Facebook-sider får nyt design – Hvad betyder det for din side?

Hvis du eller din virksomhed har en Facebook-side, skal du være opmærksom på, at Facebook i denne uge præsenterer et helt nyt design til alle sider. Det nye design har været tilgængeligt et stykke tid, men fra fredag d. 13. juni opdateres alle sider til det nye design, og her kan du læse hvad det nye design betyder for din Facebook-side.

Der er altid delte meninger om resultaterne af Facebooks designjusteringer og deres konsekvenser. Personligt er jeg ret begejstret denne gang og synes, det er værd at fremhæve følgende ved det nye design:

  • Mere enkelt og overskueligt design
  • Bedre Administrator-værktøjer
  • Mindre hjemmesider overflødiggøres.

Hvis du gerne vil opdatere din egen facebook-side, så den er skarp i forhold til det nye design og de nye muligheder, har jeg herunder listet en række ændringer, som er værd at forholde sig til

Administratorpanelet er væk

Når du fremover går ind på din side, vil dit administratorpanel være erstattet af en simpel menubjælke over dit coverbillede og du vil ude i højre side kunne se de vigtigste informationer fra denne uge. Det gør det nemt at overvåge sidens aktivitet og præstation løbende, og har du brug for mere indblik, får du den samme statistik som tidligere, ved at klikke på “Indblik” i menuen.

Du kan gøre dig selv den tjeneste at rydde op løbende. Klik dig ind under ulæste notifikationer og beskeder løbende, tjek om der er noget du skal reagere på, og klik derefter “Marker alle som læst”. Så er der rent bord på forsiden.

Nyt design til facebooksider

Dit coverbillede er blevet vigtigere

Som du kan se ovenfor, er både knapper,  sidens navn og underkategori pludselig rykket ind i coverbilledet, og profilbilledet er rykket længere op. Du risikerer derfor, at der skabes rod i coverbilledet. Det er vigtigt at der er ro og orden i dit coverbillede, for endnu en ændring i det nye design er, at dit coverbillede nu vises på sidens undersider med billeder, anmeldelser og apps.

Dit coverbillede fungerer nu i højere grad som headeren på en webside, og det betyder, at uanset hvor på din facebook-side dine fans befinder sig, så fastholdes deres opmærksomhed på dit grafiske udtryk. Sørg derfor for, at dit coverbillede fortæller det helt rigtige og ikke virker rodet med alle knapperne.

Nyt design til facebooksider

Indhold er kommet i fokus

Med det nye design er hele bjælken med “Om”-sektionen og tabs forsvundet under coverbilledet, og er i stedet rykket ud i moduler til venstre på siden. Det betyder, at dine opslag er rykket op, og nu ligger i én kolonne lige under coverbilledet, og får derved øget fokus.

Under billedet kan du læse om, hvad du skal være opmærksom på:

Nyt design til Facebooksider

Bredere opslag

Hvor opslagene før lå i to kolonner, ligger de nu i én kolonne, som er blevet bredere. Det giver dig mulighed for at lægge større billeder i dine opslag, og dermed skabe øget synlighed. Hvor billedet før skulle måle 403px i bredden, kan du nu udfolde dig på hele 511px.

Tilpas din side

Ligesom du før kunne flytte rundt på dine tabs og apps, alt efter hvilke du ville fremhæve, kan du også med det nye design flytte rundt på modulerne i venstre side.

“Personer” og “Om” ligger fast, men derudover kan du frit ændre rækkefølgen på de øvrige moduler. Hvis du fx benytter dig meget af apps, bør du lægge dem op under “Om”-sektionen. Er dine billeder vigtige kan du rykke dem højere op i rækkefølgen.

Hold musen over den lyseblå bjælke øverst i modulet, så fremkommer en lille blyant. Klik på den, så får du mulighed for at rykke rundt på modulerne. Ganske simpelt.

Pas på konkurrenten

Med det nye design risikerer du, at din konkurrent sniger sig ind på din side. Når nye besøgende klikker på “Synes godt om” din side, dukker der nemlig et modul op øverst på din side – mellem dit coverbillede og dit indhold – som viser andre lignende sider, som kan have interesse for dine fans.

Her risikerer du, at din konkurrent dukker op. Det er der ikke så meget andet at gøre ved, end at sørge for, at din side er den mest interessante for målgruppen.

Kan Facebook erstatte website?

Der har længe været talt om, at små flade hjemmesider er blevet overflødiggjort med Facebooks mange muligheder. Med det nye design på facebook-sider synes jeg, vi har nået det punkt, hvor det for alvor giver mening, så længe der er tale om flade hjemmesider, uden eksempelvis shopfunktion.

Det langt mere simple og overskuelige design skaber en profil, hvor du tydeligt kan vise hvad du står for som virksomhed. Når vi hos OnlinePartners laver strategier for vores kunder, der ønsker at øge deres synlighed gennem sociale medier og content marketing, tager vi udgangspunkt i virksomhedens identitet. Kernen af værdi i virksomheden hvorudfra markedsføringens budskaber skal formes.

Med det nye design på virksomhedens facebook-side er det lettere at synliggøre disse værdier, fx. ved at fremhæve modulet med “Denne side synes godt om” eller ved at formulere en superskarp og velvalgt “Om”-tekst.

Synliggørelsen af virksomhedens billeder på siden, der har fået sit eget modul og nu ikke længere blot viser det sidst uploadede, kan også være en stor fordel, hvis man som virksomhed gerne vil præsentere sine produkter og services visuelt. Det kan derfor være en god ide, at man med det nye design gør sig klart, hvilke af modulerne i venstre side, der har størst værdi i præsentationen af virksomheden på Facebook.

Hvad synes du – og hvordan bruger du det nye design?

Hvordan oplever du det nye design? Har du oplevet bugs, har du haft svært ved at finde rundt eller har du allerede adopteret en favoritfunktion, som du vil udnytte i din markedsføring?

Giv gerne din mening til kende, også hvis du har et godt råd, hvis der er noget du mener, vi ikke kommer nok ind omkring eller hvis du har spørgsmål. Brug gerne kommentarfeltet til en dialog, så andre også får glæde af tips, tricks, spørgsmål og svar.

Brugbar artikel? Del gerne med dit netværk

5 svar til “Facebook-sider får nyt design – Hvad betyder det for din side?

  1. Hej Astrid.

    Der er desværre ikke længere nogen nem måde at dele dine fans opslag på din side. Selv hvis du lægger linket til opslaget ind i en opdatering, så registreres det ikke som et link normalt gør.

    Hvis jeg var dig, og gerne ville fremhæve det pågældende opslag, ville jeg vælge at poste det som et billede og så lave en lækker tekst til.

    Hvis dine kunders/fans opslag er vigtige for din side bør du placere dette modul øverst, altså under “Personer” og “Om”.

    Du kan dog nemt dele anmeldelser på siden, og spørger du mig, er det en mærkelig prioritering, da det gør det lettere at prale og sværere at synliggøre fx. kundeservice. Tænker at det er en skæv tilgang til markedsføring 🙂

    Jeg håber det hjælper dig videre.

    Bedste hilsner
    Nete

    1. Hej Nete.
      Mange tak for svar og gode råd! Men hvor er der ærgerligt, at vores ‘brugere’ ikke kan få deres opslag synliggjort på væggen. Så må vi håndtere brugernes opslag redaktionelt, som du siger. Dog kræver det, at vi skal vi gentænke konceptet for vores brug af Facebook lidt. Jeg formoder, at brugernes opslag på vores timeline fortsat vil figurere i vores fans newsfeeds?
      Mvh. Astrid

      1. Hele kontoret sidder og tester lige nu 🙂
        Det er der ikke rigtigt noget enkelt svar på, da Facebook i mange henseender er dynamisk og tilpasser sig den enkelte bruger. Det kommer i virkeligheden an på HVOR engageret den enkelte fan er. Hvis du har en gruppe meget engagerede fans, vil Facebook vurdere din side vigtig for disse fans. De vil derfor – i højere grad end de mindre engagerede fans – få vist aktivitet på din side i deres newsfeed.

        1. Fantastisk at I tester 🙂 Jeg har erfaret, at vores opslag har en større rækkevidde end vores brugeres opslag, med mindre de i forvejen har et stort netværk. Der er dog mange privatpersoner som laver opslag og det batter ikke så meget. Så det tror jeg desværre bliver det afgørende argument for, at vi må skrue ned for det brugerdrevne og op for det redaktionelle. Well well… Jeg siger mange tak for hjælpen og skulle I finde nogle spændende resultater af kontortestene, så er jeg lutter øre 🙂
          Mvh. Astrid

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Mød vores team

Meet out team