Deling på Facebook – regler, lovgivning og alt det andet du bør vide

Bruger du Facebook i markedsføringen af din forretning, kan du i dette indlæg blive lidt klogere på én bestemt funktion, nemlig deling af opslag på din virksomhedsside.

Facebook er et kraftfuldt værktøj når vi taler markedsføring, fordi du har mulighed for at nå ud til rigtigt mange mennesker, og derfor er det fristende at opfordre dine fans til at dele dine opslag. Den gennemsnitlige danske Facebook-fan har 214 venner i sit netværk. Et opslag skal altså ikke deles mange gange, før man har opnået en væsentligt øget synlighed.

Men inden du opfordrer dine fans til at dele, er der nogle ting du bør vide, for dels er det ikke tilladt og dels svarer det, sagt på godt dansk, til at tisse i bukserne for at holde varmen.

Facebooks regler for markedsføring

I Facebooks promotion guidelines – deres vilkår for Facebooksider –  kan du læse alle reglerne for, hvordan du skal agere på din virksomheds side. Husk også at læse de erklæringer, politikker og regler, der linkes til.

I forhold til deling er det værd at fremhæve følgende:

  • Du er ansvarlig for, at din virksomhedsside overholder alle gældende love, vedtægter og regulativer. Dette står faktisk i vilkårene, allerede inden vi når til punkt ét, så i virkeligheden kunne vi her vælge at gå direkte videre til markedsføringsloven. Men for nu bare at slå det fast, så fortsætter Facebooks vilkår med at understrege, at deling er en dårlig ide.
  • Der anmodes om at du respekterer brugerne og ikke kontakter dem med kommercielle formål uden deres tilladelse. Dette står i fællesskabsreglerne, i afsnittet omkring fishing og spam. ”Jamen, sharing is caring”, siger du sikkert, men nej, det er det ikke. Sharing i denne forbindelse er spam. Det er alle uanmodede henvendelser via elektronisk post, herunder også opslag, som du som virksomhed har opfordret til at dele fra din egen side. Det kan du læse mere om nedenfor.
  • Markedsføringskampagner må ikke finde sted på personlige tidslinjer, kun på sider og i apps. Dette står i vilkårenes punkt III om sidefunktioner, afsnit E om kampagner, stk. 3. Du må derfor ikke brede din markedsføring til personlige tidslinjer. Det vil sige hverken ved at gøre deltagelsen af en konkurrence afhængig af deling eller ved på en jovial måde at opfordre til at ”dele med vennerne”.

Markedsføringsloven §6 og Facebook

Der kan ikke være nogen tvivl om, at kommerciel deling er en dårlig ide, alene ved at læse Facebooks regler på området. Men der er stadig mange der gør det, for Facebook opdager det jo ikke. Og hvor mange sider er i virkeligheden blevet lukket? Det er ganske rigtigt kun få danske sider, der har oplevet sanktionering fra Facebooks side. Men betyder det, at du bare skal gøre det? Det synes jeg ikke. Nu skal du høre hvorfor:

Kommerciel deling på Facebook er spam!

Forbrugerombudsmanden, der bl.a. sørger for overholdelse af markedsføringsloven, definerer alle henvendelser fra virksomheder som reklame. Selvom det ikke er en reklame for en bestemt service eller et bestemt produkt, så betegnes det som en henledning til virksomhedens navn, altså branding, og det er reklame. Dette kan du læse i Forbrugerombudsmandens spamvejledning, punkt 1, 1. afsnit.

I sit standpunkt om markedsføring via sociale medier, bilag 1 omkring ”den retlige regulering af kommercielle henvendelser på Facebook” beskriver Forbrugerombudsmanden et opslag på en personlig timeline som en elektronisk henvendelse. Det samme gør naturligvis en besked i indboksen.

Der er dog usikkerhed omkring hvorvidt henvendelser fra erhvervsdrivende der viser sig i newsfeedet er at betragte som elektronisk post, dvs. herunder også de opslag, som dukker op i feedet, når fans deler kommercielle opslag. Det kategoriseres i stedet som ”anden uanmodet kommunikation”, som modtageren skal kunne frabede sig. Den funktion ligger i Facebook, og forsyner din side med en spammarkering, hver gang en ven i dine fans netværk fravælger dit opslag i deres newsfeed. Og spammarkeringer er skidt. Det kan du læse om nedenfor.

I forhold til at du som virksomhed opfordrer dine fans til at dele, uanset om der gives incitament til det i form af deltagelse i en konkurrence eller der blot venligt opfordres, skriver forbrugerombudsmanden i sit standpunkt om markedsføring via sociale medier, afsnit 3, punkt 3.5, at reglerne for uanmodet elektronisk post gælder på dette område. Så ja, du kan få en bøde for at spamme på Facebook. 100kr pr. henvendelse, dog mindst 10.000 kr.

Hvis du nu hører til den gruppe af facebookadministratorer, der er ligeglade, og altid kan finde et hul i loven, og det kan du sikkert sagtens, hvis du leder og laver dine egne fortolkninger, så kommer jeg nu til afsnittet om, hvorfor det at opfordre til deling svarer til at tisse i buskerne for at holde varmen.

Facebooks newsfeed algoritme hader dig.

Ganske enkelt. Facebooks newsfeed algoritme udregner din sides værdi ud fra en lang række faktorer, herunder sidens engagement, som hører under en af de mere tungtvejende faktorer. Din sides værdi, altså facit af det store regnestykke, afgør hvor synlig din virksomheds side er i newsfeedet. Hvis Facebook vurderer, at din side er værdifuld, så fortjener den at blive vist mere.

Jeg vil ikke til at gå detaljeret ind i denne algoritme, da det nok vil kunne få selv Holger Bech Nielsen til at overveje om det var besværet værd. Derfor vover jeg pelsen og laver et lille og meget forenklet regnestykke, der måske kan skabe forståelse for problemstillingen omkring det at opfordre til at dele.

Engagement : fans x 100 = værdi

Når du opfordrer til at dele – særligt når du sætter en præmie på spil, så tiltrækker du bountyhunters og andre værdiløse fans, der blot er på jagt efter det, der er gratis. De er i bund og grund ligeglade med dig, de er kun interesseret i præmien.

Når din konkurrence er slut, har du så øget din fanbase med en række nye fans. Og det lyder jo umiddelbart som en god ting.

Men når du vender tilbage til hverdagen på siden, og der ikke længere er en dyr taske på højkant, vil du opdage, at de fans, der kom til, ikke er særligt aktive. De er ikke loyale over for dit brand.

Lad os sige, at du før din konkurrence havde 350 fans. Ca. 30 af dem engagerede sig med dine opslag (dvs. likede, kommentere, delte, klikkede osv.) 30 interaktioner ud af 350 fans giver et engagement på 8,57% . Det vil sige at 8,57% af dine fans fandt dit opslag værdifuldt.

Konkurrencen gik ud på at trække lod blandt dine fans om en lækker taske, når I nåede 500. Det gik fint, og nu er I 500 fans, og dine opslag når ud til endnu flere. Dejligt, ikke? Nu var det jo ikke alle de 150 nye fans der er helt inaktive. Du har faktisk fået 5 rigtigt gode nye fans, der kan lide dit brand og det du skriver. Du har altså nu gennemsnitligt 35 interaktioner ud af 500 fans, og det giver et engagement på 7%. Dit engagement er faldet, og når færre finder dit indhold interessant, vurderer Facebook at din side er mindre interessant, og den falder derfor i værdi og taletid.

Øget opmærksomhed på spamming.

Spamming er ulovligt. Det er der nok ikke nogen der er i tvivl om. Vi bliver hver dag bombarderet med informationer og indtryk, som vi skal tage stilling til, og de fleste vil gerne nøjes med at skulle forholde sig til det, der er relevant. Derfor er der heller ingen der gider unødig støj, hverken i newsfeedet på Facebook eller i mailboksen. Derfor har Facebook gjort det let at customisere newsfeedet, dva. tilrette det, så man som brugere i højere grad kan angive, hvad man vil og ikke vil se. Det stiller krav til din måde at markedsføre virksomheden på Facebook, og du bør overveje om du vælger kvalitet eller kvantitet i din facebookmarkedsføring. Det er i hvert fald helt sikkert, at jo oftere fans finder dit indhold irrelevant og angiver, at de ikke ønsker det i deres newsfeed, jo mere vil din sides værdi devalueres. Sørg for at formidle relevant og værdifuldt indhold, som er så godt, at dine fans SELV får lyst til at dele det uden din opfordring.

Du kan evt. læse mit blogindlæg  “Kvalitet eller kvantitet – Hvad vælger du i din Facebookmarkedsføring”.

Ombudsmanden har stor fokus på spam, og har oprettet en direkte mail, hvor spam kan indrapporteres. Læs mere under “Klag over spam”

 

 

Brugbar artikel? Del gerne med dit netværk

6 svar til “Deling på Facebook – regler, lovgivning og alt det andet du bør vide

  1. Tak for det gode indlæg 🙂
    Du har masser af interessante pointer. Jeg tænkte på, om der er nogen måde, man kan vurdere engagementet på ens FB-side. Altså forstået på den måde – hvor højt vægter FB siden? Og hvis engagementet ligger lavt, hvad kan man så gøre for at hæve det igen (udover selvfølgelig at producere godt content). Kan man slippe af med de “inaktive fans”?
    Jeppe

    1. Hej Jeppe
      Tak for “roserne” og jeg beklager den alt for lange responstid. Jeg håber du stadig kan bruge mit svar.
      Der er i mine øjne mange måder at måle successen på ens Facebookside. Én ting er engagementet på siden, end anden ting, er den trafik facebooksiden genererer til dit website eller din shop. Det sidste kan du måle med Google Analytics.
      Hvad angår engagementet på siden skeler jeg selv meget til reach, altså hvor mange unikke brugere, mit opslag er nået ud til, og til interaktioner, altså hvor mange der har klikket på mine opslag. Jeg bruger både Facebook Insights og Komfo’s Freeanalytics.

      Det med at øge sit engagement er der rigtigt mange bud på. Jeg bruger ofte at stille spørgsmål og bede om ideer og råd fra fans. I mine øjne er det også det det handler om: at skabe medindflydelse, lade dine fans være vigtige ambassadører for dit brand, vise dem, at de har værdi for dig.

      Så kan man selvfølgelig også øge antallet af klik på opslaget ved at lægge flere billeder op af gangen, lægge links i teksten og lave afsnitsinddelinger i teksten i opslaget, så man er nødt til at klikke for at se hele opslaget.

      Om du kan slippe af med inaktive fans? Tjah, du kan jo starte med at gennemgå dine fans og se om der er nogle med indiske og pakistanske navne. Så kan du gøre som Burger King gjorde i Norge, da de købte 20.000 værdiløse fans ud af deres facebookside med en gratis burger 🙂 Jeg tror ikke der er nogen hurtig genvej til at slippe af med inaktive fans. Måske det var en udviklingside til Facebook 🙂

      Jeg håber det besvarede dine spørgsmål – ellers melder du dig bare igen 🙂

      Bedste hilsner
      Nete

  2. Hej Nete
    Beklager at jeg følger op på så gammel en post, men den er det tætteste jeg er kommet på det jeg leder efter.
    På min arbejdsplads FB-side er der nogle opslag, hvor man kan se hvor mange gange et opslag er delt og af hvem. På vores FB-side ligger der to opslag fra 18. nov., som er postet lige efter hinanden. Under det ene opslag, til højre for “Synes godt om”, “Tilføj kommentar” og “Del” kan man se “[Pil]1 deling”. Det andet opslag er også blevet delt, bl.a. af mig og nogle kollegaer, men dette kan man ikke se under opslaget.
    Kan du forklare hvorfor, og om der er en måde man kan sikre sig, at det altid er muligt at se antal delinger og af hvem?
    På forhånd tak.
    Venlig hilsen
    Simon

  3. Hej Simon
    Du skal endelig bare skrive 🙂
    Jeg kan se to opslag på siden fra i dag, lagt op med ca. én times mellemrum. Jeg kan ikke se, at nogen af dem skulle være delt, i modsætning til opslaget fra d. 6. november.
    Jeg vil foreslå dig, at du går ind i indblik (Insights hvis du bruger den engelske version) Under “overblik” (Overview) finder du din post på listen, hvor du kan se hvor meget engagement det har givet. Her klikkere på på teksten, og så kommer de statistik frem på den enkelte post, hvor du kan se, hvor meget den enkelte post er delt, kommenteret og liket – både organisk og viralt – altså hvor mange af dine fans der har delt, og hvor mange af Fans venner, der har delt videre.
    Hvis du vil se, HVEM der har delt videre, skal du bare klikke på pilen.
    Der kan dog godt være variationer i tallene. Det kan være en midlertidig bug, eller at tallene ikke opdateres samtidig.
    Bedste hilsner
    Nete Kaasen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mød vores team

Meet out team