? I skulle gerne få rigtig travlt, men det må aldrig gå ud over servicen. Definer derfor allerede nu, hvem der har ansvar for at svare på kundehenvendelser og anmeldelser, hvem der skal få sendt ting afsted til tiden, og hvem der står for forskellige driftsopgaver.

2) Forlæng returretten

En af de ting, der afholder mange fra at købe julegaver på nettet, er, at de er bange for, at det er svært for modtageren at bytte gaven.

Derfor bør du forlænge returretten i din webshop og som minimum tilbyde, at varer kan byttes i hele januar. Men overvej, om du kan skille dig positivt ud fra konkurrenterne ved at tilbyde en endnu længere bytteret.

Der er ikke nødvendigvis mange, der kommer til at bruge den forlængede returret, så det behøver faktisk ikke koste dig så mange penge. Det handler i stedet om, at du skaber tryghed hos en potentiel kunde, så de lægger varen i kurven, og også gennemfører købet.

Du skal derfor naturligvis huske at skilte tydeligt med din forlænget returret på shoppen. Ellers nytter det jo ikke noget.

3) Attraktiv fragt

Udover at forlænge returretten bør du helt sikkert også overveje at tilbyde fri fragt på returvarer, så det ikke koster mig noget, hvis jeg vil bytte en julegave hos dig.

Undersøgelser har vist, at det kan være en rigtig god ide at give gratis returfragt i det lange løb, da det giver dig loyale kunder.

Hvis en kunde én gang har skulle betale for at sende en vare retur til dig, så falder deres lyst til at handle i din shop igen med 74 til 100 procent, målt to år senere.

Er der gratis returfragt, så stiger købelysten til gengæld mellem 58 procent og 357 procent to år efter, har en amerikansk undersøgelse fra Washington and Lee University vist.

Men med attraktiv fragt mener jeg også de almindelige fragtomkostninger, når en kunde skal have sendt varen efter købet.

Det er selvfølgelig fedt for kunden, hvis du kan tilbyde gratis fragt, men du skal jo også tjene penge. Derfor bliver du nødt til at undersøge, hvad dine konkurrenter gør: Har de allesammen fri fragt på tilsvarende varer? Så bliver du som udgangspunkt også nødt til at have det.

Det kan være en rigtig god ide at tilbyde fri fragt, hvis kunden køber over et bestemt minimumsbeløb, hvilket også er en model, som mange webshops kører med. Det kan nemlig øge mersalg i din webshop op til jul, hvis du sætter grænsen rigtigt.

En god tommelfingerregel for, hvad grænsen skal være, er, at du tager udgangspunkt i din gennemsnitlige ordreværdi på din shop og runde op til nærmeste hundrede.

Husk også, at hurtig levering også er attraktivt, så du bør naturligvis få skudt varerne afsted fra dit lager så hurtigt som overhovedet muligt.

Lige meget hvilken fragtmodel, du vælger, er det afgørende, at du skilter meget tydeligt med fragten på din webshop: Hvor lang tid tager det? Hvad koster det? Det er spørgsmål som alle kunder gerne vil kunne afkode med det samme.

4) Tilbyd indpakning

Hvis dine kunder er bare halvt så dårlige til at sætte papir om en gave som mig, så det ligner noget, jeg kan være bekendt at give væk, vil de med glæde gerne betale 10-20 kroner for, at du pakker gaverne ind for dem.

Derfor bør du tilbyde indpakning af gaver i dit check-out flow, og det behøver ikke være gratis, men du kan selvfølgelig bruge gratis gaveindpakning som en måde at skille dig positivt ud på. Det kan enten være et tilbud for alle kunder, men du kan også give de via en kuponkode til dine følgere på Facebook eller dit nyhedsbrev.

Ved at tilbyde gaveindpakning hjælper du dine kunder af med en stressfaktor i julen, og derfor skal du naturligvis også skilte med denne service.

Husk i øvrigt også, at du ikke kun skal have julepapir på lager, men også mere neutralt gavepapir – der er jo en masse, der har fødselsdag i november og december.

5) Lav SEO før sommer (på konkurrenceprægede ord)

Jeg har en dårlig nyhed til dig, hvis du har den store forhåbning om, at kunne vinde en masse nye gode organiske placeringer på søgeord med masser af søgninger på: Du er for sent ude, hvis du læser dette blogindlæg her i efteråret.

Det bedste råd er derfor, at du skal optimere dine sider, der er relevante for julehandlen, allerede inden sommerferien. Så er du tidligt ude, og dine landingssider har en chance for at komme til at ranke, når søgningerne kommer.

Men alt håb er dog bestemt ikke ude, hvis du ikke har været i gang endnu.

Dog er det vigtigt, at du prioritere din tid, og fokuserer på at optimere de sider, hvor du har en chance for at vinde. Måske kan du finde longtail-søgninger, som dine konkurrenter ikke fokuserer på, eller du kan optimere yderligere på de søgeord, hvor du i dag lægger på Googles side 2 – her kan det være realistisk at få den skubbet over på side 1, hvor der begynder at være penge i placeringerne.

6) Profit-optimér din PPC-strategi

Når nu søgemaskineoptimering som bekendt ikke er et quick-fix, så kan det være fristende at skrue op for AdWords, men du bør bestemt også fokusere på at profitoptimere din PPC-strategi.

Det er vigtigt, at du har godt styr på din AdWords-konto, når julehandlen for alvor sætter i gang. Buddene går ofte lidt amok, og så du kan hurtigt komme til at betale så mange penge for at få kunderne ind på din webshop, at du ikke kan tjene penge på dem.

Du bliver derfor nødt til at vide, hvor meget en kunde må koste dig, og ikke nødvendigvis gå efter position 1 på alle dine annoncer.

Læs eventuelt denne guide til optimering af AdWords.

Et lille bonus-tip, som mange overser, er, at der faktisk er flere danskere, der bruger Microsofts søgemaskine Bing. Her kan du også købe dig ind med annoncer, og fordi der ikke er så mange, der gør det, kan du ofte få konverterende trafik markant billigere end via Google AdWords. Du kan endda importere dine annoncer direkte fra AdWords, så der er ingen grund til ikke at prøve det af med et budget på selv få hundrede kroner.

7) Gå amok med nyhedsbreve

Hvis du gerne vil have trafik hurtigt, og en masse julehandel, så er det bedste råd, at du gå amok med nyhedsbreve.

Den mest udbredte fejl, når det kommer til nyhedsbreve, er, at du sender alt for få.

Nyhedsbreve konverterer normalt godt, de er næsten gratis at sende ud, og e-mails er derfor ekstremt effektive.

I din plan bør du derfor også have en nyhedsbrevstrategi, hvor du som absolut minimum sender et nyhedsbrev ud om ugen. Mange af dine kunder ved ikke, hvad de skal ønske sig i julegave, eller hvad de skal købe til andre, så de vil meget gerne have inspiration og gode tilbud.

Vær ikke bange for, at nogle vælger at afmelder sig din liste; det er nok alligevel ikke folk, der potentielt ville lægge penge i din biks.

8) Overvåg brugerdata og reager med det samme

Når julehandlen ruller, og du har travlt, er det måske ikke Google Analytics, der virker som det mest tiltalende at bruge tid på.

Men det er vigtigt, at du holder øje med, hvordan dine kunder bruger din hjemmeside – og hvilke huller de falder i – mens julehandlen står på. Du skal derfor ikke bare bruge Google Analytics til en evaluering af julehandlen engang i januar, men i stedet bruge det som et aktivt værktøj.

Hold eksempelvis øje med, om du har landingssider, der konverterer dårligt eller har en høj afvisningsprocent (sammenlignet med dine andre landingssider). Kan du gøre noget for at ændre det? Undersøg, og tag affære.

Det kan også være, du kan se, at mange kunder bruger søgemaskinen på dit eget site til at søge efter bestemte varer, men at disse søgninger giver få eller ingen salg. Måske kalder kunderne dine produkter noget andet, end du selv gør på siden? Det er hurtigt at rette. Ligeledes er det interessant at holde øje med hastigheden på din webshop, især hvis du oplever en øget belastning.

Glem endelig heller ikke værktøjer som Hotjar, der giver dig mulighed for at lave heatmaps og sessionsoptagelser af, hvordan dine besøgende rent faktisk klikker sig rundt på websitet. Ved at investere tid i at gennemgå denne data, kan du måske finde årsager til, at folk forlader din side uden at købe noget.

Eksempel på heatmap lavet med Hotjar:

9) Er du klar til bedstemor?

Du skal være opmærksom på, at din typiske målgruppe kan ændre sig ret meget, når julehandlen står på.

Det kan godt være, at du normalt at vant til at sælge vandkølede RAM til supernørder, men kan Grethe på 72, der har fået en ønskeseddel med en stak links fra barnebarnet, også finde ud af at handle hos dig? Derfor skal du naturligvis have en brugervenlig og logisk webshop.

Og din shop skal selvfølgelig være optimeret til tablet og smartphones. Men det burde være en selvfølge, at du har en mobilvenlig webshop.

10) Du skal ikke skifte platform nu!

Har du planer om at skifte platform bag din webshop? Så skal du tænke dig rigtig godt om.

Det er ekstremt dumt at skifte platform lige op til eller under julehandlen.

Ofte sker det, at en webshop ejer er blevet træt af siden, og har planlagt at skifte til et nyt smart system. Men så blev det ikke lige færdigt til tiden, og derfor bliver et halvfærdigt website lanceret lige op til højsæsonen, som for langt de fleste webshops er julehandlen.

Intentionen er god, nu får både du og brugerne jo et nyt smart website, men desværre opstår der altid problemer ved et platformskift. For det første kan dine faste kunder ikke længere finde ud af at bruge siden, og der introduceres altid nye fejl, der ikke lige bliver fanget i testfasen… men nok værst af alt, så mister du meget nemt dine placeringer i Google, da søgemaskinen ikke længere kan finde rundt på dit site.

Derfor skal du altid lancere et omfattende redesign eller ny webshop i begyndelsen af en lavsæson.

11) Tilbyd gavekort

Vil du gerne have penge i kassen uden at sende nogle varer?

Det kan du få, hvis du tilbyder, at man kan købe et gavekort til din webshop. Meld det endelig ud til dine faste kunder, måske skriver de det ligefrem på ønskelisten.

Overvej, hvordan du kan gøre dit gavekort til et lækkert produkt, så du ikke bare sender en eller anden kedelig mail med en autogenereret kode, som modtageren skal indtaste i en afkrog af dit website. Tænk på, at gavekortet skal gives som gave. Derfor skal det kunne pakkes ind og lægges under træet.

12) Relevant juleindhold: Julen er andet end gaver

Skriv meget gerne en række guides og artikler på din webshop, der omhandler julen. Det åbner dit site for longtail-søgninger og giver dig indhold, du kan bruge på sociale medier og i nyhedsbreve.

Langt de fleste netbutikker, der skriver artikler op til jul og laver andet juleindhold, fokuserer på, hvilke produkter der er gode gaveidéer. Det er som sådan også fint nok at inspirere dine kunder på den måde, men du kan vinde rigtig meget, hvis du gentænker din content marketing op mod jul.

Gentænkt dine produkter, hvordan kan de passe ind i en jule-sammenhæng? Hvis du eksempelvis sælger vin i din webshop, så husk at lav artikler om vin, der er velegnet til julemaden. Hvis du sælger tøj, kan du måske guide dine besøgende til flotte outfits til julefrokosten med vennerne eller julefrokosten med arbejdet.

13) Vær personlig og skab tryghed

Det er altafgørende for en succesfuld julehandel på din webshop, at de besøgende er trygge ved at handle hos dig.

Kommuniker meget tydeligt, at der er menneskerne bag webshoppen, og at I er til at få fat på. I er altid klar til at hjælpe og rådgive, hvis kunden har behov for det. Vær derfor personlig, og sæt meget gerne et billede af personenere bag shoppen synligt på siden.

Skriv dit telefonnummer og adresse, så det er nemt at finde, og overvej også eksempelvis en livechat.

Har du spørgsmål eller input?

Skriv endelig en kommentar herunder, hvis du har feedback til artiklen eller ønsker en uddybning af et eller flere af de 13 tips. Jeg vil også meget gerne høre fra dig, hvis du har en webshop og vil dele dine erfaringer omkring julehandlen.

Morten Nevado
Skrevet af
Morten Nevado

Morten Nevado er specialist i konverteringsoptimering og webanalyse hos OnlinePartners, hvor han hver dag hjælper virksomheder med at få flere kundehenvendelser eller mere salg online.

Se alle indlæg af Morten Nevado
Brugbar artikel? Del gerne med dit netværk

4 svar til “Bliv klar til julehandlen: 13 tips der øger julesalget i din webshop

  1. Hi Morten, really good tips leading up to Christmas, especially for online stores that aren’t really aware of CX analytics products to gain insight from their analytics. I am just about to send an email to your agency for your attention. Please keep an eye out for it 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mød vores team

Meet out team