Facebook hashtags – Hvad kan de bruges til?

For tiden er der meget snak i større internetmedier om, at hashtags måske finder vej til Facebook. Det skal vi selvfølgelig ikke kunne sige om de gør, men de findes allerede på f.eks. Twitter og Google+, hvor du kan bruge dem aktivt i din markedsføring.

Hvad er hashtags?

Hashtags er oftest brugt sådan:

Hashtagget i dette tilfælde er #twekantsbar. Oftest er de brugt til at fortælle noget om hvilket emne man skriver om. Der findes en række mere eller mindre officielle hashtags, som f.eks.:

  • #poldk eller #dkpol – Angiver at din besked handler om dansk politik.
  • #Google, #Twitter, #Facebook – Angiver at din besked handler om et af disse firmaer eller deres produkter.
  • #twitterhjerne – Bruges ofte til at stille spørgsmål, som andre på Twitter svarer på.

Derudover er der en lang række events der opfordrer til at man tagger beskeder omkring eventet med et bestemt hashtag. F.eks. den nylige Social Media Week i København (#smwcph), eller #XFactorDK, hvor der lives skrives omkring det event man er til, eller det der aktuelt sendes i TV.

Det smarte er at man ved at klikke på et hashtag, eller foretage en søgning på hashtag, kan få en liste over de nyeste beskeder indenfor dette emne. Ikke blot af ens venner, eller dem man følger, men alle. Det gør det f.eks. nemt at følge et live event, uden selv at være til stede.

Hvad kan du bruge hashtags til?

Hvis du er i en branche hvor folk skriver spørgsmål, kan du f.eks. være behjælpelig med at svare. Det viser du har styr på branchen, og hvis du kan linke til svar i egne blogindlæg o.l., så kan det gavne din autoritet i branchen. Så småt vil andre også begynde at anbefale dig, og på den måde udvides dit brand “gratis” (det koster ikke noget som udgangspunkt, andet end tiden man bruger på det).

De fleste klienter til overvågning af sociale medier, kan opsættes til at overvåge de hashtags du vælger. På den måde kan du hurtigt være aktiv indenfor disse områder du selv vælger.

Du skal dog passe på med at hijacke et hashtag, og prøve at skabe direkte salg. Det virker meget sjældent godt, og bliver betragtet som spam. Brug i stedet muligheden for dialog og kommuniker dine budskaber ud. Det kan med tiden skabe salg, afhængig af branchen.

Hvordan vil hashtags påvirke Facebook?

Det er selvfølgelig svært at spå om, men jeg mener at Facebook netop mangler en funktion der samler alle dem der skriver om det samme emne, på forskellige sider og profiler. Med en Facebook hashtag funktion kan disse samles, og man vil kunne promovere sine opslag meget længere ud i den potentielle kundekreds, da din målgruppe ikke behøver at synes godt om din side for at se dit opslag, bare den indeholder det hashtag de har klikket sig ind på, eller søger efter.

Tror du der kommer hashtags til Facebook, og hvad tror du de kan bruges til hvis der gør? Skriv gerne din kommentar nedenfor.

Dennis Jørgensen
Skrevet af
Dennis Jørgensen
Brugbar artikel? Del gerne med dit netværk

6 svar til “Facebook hashtags – Hvad kan de bruges til?

  1. Hashtags på Facebook er faktisk en god idé. Mange klager over, at folk benytter hashtags på Facebook. Men konceptet er blevet så udbredt, at det er blevet en almindelig og meget effektiv måde at samle folk på *på tværs* af umiddelbare sociale relationer. Hashtags bringer mennesker sammen, og det er jo en central del af Facebooks koncept. Da “alle” allerede bruger dem er der ikke rigtig nogen risici: Det kan kun gå for langsomt.

    1. Sådan kan man sagtens se på det. Jeg kan også selv godt se fordelen ved at kunne bringe folk sammen på tværs af relationer og hvad man synes godt om. Men mange mener også der hurtigt vil gå for meget forretning og reklame i det, og at der til sidst ikke er plads til brugerne.

      1. Virksomheder kan selvfølgelig benytte hashtags ligesom alle andre. Men brugere vælger jo selv, om de vil klikke sig ind på de hashtags, der bringes i reklamer – præcis ligesom når man ser et hashtag på en eller anden reklameplakat. Det har flere virksomheder valgt at gøre. Og virksomheder vil hurtigt blive upopulære hvis de spammer hashtags, som slet ikke har noget med dem at gøre. Der er en vis videnskab i at kunne føre reklame på en måde, der ikke er hamrende irriterende. Det skal de lære – og dermed kommer de også til at lære, at man ikke kan gøre det så ofte, som man sikkert vil håbe på i begyndelsen.

        Samtidig har Twitters historie jo vist, at hashtags faktisk har været et kritisk punkt i at give borgere yderligere magt i forhold til samfundet. I 2011 var der revolution i Egypten. Samme år var #egypt det mest besøgte hashtag på Twitter. Der blev simpelthen kommunikeret frem og tilbage. I samme år var der optøjerne i London. De engelske medier angav, at en af årsagerne til, at optøjerne kunne være så velkoordinerede simpelthen var sociale medier. Det var selvfølgelig ikke en positiv begivenhed. Men til gengæld brugte man #riotcleanup til at dæmpe situationen og få ryddet op efter det.

        Det giver jo en hel ny dimension til, hvordan folk kommunikerer. Jeg mener, det kraftigt er med til at realisere idéen om internettet som den nye offentlige sfære, og uden hashtags vil Facebook altid være bagud på den front.

        1. Jeg er helt enig, men der er også den interne opfatning at se på. FB kunne meget vel komme til at ligne nogle der bare kopierer hvad andre laver.

  2. Det er nok mest “early adopters” (som alligevel hurtigt hopper videre til den næste store ting) og andre former for feinschmeckere. McDonald’s opfandt ikke pommes frites eller burgere. Masser af virksomheder bruger i dag “infographics”, men konceptet har ingen af dem fundet på. Apple opfandt hverken GUI-konceptet, idéen om et styresystem eller multitouch. Mon ikke Facebook kan formå at tage idéen og ‘gøre det til deres egen ting’ på samme vis?

    Det er lidt det, jeg håber på. At det bliver hashtags, men på en måde som er mere passende til Facebook som medium. Tror fx folk vil blive trætte af #hundrede #sætninger #med #tegn #foran #hvert #ord. Håber det kommer, og at det bliver udført på en lidt anderledes måde – den helt rendyrkede variation ville nok være en katastrofe rent design- og usabilitymæssigt?

    1. Jeg tror bestemt du har ret, men i og med at hashtags er en stor del af især Twitter, men også Google+, så tror jeg alligevel der vil være stor skepsis i starten. Men det er der jo altid når FB lancerer noget nyt.

      Jeg kan ikke lige se hvordan det skulle kunne implementeres anderledes end vi har set det hidtil, men FB er nu skarpe til den slags.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Mød vores team

Meet out team