Content marketing – meget mere end content

Content marketing er mere end blot velskrevet indhold

Content marketing er særdeles aktuelt netop nu, men hvad går det egentligt ud på?
Som overskriften antyder, er der meget mere i det, end blot at producere mere indhold og i dette indlæg får du vores syn på, hvordan du får succes med content marketing.

Hvad er content marketing?

Lad os lige starte med at definere hvad content marketing disciplinen går ud på. Content Marketing handler om at skabe fokus på sit brand eller produkt via relevant indhold – online og offline. Indholdet kan både være tekst, video, podcasts, infographics osv. Det skal blot have sammenhæng og tjene en formidling af de værdier, man ønsker at afspejle. Målet er at tiltrække målgruppen og skabe tillid, engagement og salg.

Marketing kanalerne kan være alt fra websites, sociale medier, blogs, wiki’er, fora, avisartikler, merchandise, messer – valget og kombinationen skal blot være relevant.

Hvorfor bør du fokusere på content marketing?

Der var en gang, hvor det at drive forretning handlede om at have de rigtige varer på hylden på det rigtige tidspunkt – nemlig når kunden kom ind af døren i butikken. Det er længe siden det var så enkelt.

Efter internettets opståen og kommercialiseringen af internettet i løbet er 90’erne, har næsten alle danske virksomheder med respekt for sig selv et website.

I takt med at udviklingen på nettet er accelereret, er en stor del af de køb, vi før foretog i butikken rykket online. Her kan vi være til stede altid, og her kan vi handle, når vi har tid – ikke når butikken har åben. Pludselig er et website ikke længere nok. Nu foregår festen på Facebook og de andre sociale medier. Her er en stor del af forbrugerne rykket ind og virksomhederne følger efter.

Faktisk er så mange virksomheder rykket ind på eks. Facebook og nettet generelt, at det er blevet svært at få opmærksomhed, fordi alle råber om de varer de gerne ville sælge. Ud af denne udfordring er behovet for mere værdifuld markedsføring udsprunget. Markedsføring der ikke fokuserer på salg men på formidling af værdifuldt indhold, der skal skabe værdi for målgruppen og tillid til brandet – Content Marketing.

Drop salgstalen, tak

[pullquote]Kodeordene for en virksomhed, der ønsker at markedsføre sig gennem content marketing er ydmyghed, indsigt og sammenhæng.[/pullquote]Brugerne er blevet selektive. Indholdet på WWW og strømmen på de sociale medier er så kraftig, at vi ikke kan navigere længere. Vi gider ikke unødvendige informationer og da slet ikke fra virksomheder, som hungrer efter vores penge. Derfor handler det for virksomhederne ikke længere om at sælge, men om at være til stede blandt målgruppen, servicere og nurse dem. Ingen push, kun pull.

Ved hjælp af indhold der er relevant for det enkelte brand, skal der skabes et univers af værdi omkring forretningen. Med værdier og budskaber der appellerer til målgruppen, skal vi stille og roligt skabe så meget tillid, at de kommer tættere og tættere på, og til sidst når endestationen og gennemfører et køb i webshoppen eller tager direkte kontakt til virksomheden.

Porten mellem universet af værdi omkring forretningen og endestationen er især de sociale medier. Det er her målgruppen befinder sig og her vi har mulighed for at vise hvem vi er. Ikke ved at råbe op om vores produkter men ved blot at være til stede og repræsentere værdi. Målgruppens opmærksomhed er dog kun første skridt på vejen, næste skridt hedder engagement. Uden engagement, ingen spredning.

Virksomhedens opgave er ikke at skinne igennem. Det er at få målgruppen til at skinne igennem. Kunsten er at få målgruppen til at føle sig speciel, og den der tilfører mest værdi, fører i feltet. For når den potentielle kunde føler sig værdifuld, giver det et overskud som gerne deles, og hvad er mere relevant at dele end dit indhold? Delingsfilosofien bag er: ”Når jeg har det godt, skal mine venner også have det godt”.

Så det vil sige at

Værdifuld content marketing handler derfor ikke kun om at producere velskrevet indhold. Det handler om at producere indhold, der dels viser virksomhedens værdier og dels yder værdi til målgruppen: Jo bedre målgruppen kan relatere til dit budskab, jo mere interesse, som – hvis den fastholdes og vurderes relevant – vokser til tillid, som i sidste ende gerne skulle føre til salg.

[pullquote]Content uden context er spam, og så fravælger brugerne dit budskab[/pullquote]Kodeordene for en virksomhed, der ønsker at markedsføre sig gennem content marketing er ydmyghed, indsigt og sammenhæng. Ydmyghed fordi det ikke handler om virksomheden, men om kunden. Indsigt fordi du skal forstå målgruppens behov og sammenhæng fordi content uden context blot er spam, og så fravælger brugerne dit budskab, sammen med de andre ligegyldige opdateringer der fokuserer på at få værdi fra kunderne i stedet for at tilbyde værdi.

Brugbar artikel? Del gerne med dit netværk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mød vores team

Meet out team