De 10 vigtigste nyheder fra Googles Marketing Innovations Keynote

Den 10. juli afholdte Google deres Marketing Innovations Keynote. Fik du ikke lige set hele videoen på godt halvanden time, så får du her en opsummering af, hvad vi hos OnlinePartners mener, er de 10 vigtigste funktioner, Google præsenterede.

Udover navneskiftet fra Google AdWords til Google Ads, kom der nemlig en række spændende initiativer fra Google med fokus på automation og maskinlæring.

Google-marketing-innovations-keynote-2018

1) Automatiske annoncer til søgekampagner – Responsive Search Ads

Ved oprettelse af Responsive Search Ads i søgekampagnerne skrives 15 overskrifter og 4 beskrivelser, hvorefter Google selv opretter annoncer ud fra teksterne. Google bruger maskinlæring til at vurdere, hvilke tekstkombinationer der fungerer bedst, så kun de mest effektive annoncer vises.

Udover at muligheden forbedrer splittesting, vil denne annoncetype også være større end normale annoncer, da der kan være op til 3 overskrifter i annoncen. Vi kan derfor forvente en markant stigning i annoncens synlighed i søgeresultaterne.

Funktionen kommer først til engelsktalende lande og udvides derefter til andre lande.

google-adwords-responsive-search-ads-set-up

2) Fokusér på specifikke målgrupper med nye målretninger for Shopping-kampagner

I starten af året lancerede Google ’mål’ til shopping-kampagner, hvor vi fik mulighed for at optimere til konverteringsværdi. Google udbygger nu denne funktion, så der også er mulighed for at optimere kampagnen til butiksbesøg samt indhentning af nye kunder.

Med disse nye målretninger, får vi flere muligheder for at nå flere brugere i købstragten – og specielt lokale virksomheder får bedre vilkår, for at få brugerne til at besøge deres butik.

3) Målret mod brugere i jeres lokalområde med de nye local campaigns

Denne kampagnetype er rettet mod små virksomheder, der skal nå ud til brugere i lokalområdet. Ved oprettelse skal der blot defineres et budget og suppleres lidt tekst, et par billeder og én eller flere videoer, hvorefter Google automatisk kan målrette og optimere på kampagnen.

4) Forbedret oplevelse for hoteller med Google Ads – Hotel Campaigns

Hotel Campaigns er en ny kampagnetype, som gør det nemmere at gruppere hotellerne efter forskellige klassifikationer – f.eks. mærke og klassificering. Kampagnen bruger en automatisk budstrategi målrettet ROI, men den kontoansvarlige kan dog justere på målretningen, så der annonceres til brugere, som søger et bestemt antal overnatninger, check-in dag, m.fl.

Hotel-campaign-ads

5) Gør det nemmere at opsætte Google Ads med Smart Campaigns

Smart Campaigns er primært målrettet mindre virksomheder, som endnu ikke har opsat en AdWords-konto.

Denne type kampagne vil skanne din hjemmeside, hvorefter en række annoncer vil blive genereret. Herefter kan Google selv styre målretningen og optimeringen af kampagnen.

6) Google opsætter dit Shopping Feed automatisk

Foruden de nye Google Shopping mål, blev yderligere to nye Shopping-funktioner præsenteret.
Google begynder at samarbejde med webshopsystemer, så det bliver muligt at sætte Shopping-annoncering op via ens eget webshopsystem. I første omgang implementeres dette for Shopify.

Derudover arbejder Google på et værktøj, der kan skanne din hjemmeside, for derefter at sætte et Shopping Feed op. Herved bliver det meget lettere for virksomheder at få opsat Shopping Feeds – ligegyldigt hvilket CMS eller webshopsystem der bruges.

7) Opret nemt optimerede landingssider med Google – Auto-optimized landing pages

Google tester nu implementering af genererede landingssider, som optimeres automatisk ud fra Googles maskinlæring. Denne funktion er primært rettet mod mindre virksomheder, som ikke har en hjemmeside, eller som ikke har tid til at oprette optimerede landingssider for deres services og produkter.

Landingssiderne er automatisk sat op med sporingskoder, hvilket også vil hjælpe virksomheder uden korrekt hændelsessporing på deres sider.

8) Opnå indsigt i brugere på tværs af enheder – Cross-device Reporting and Remarketing

Google præsenterede Cross device reporting and remarketing til Google Analytics. Med denne nye funktion kan vi se data for cross-device trafik for første gang, og denne data kan bruges til oprettelse af nye målgrupper.

9) Øg effektiviteten med 3 nye annoncemuligheder på YouTube

 

True-view-for-action

  • TrueView for Reach: Med denne feature kan du nå ud til flere personer med simplere CPM budgivning. Denne type målretning øger antallet af brugere, du kan nå på dit budget.

 

  • TrueView for Action: Denne type annoncering har fokus på at få brugerne til at konvertere og tilføjer CTA’er til dine videoannoncer. Senere på året lancerer Google også leadformularer på YouTube, så brugerne kan sende deres e-mailadresser eller telefonnumre, uden at de behøver forlade YouTube.

 

  • Maximize Lift – Denne målretning fokuserer på at løfte brugernes købsintention og købsovervejelse for dine produkter. Google bruger maskinlæring og konstante brand lift målinger til at optimere på og vurdere kvaliteten af annonceringen.

 

Ved at kombinere de nye annonceringsmuligheder kan virksomheder nå ud til alle brugere i deres købstragt på YouTube.

10) Få nemt indsigt i sidehastighed og mobilvenlighed direkte i Google Ads’ interface

Google tilføjer en række nye kolonner til Google Ads interfacet, så annoncøren kan få direkte indsigt i sidehastigheder og mobilvenlighed på den individuelle landingsside. Med disse nye kolonner bliver det nemmere at vurdere kvaliteten af landingssider, og det er muligt at udarbejde effektive løsninger til hastigheden over korte tidsperioder.

mobile_speed_score

 

Med de mange nye muligheder går vi en spændende tid i møde, hvor automation og maskinlæring er i fokus som aldrig før – selvom vi desværre må vente lidt længere, før vi kan udnytte mange af funktionerne her i Danmark.

 

Har du spørgsmål til de nye funktioner fra Google, eller ønsker du hjælp til optimering af din Google Ads konto, så er du mere end velkommen til at kontakte os via denne formular eller ringe på tlf. 71 99 10 50

 


Hvis du ønsker at se hele keynoten, så kan du se videoen her

Hvis du ønsker en 10 mins. opsummering af keynoten, så kan du se videoen her

 

Kilder:
https://searchengineland.com/google-adwords-new-responsive-search-ads-can-show-3-headlines-297428
https://www.blog.google/products/ads/mobile-landing-page-speed-score/
https://www.blog.google/products/ads/results-on-youtube/
https://www.blog.google/products/ads/hotel-campaigns/

Morten Lundgaard
Skrevet af
Morten Lundgaard
Brugbar artikel? Del gerne med dit netværk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Mød vores team

Meet out team