Kan dofollow links skade hjemmesiden der linker? Bør nofollow bruges?

Vinderen af denne udgave af SEO-brevkassen er Heine Aaen Hansen, som spørger: “Hejsa. Kan dofollow links skade hjemmesiden der linker? Jeg tænker ikke på kommentarer i blogs, men f.eks. links til partnere på ens hjemmeside. Findes der en god SEO-grund til at lave disse links til nofollow?


Transscript af videoen

Vinderen denne gang er Heine Aen Hansen og han stiller følgende spørgsmål:

“Kan dofollow links skade hjemmesiden der linker, jeg tænker ikke på kommentarer i blogs, men for eksempel links til partnere på ens hjemmeside. Findes der en god grund til at lave disse links til nofollow?”

Det er et rigtig godt spørgsmål og svaret er: nej. Det kan aldrig nogensinde skade at lave en yderst relevant side på sit website, hvor man linker ud til samarbejdspartnere. Eksempelvis en producent af maling, her vil det jo være yderst relevant at lave en side eller flere sider på malerproducentens hjemmeside, hvor man linker ud til alle de forskellige forhandlere, som måtte findes rundt omkring i landet.

Hvornår bør man bruge nofollow på sit website

Der er to eksempler jeg vil komme med her:

1) Første eksempel er et website hvorfra man sælger annoncer. Hvis en annoncør har mulighed for at købe en type annoncer, der figurerer som rene billed- eller tekstlinks, så skal man huske at få sat rel=”nofollow” på dem, så man overfor Google tydeligt signalerer, at der er ingen der har mulighed for at købe sig til links, som ikke bare kan sende en bruger videre, men som også kan sende PageRank og en god ankertekst videre til annoncøren, for det er nemlig imod Googles retningslinier.

2) Det andet eksempel er et website, hvor der er nogle indgange, hvor brugere har mulighed for at komme med indhold, og hvor der kan være links i dette indhold, for så er der åbnet op for, at spammere både manuelt og med automatiserede systemer kan fylde ens website op med en masse spam, hvor der også er spam-links i. Det kan eksempelvis være, som der også bliver nævnt i spørgsmålet, at der er en blog med et kommentarspor, og her kan man risikere, at der kommer spam ind. Det kan også være et forum, hvor der typisk er en masse brugere der stiller spørgsmål, og der er andre brugere der svarer. Her er der også åbnet op for, at spammere kan komme ind med dårligt indhold og dårlige links. Man bør selvfølgelig gøre alt hvad man kan for at filtrere spam fra på forhånd, men er der noget der slipper igennem, så sikrer man sig, at de udgående links man har her kan skade en ved altid at have rel=”nofollow” på sådanne links.

Hvorfør skal man ikke bruge nofollow på interne links

Det er min klare anbefaling, at man ikke bruger rel=”nofollow” på interne links overhovedet. Årsagen er, at dengang rel=”nofollow” blev introduceret af Google, der kunne man bruge det til at styre, hvor meget PageRank der bliver sendt fra de forskellige links, fordi de links, der havde rel=”nofollow” på, de sendte jo ikke PageRank videre.

Her er et eksempel på en side der har en PageRank på 10, det er ikke Google Tool Bar PageRank jeg taler om her, men rigtig PageRank.

  • Der er 5 follow links på siden
  • Der er 5 nofollow links på siden

Og så kunne man så styre, at det kun var de 5 dofollow-links, der sendte PageRank videre. Det betyder så, at hvis siden har en PageRank på 10, divideret med 5 dofollow-links, ja så sendte hver dofollow-link en PageRank på 2 videre.

Senere så lavede Google om på rel=”nofollow”, således at det både var nofollow- og dofollow-links, der skulle med i beregningen. Så er der ikke kun 5 links, men 10 links der skulle med i beregningen, og det ændrer jo regnskabet sådan, at hvert link ikke kun sender en PageRank på (10/5 =) 2 videre, men sender en PageRank på (10/10 =) 1 videre. Men man skal dog lige lægge mærke til her, at det stadigvæk kun er de 5 dofollow-links, der sender PageRank videre, det gør de 5 nofollow-links ikke. Det vil sige at man har egentlig en PageRank på 10, men man sender kun 5 videre, så man har smidt de andre (10-5 =) 5 lige i skraldespanden.


Har du spørgsmål eller kommentarer til denne video om dofollow og nofollow links, så er du meget velkommen til at smide en kommentar herunder eller indsende dit eget spørgsmål til SEO-brevkassen.

Skrevet af
Rune Hansen

Rune Hansen er CEO i OnlinePartners og Senior Digital Strategist med +10 års erfaring med markedsføring i søgemaskiner.

Se alle indlæg af Rune Hansen
Brugbar artikel? Del gerne med dit netværk

2 svar til “Kan dofollow links skade hjemmesiden der linker? Bør nofollow bruges?

  1. Hej Rune tak for dine gode blog indlæg.
    Jeg har et spørgsmål ang at linke til eks ens leverandør, Jeg har sidentheduck.dk som sælger legetøj hvilket må siges at være et hårdt marked, så jeg ville jo næsten gøre alt for at komme op foran mine konkurrenter.
    Men nu til det egentlige spørgsmål, Hjælper det på mine placeringer at lave en side med link ud fra min shop til eks forhandler, eller skal man lave linket under flere forskellige sider eks under ens mærke sider, eller har det seo mæssigt ingen værdig?

    Mvh Ivan

    1. Hej Ivan
      Du sender Google (og brugeren) et positivt signal ved at linke til pågælende brands website fra den enkelte mærkeside. Dog bør det tages med i overvejelsen, om pågældende brandsite er en organisk konkurrent, hvilket kunne ændre på min procedure. Men kort svar er; Link gerne fra den enkelte side til relevante (ikke konkurrende) websites.

      Jeg håber mit svar kunne bruges.

      Vh. Rune Hansen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Mød vores team

Meet out team