Mobilvenlig er IKKE nok: Er dit website klar til Mobile-First?

Med det kommende Mobile-First Index er det ikke længere nok bare et have en mobilvenlig hjemmeside. I denne artikel beskriver jeg, hvorfor og hvordan du bør forholde dig til de kommende ændringer.

I løbet af det seneste halve års tid har Mobile-First været et af de store buzzwords i Search-branchen, hvor man taler om et paradigmeskifte og en af de største ændringer i Googles søgeresultater i længere tid.

Midt i al denne snak kan det være svært at finde hoved og hale i betydningen samt konsekvensen. Med dette indlæg giver vi dig et overblik over, hvad opdateringen indebærer, samt hvad du bør forberede dig på for at undgå tab i rankings – og dermed miste trafik og omsætning.

Hvad er Mobile-First Index?
Hvornår træder det i kraft?
Hvad betyder det for dit website?
Sådan bliver dit website klar til Mobile-First
En forudsigelse for fremtiden

Hvad er Mobile-First Index?

Desktop-søgninger har altid haft første prioritet i Googles søgeresultat, hvilket også betyder, at de har sorteret og rangeret siders relevans ud fra desktop-versionen af et website.
Men sådan forholder det sig ikke længere. De seneste par år har antallet af mobile forespørgsler oversteget antallet af forespørgsler fra desktop. Google ønsker derfor at forbedre brugeroplevelsen i endnu højere grad – og målrette det mod de mange mobile søgninger.

Det betyder konkret, at Google vil køre med to forskellige indekser – Desktop-First og Mobile-First, formentlig i en længere periode. Når de så kan verificere, at Mobile-First giver de bedste søgeresultater og brugeroplevelse, ruller de det helt ud.

Hvornår træder det i kraft?

Der er ingen officiel lanceringsdato, men på konferencen, ”SMX Advanced” i juni i år, nævnte Gary Illyes fra Google, at de vil kommunikere en del med webmasters, før de ruller Mobile-First indekset ud.

“Vi har ikke en egentlig lanceringsdato, men vi har nogle ideer til, hvornår vi vil starte, men det ligger nogle kvartaler væk. Tidslinjen fra vores ingeniører var oprindeligt i slutningen af 2017, men lige nu tænker vi mere 2018”.

Gary Illyes understreger også, at Google ønsker at udrulle Mobile-First indeks på en måde, der ikke skader et ”ikke-mobil-venligt” website, hvilket kan forlænge lanceringen.

Hvad betyder det for dit website?

Selvom Google siger, at de vil minimere risikoen på ”ikke-mobil-venlige” websites, betyder det ikke, at man på sigt undgår fald i ens placeringer. Google har længe kraftigt anbefalet, at alle websites får en mobilversion, så man sikrer, at ens mobilbrugere får en god oplevelse.
Derfor bør alle website ejere forberede sig på dette skifte, hvis de vil sikre sig at være med i spillet på Mobile-First.

Og hvis man ikke har en mobilversion eller får det foreløbigt?
Så handler det om, at sikre den bedste brugeroplevelse på de mobile enheder. Det kan du eksempelvis gøre ved at synliggøre klikbare elementer, lave en mobilvenlig samt optimere navigationselementer og lignende.
Test om dit website er mobilvenligt: https://search.google.com/test/mobile-friendly

Sådan bliver dit website klar til Mobile-First

Med det nye kommende indeks, er det ikke længere nok bare at være mobil. Brugeroplevelsen kommer for alvor i højsæde her, og det stiller krav til følgende parametre:

Content
Start med at tage udgangspunkt i din desktop-version. Er indholdet synligt og tilgængeligt? I så fald bør du sikre, at dine brugere får en ensartet oplevelse på tværs af devices. Man bør ikke ”gemme” indhold på sin mobilløsning men i stedet sørge for, at det bliver struktureret og designet på den bedst mulige måde.

Hermed et eksempel:
Hvis du har en kategoriside med en tekst på 300 ord, bør du ikke placere den øverst og skubbe vigtige produkter ned på siden. Overvej i stedet at flytte indholdet ned på siden eller tag en snippet af tekst, og gem så resten bag en ”Læs mere”-knap.

Sammen med det faktiske indhold på siden skal du også sikre dig, at dine overskrifter (H1, H2 osv.) og titler ikke mangler. Sørg for, at font og klikbare elementer ikke spænder ben for brugerne.

Det er vigtigt at nævne, at der bliver talt en del om, hvordan Google vil håndtere ting, der er gemt bag tabs og ”læs mere”-knapper. Google har dog selv meldt ud, at disse typer af UX implementeringer ikke bliver deevalueret på mobilen, så længe det omhandler brugervenligheden.

Hastighed
Hastigheden bliver fortsat et af de parametre, som kommer til at betyde rigtig meget, da den i høj grad bidrager til brugeroplevelsen på mobilen. Google kigger allerede i dag på sidens hastighed, når den vurderer sidens placering på desktop. Det bliver derfor lige så vigtigt, når Mobile-First ruller ud.

Når man taler om hastighedsoptimering, falder snakken også på user engagement og afvisningsprocenter. Selve afvisningsprocenten bliver i høj grad påvirket af indlæsningstiden. Cases viser, at 40% af brugerne forlader ens website, hvis det tager mere end tre sekunder om at loade. Det er derfor mere end vigtigt at kigge på, hvis du oplever problemer på dette område.

Derudover kan billeder også ofte være et område med optimeringspotentiale, da ikke alle tænker på at komprimere disse og tilpasse dem de forskellige devices.

Test dit website:

Interne links
Et velkendt problem for websites, der enten benytter dynamisk visning eller separate URL’er på mobilsitet er, at interne links adskiller sig fra desktop-websitet. Det kan medføre problemer med brugeroplevelsen, da brugerne kæmper med at finde det indhold, der nemt kan findes på desktop-versionen.

Lignende problemer opstår, når Google gennemgår mobilwebstedet. Hvis den interne linkstruktur/informationsarkitektur på mobil-websitet ikke nøje replikerer desktop-versionen, kan det medføre dårlig fordeling af den interne linkværdi, hvilket giver faldende placeringer.

AMP (accelerated Mobile Pages)
AMP er et af Googles initiativer til at gøre websites hurtigere. AMP dukkede allerede op i starten af 2015 i forskellige sammenhænge, men har først for nyligt fået et gennembrud her i Danmark.

AMP er en lettere version af en traditionel side og består nærmest kun af tekst og få billeder, hvorfor det tager få millisekunder at loade en side. Grundet netop hastigheden er det sandsynligt, at AMP fortsat vil spille en vigtig rolle i at give en hurtig og brugervenlig oplevelse.

AMP er dog endnu ikke klar til at ”overtage” mobilløsninger, da der stadig er mange funktionaliteter, der mangler på grund af de strenge krav. Derfor er anbefalingen kun at implementere AMP på blogindlæg og nyhedslignende sider.

Strukturerede data
Hvis dit website allerede har implementeret struktureret data, er det vigtigt at disse overføres til mobilsitet, såfremt de ikke allerede er overført.

Strukturerede data er afgørende for, om dit mobilresultat skiller sig ud fra konkurrenternes. Strukturerede data organiserer mobilwebsitets data, så de er mere fordøjelige for Googles crawlere, hvilket kan give dit website en højere position i søgeresultaterne.

Benyt Googles struktureret data-testværktøj på dit mobil- og desktop-website for at se, om de strukturerede data er ens på tværs af begge enheder: https://search.google.com/structured-data/testing-tool/u/0/

Mobile title længde
En anden ting, du skal have i minde, er titlerne på dit mobilsite. Title-etiketterne har forskellige længder, afhængigt af om det bliver vist på mobil eller på desktop, hvilket yderligere komplicerer problemet for websiteejere, der forsøger at bestemme, hvilke title-længer de skal bruge.

Samlet set er mobile title tags cirka otte tegn længere sammenlignet med desktop-enheder. Men når du optimerer disse title tags til mobilen og går over cirka 70 tegn, bliver titlen på desktop enten omskrevet af Google eller vist i en afkortet form.

Test dine titles her: http://www.mobileserps.com/

Links vil (sandsynligvis) stadig spille en vigtig rolle
Links er kendt i SEO-branchen som en af de vigtigste faktorer i Googles ranking-algoritmer. Men links har ikke helt den samme status på mobilen.

Google har sagt, at folk linker mindre til den mobile version af en URL i forhold til en desktop-version. Og da flertallet af websites bruger responsivt design i disse dage, synes virkningerne af et Mobile-First indeks ikke at være en game-switch til links og deres betydning som en placeringsfaktor.

Det betyder dog ikke, at man skal stoppe med at arbejde med linkbuilding. Gary Illyes fra Google nævnte for nylig på Twitter, at det er svært at rangere uden links.
Han afklarede senere og sagde, at eksterne links “oversætter til en vis grad popularitet og påtegning fra andre.” Det betyder, at Google stadig vil se på eksterne links for at give de bedste resultater til mobile brugere. Uden det som en ranking-faktor får brugerne dårligere søgeresultater, og det ønsker de for enhver pris at undgå.

Andre tekniske overvejelser
Google anbefaler også, at du tjekker dit mobil-website med deres robots.txt-testværktøj for at sikre, at du ikke blokerer Googlebot. Og igen, hvis du har en mobilversion af dit website på et andet domæne eller underdomæne, skal du først bekræfte ejendommen i Google Search Console.

En forudsigelse for fremtiden
Med udrulningen af Mobile-First er det tydeligt, at det vigtigste problem, Google forsøger at tackle, er den dårlige usability på mobile websites.

I løbet af det seneste år har der været flere opdateringer målrettet websites, der har indhold med lav kvalitet. De omfatter kernen af Phantom-opdateringer samt den nyligt udgivne ”Mobile interstitial” opdatering i januar.

Man kan forestille sig, at fremtidige opdateringer kommer til at straffe websites hårdere, hvis de ødelægger mobiloplevelsen – blandt andet med annoncer og pop-ups. Det vil på sigt være dårligt for dit brand, dine brugere og din trafik.

Mobile-First er uundgåeligt og vil medføre store ændringer. For at sikre at du ikke bliver påvirket negativt, skal du sørge for, at din brugeroplevelse er ens på tværs af både mobil og desktop.

Hvis du ikke har et responsivt website, skal du sørge for at kontrollere, at du ikke har et af ovenstående problemer. Og ikke mindst er det vigtigt, at du gør dig nogle overvejelser om fremtiden.

Tina Halkjær Jensen
Skrevet af
Tina Halkjær Jensen
Brugbar artikel? Del gerne med dit netværk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mød vores team

Meet out team