SEO vs. sitemaps? Få bedre indeksering & rankings med HTML-sitemaps

Dette blogindlæg + den tilhørende video handler ikke om Google XML sitemaps, men i stedet om at maksimere SEO-udbyttet af helt traditionelle HTML baserede sitemaps på dit website/webshop.

Det er især websites/-shops med en meget dyb intern linkstruktur, som med fordel kan tilføje eller tilrette eksisterende sitemaps.

Lad os antage vi har en webshop der er bygget op med en klassisk hierarkist intern linkstruktur:

[Forside] ->(1) [Kategoriside] ->(2) [Underkategoriside] ->(3) [Produktside]

Her er der 3 klik/trin som søgemaskinernes bots skal igennem før de finder produktsiderne, og det er ikke usædvanligt at se webshops som har op til 4 klik fra forside til produktsider, eksempelvis:

[Forside] ->(1) [Kategoriside] ->(2) [Underkategoriside] ->(3) [Under-underkategoriside] ->(4) [Produktside]

[Forside] ->(1) [Lyskilder] ->(2) [Brandnavn] ->(3) [Indendørs halogenbelysning] ->(4) [Brandnavn 55mm CC656 220V (uden lyskilde) Mat grå]

Desto flere klik væk fra forsiden en side befinder sig:

  • så kan det tage længere tid for siden at blive indekseret i søgemaskinerne
  • så kan siden have sværere ved at få eller fastholde gode placeringer i søgemaskinerne på relevante søgefraser

Sitemaps kan nedbringe antal “klik” fra forside til undersider

Det kan et sæt af optimerede sitemaps hjælpe på, da de ofte kan nedbringe antallet af klik, som en søgemaskines bot skal følge, før den kommer til de dybestliggende sider, eksempelvis produktsider på en webshop.

Tidligere var det sådan at Google anbefalede maksimalt 100 links på en side for at være sikker på at Googlebot fulgte alle links på siden, og fik de sider, der blev linket til, gennemlæst og indekseret. Selvom denne anbefaling ikke længere skal følges stringent, så bør man her følge den, så man har den størst mulige sikkerhed for, at Google vil følge alle links på sitemap-siderne.

Hvis man kun har mulighed for at have ét enkelt link fra forsiden (eksempelvis i footeren) til en sitemap-side, så vil opbygningen kunne se således ud:

[ Forside ]
1 link til sitemap↓ (1)
[ Sitemap 1 ]
1×100 = 100 links til sitemaps↓; (2)
[ Sitemap 1→100 ]
100×100 = 10.000 links til
sitemaps eller
produktsider
↓; (3)
[ Sitemap 1→10.000 ]
10.000×100 = 1.000.000 links til
produktsider
↓; (4)
[ Produkt 1→1.000.000 ]

Her har man mulighed for at understøtte op til ca. 10.000 produktsider 3 klik væk fra forsiden, men det er til gengæld kun til gavn for websites med en meget dyb linkstruktur, ligesom den vist ovenfor med en webshop der har op til 4 klik fra forside og ned til produktsiderne.

Hvis man imidlertid har mulighed for at få flere links til flere sitemaps direkte fra forsiden, så kan man typisk skære et klik væk således at der kun er 2-3 klik fra forsiden og til en søgerobot lander på en produktside.

Her bør man gøre sig følgende overvejelser:

  • Læg eventuelt links fra forsiden til de mange sitemap-sider diskret i footeren.
  • Vigtigt: Overvej ikke at have disse links liggende i footeren på samtlige sider på websitet, men kun på forsiden. Så undgår man, at det opfattes som intern linkspam og man undgår også at der sendes for meget intern PageRank til sitemap-siderne.
  • Style disse links så de minder om traditionelle links til tag-sider

Her er lavet et eksempel på en linkstruktur hvor man fra forsiden har 10 links til sitemap-sider

[ Forside ]
10 links til sitemaps↓ (1)
[ Sitemap 1→10 ]
10×100 = 1.000 links til sitemaps↓; (2)
[ Sitemap 1→1.000 ]
1.000×100 = 100.000 links til
produktsider
↓; (3)
[ Produkt 1→100.000 ]

Her kan man opnå, at op til 100.000 produktsider kun er 3 klik væk fra foriden

Hvis man har et sted imellem 1.000 og 2.000 produkter på sin webshop, så kan man overveje at lave op til 20 links i forsidens footer til sitemaps. På den måde kan man gøre søgerobottens vej fra forsiden til produktsiderne ultra-kort, nemlig kun 2 klik væk fra forsiden

[ Forside ]
20 links til sitemaps↓ (1)
[ Sitemap 1→20 ]
20×100 = 2.000 links til produkter↓; (2)
[ Produkt 1→2.000 ]

Har du yderligere spørgsmål til at udnytte sitemaps, så er du velkommen til at skrive en kommentar nedenfor 🙂

Grosen Friis
Skrevet af
Grosen Friis
Brugbar artikel? Del gerne med dit netværk

10 svar til “SEO vs. sitemaps? Få bedre indeksering & rankings med HTML-sitemaps

  1. Interessant.
    Hvad tænker du om denne måde: Alle kategorier har samtlige produkter fra samtlige underkategorier liggende på kategorisiden – links placeret lige efter underkategorilinks.
    Hvis der er mere end… lad os sige 70 produkter i underkategorierne tilsammen, så skal der nogle links til “side 2”, “side 3” osv.
    Er det en brugbar måde at forkorte “linkvejen” for google – ned til produktsiderne?

    1. Hej Ib
      Du bliver nødt til at beskrive det mere i detaljer og eventuelt tegne det, for at jeg helt kan gennemskue den opbygning du omtaler.
      /Grosen

      1. Hej Ib
        Ja helt enig, den model vil sikre at alle dine produkter er maksimalt 3 klik væk fra forsiden, men husk den forudsætter at alle produkter kan stå på en enkelte kategoriside.
        /Grosen

    1. Hej Nicolai
      Har du et eksempel på et domæne hvor dette HTML sitemap WP plugin er i brug? Så kan jeg langt bedre vurdere det.
      /Grosen

      1. Hej Nicolai
        Sitet er ikke stort nok til at der er flere sitemap-sider, så derfor kan jeg ikke ud fra det vurdere om det er et velegnet sitemap plugin.
        /Grosen

  2. @Grosen: Spændende blogindlæg. Har du et eller flere eksempler på sites, hvor du/I/andre har benyttet de her “dybe sitemaps”/opdelte sitemaps, som kan være til inspiration?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mød vores team

Meet out team