OnlinePartners – Datadrevet online marketing bureau

Deling på Facebook – regler, lovgivning og alt det andet du bør vide

Bruger du Facebook i markedsføringen af din forretning, kan du i dette indlæg blive lidt klogere på én bestemt funktion, nemlig deling af opslag på din virksomhedsside.

Facebook er et kraftfuldt værktøj når vi taler markedsføring, fordi du har mulighed for at nå ud til rigtigt mange mennesker, og derfor er det fristende at opfordre dine fans til at dele dine opslag. Den gennemsnitlige danske Facebook-fan har 214 venner i sit netværk. Et opslag skal altså ikke deles mange gange, før man har opnået en væsentligt øget synlighed.

Men inden du opfordrer dine fans til at dele, er der nogle ting du bør vide, for dels er det ikke tilladt og dels svarer det, sagt på godt dansk, til at tisse i bukserne for at holde varmen.

Facebooks regler for markedsføring

I Facebooks promotion guidelines – deres vilkår for Facebooksider –  kan du læse alle reglerne for, hvordan du skal agere på din virksomheds side. Husk også at læse de erklæringer, politikker og regler, der linkes til.

I forhold til deling er det værd at fremhæve følgende:

Markedsføringsloven §6 og Facebook

Der kan ikke være nogen tvivl om, at kommerciel deling er en dårlig ide, alene ved at læse Facebooks regler på området. Men der er stadig mange der gør det, for Facebook opdager det jo ikke. Og hvor mange sider er i virkeligheden blevet lukket? Det er ganske rigtigt kun få danske sider, der har oplevet sanktionering fra Facebooks side. Men betyder det, at du bare skal gøre det? Det synes jeg ikke. Nu skal du høre hvorfor:

Kommerciel deling på Facebook er spam!

Forbrugerombudsmanden, der bl.a. sørger for overholdelse af markedsføringsloven, definerer alle henvendelser fra virksomheder som reklame. Selvom det ikke er en reklame for en bestemt service eller et bestemt produkt, så betegnes det som en henledning til virksomhedens navn, altså branding, og det er reklame. Dette kan du læse i Forbrugerombudsmandens spamvejledning, punkt 1, 1. afsnit.

I sit standpunkt om markedsføring via sociale medier, bilag 1 omkring ”den retlige regulering af kommercielle henvendelser på Facebook” beskriver Forbrugerombudsmanden et opslag på en personlig timeline som en elektronisk henvendelse. Det samme gør naturligvis en besked i indboksen.

Der er dog usikkerhed omkring hvorvidt henvendelser fra erhvervsdrivende der viser sig i newsfeedet er at betragte som elektronisk post, dvs. herunder også de opslag, som dukker op i feedet, når fans deler kommercielle opslag. Det kategoriseres i stedet som ”anden uanmodet kommunikation”, som modtageren skal kunne frabede sig. Den funktion ligger i Facebook, og forsyner din side med en spammarkering, hver gang en ven i dine fans netværk fravælger dit opslag i deres newsfeed. Og spammarkeringer er skidt. Det kan du læse om nedenfor.

I forhold til at du som virksomhed opfordrer dine fans til at dele, uanset om der gives incitament til det i form af deltagelse i en konkurrence eller der blot venligt opfordres, skriver forbrugerombudsmanden i sit standpunkt om markedsføring via sociale medier, afsnit 3, punkt 3.5, at reglerne for uanmodet elektronisk post gælder på dette område. Så ja, du kan få en bøde for at spamme på Facebook. 100kr pr. henvendelse, dog mindst 10.000 kr.

Hvis du nu hører til den gruppe af facebookadministratorer, der er ligeglade, og altid kan finde et hul i loven, og det kan du sikkert sagtens, hvis du leder og laver dine egne fortolkninger, så kommer jeg nu til afsnittet om, hvorfor det at opfordre til deling svarer til at tisse i buskerne for at holde varmen.

Facebooks newsfeed algoritme hader dig.

Ganske enkelt. Facebooks newsfeed algoritme udregner din sides værdi ud fra en lang række faktorer, herunder sidens engagement, som hører under en af de mere tungtvejende faktorer. Din sides værdi, altså facit af det store regnestykke, afgør hvor synlig din virksomheds side er i newsfeedet. Hvis Facebook vurderer, at din side er værdifuld, så fortjener den at blive vist mere.

Jeg vil ikke til at gå detaljeret ind i denne algoritme, da det nok vil kunne få selv Holger Bech Nielsen til at overveje om det var besværet værd. Derfor vover jeg pelsen og laver et lille og meget forenklet regnestykke, der måske kan skabe forståelse for problemstillingen omkring det at opfordre til at dele.

Engagement : fans x 100 = værdi

Når du opfordrer til at dele – særligt når du sætter en præmie på spil, så tiltrækker du bountyhunters og andre værdiløse fans, der blot er på jagt efter det, der er gratis. De er i bund og grund ligeglade med dig, de er kun interesseret i præmien.

Når din konkurrence er slut, har du så øget din fanbase med en række nye fans. Og det lyder jo umiddelbart som en god ting.

Men når du vender tilbage til hverdagen på siden, og der ikke længere er en dyr taske på højkant, vil du opdage, at de fans, der kom til, ikke er særligt aktive. De er ikke loyale over for dit brand.

Lad os sige, at du før din konkurrence havde 350 fans. Ca. 30 af dem engagerede sig med dine opslag (dvs. likede, kommentere, delte, klikkede osv.) 30 interaktioner ud af 350 fans giver et engagement på 8,57% . Det vil sige at 8,57% af dine fans fandt dit opslag værdifuldt.

Konkurrencen gik ud på at trække lod blandt dine fans om en lækker taske, når I nåede 500. Det gik fint, og nu er I 500 fans, og dine opslag når ud til endnu flere. Dejligt, ikke? Nu var det jo ikke alle de 150 nye fans der er helt inaktive. Du har faktisk fået 5 rigtigt gode nye fans, der kan lide dit brand og det du skriver. Du har altså nu gennemsnitligt 35 interaktioner ud af 500 fans, og det giver et engagement på 7%. Dit engagement er faldet, og når færre finder dit indhold interessant, vurderer Facebook at din side er mindre interessant, og den falder derfor i værdi og taletid.

Øget opmærksomhed på spamming.

Spamming er ulovligt. Det er der nok ikke nogen der er i tvivl om. Vi bliver hver dag bombarderet med informationer og indtryk, som vi skal tage stilling til, og de fleste vil gerne nøjes med at skulle forholde sig til det, der er relevant. Derfor er der heller ingen der gider unødig støj, hverken i newsfeedet på Facebook eller i mailboksen. Derfor har Facebook gjort det let at customisere newsfeedet, dva. tilrette det, så man som brugere i højere grad kan angive, hvad man vil og ikke vil se. Det stiller krav til din måde at markedsføre virksomheden på Facebook, og du bør overveje om du vælger kvalitet eller kvantitet i din facebookmarkedsføring. Det er i hvert fald helt sikkert, at jo oftere fans finder dit indhold irrelevant og angiver, at de ikke ønsker det i deres newsfeed, jo mere vil din sides værdi devalueres. Sørg for at formidle relevant og værdifuldt indhold, som er så godt, at dine fans SELV får lyst til at dele det uden din opfordring.

Du kan evt. læse mit blogindlæg  “Kvalitet eller kvantitet – Hvad vælger du i din Facebookmarkedsføring”.

Ombudsmanden har stor fokus på spam, og har oprettet en direkte mail, hvor spam kan indrapporteres. Læs mere under “Klag over spam”