13 Google kommandoer du bør bruge i dit SEO-arbejde + case (Dinero)

Vinder Søgemaskineoptimering/SEO - SEMAward 2014
Vinder Søgemaskineoptimering/SEO
SEMAward 2014

Der findes et væld af Google kommandoer, man kan bruge til at forfine sine Google-søgninger med, og de er ikke kun til almindelige brugere, der leder efter information, varer, tjenester eller hvad de nu søger efter. Disse kommandoer kan med fordel bruges i SEO-arbejde såsom:

  • Søgeordsanalyse og onsite optimering
  • Finde linkbuilding-muligheder
  • Teknisk SEO-analyse

For at du får maksimal udbytte af vores gennemgang af de 13 Google kommandoer, så har vi valgt at kombinere det med en konkret case. Vi tager udgangspunkt i regnskabsprogrammet Dinero og undersøger her 2 konkrete ting. Via Google kommandoerne finder vi ud af:

  1. hvor vigtige konkurrenter får deres links fra
  2. hvordan Dinero kan forbedre deres placering på søgefrasen ‘billig fakturering’

Du finder casen med Dinero i bunden af blogindlægget.


Google kommandoer

Her er en oversigt over de Google kommandoer, som gennemgås her. Hvis der er en Google kommando, der er markeret med √ ud for en af SEO-disciplinerne, så betyder det, at den pågældende kommando er velegnet til arbejdet med den pågældende SEO-disciplin. Men et √ betyder naturligvis ikke, at Google kommandoen ikke også kan anvendes til arbejdet med de øvrige SEO-discipliner.

Google kommandoOnsite og søgeordsanalyseLinkbuildingTeknisk SEO-analyse
allinanchor
allintext
allintitle
allinurl
cache
filetype
inanchor
info
intext
intitle
inurl
related
site

Bemærk: følgende Google kommandoer: define, ext, group, id, insubject, link, location, movie, source er enten alias’er eller også er de så specielle eller begrænsede, at de ikke har nogen særlig fordel set i forhold til arbejdet med SEO, så derfor er de ikke gennemgået yderligere i dette indlæg.


Google operatorer:

Når man bruger forskellige Google kommandoer sammen, så kan man gøre en søgning endnu mere specifik ved at kombinere dem med Google operatorer:

  • + ] Når man benytter +, så betyder det, at et element skal være med. Det kan være et søgeord, en bestemt undermappe på et website eller en bestemt URL parameter.Her er et eksempel på en Googlesøgning, hvor man leder efter en opskrift på tærte, og hvor der skal indgå løg som en ingrediens i opskriften opskrift tærte +løg.
  • - ] Når man benytter -, så betyder det, at et element ikke må være med. Det kan være et søgeord, der ikke skal med, en bestemt undermappe på et website eller en bestemt URL parameter, der skal filtreres fra. Eksempelvis kan man lave en søgning på Jyllands-Postens online-avis, hvor man leder efter artikler om sport, men man ønsker at frasortere artikler om fodbold. site:jyllands-posten.dk sport -fodbold
  • OR ]. Ved at benytte denne OR kan man lave søgninger, hvor man siger, at enten skal det ene element eller også skal det andet element være med. Bemærk at OR som Google operator i en søgning skal skrives med store bogstaver. Eksempelvis kan man lave en søgning, hvor man beder om, at søgningen kun må være fra sider, der er placeret på to forskellige subdomæner http://helpdesk.rybners.dk og http://sos.rybners.dk : site:rybners.dk inurl:helpdesk. OR inurl:sos.
  • "søgefrase i dobbelt anførselstegn" ]. At markere en søgefrase med dobbelt anførselstegn gør, at Google tvinges til at finde sider, hvor de listede ord står i den angivne rækkefølge. Dette kan eksempelvis bruges, hvis man søger efter en bestemt strofe fra en sangtekst “store marker grønne enge”.
  • * ]. Ved at bruge * som wildcard i en søgning fortæller man Google, at der kan være ord imellem de søgeord man lister. Her kan man eksempelvis også søge efter en strofe fra en sangtekst, hvor man kan huske nogle af ordene fra strofen/lyrikken, men ikke alle. Her kan man så bruge * til at anføre, hvor man ikke lige er helt sikker på teksten “for * hun kommer som * til slaget”.

Ordforklaring:

  • S-sider = SERP sider, sider der optræder i et søgeresultat
  • L-sider = Link sider, sider med links, der typisk peger ind på S-sider

allinanchor:

Hvis du foretager en søgning med allinanchor:, så viser Google kun S-sider, som andre L-sider peger på med de nævnte søgeord i ankerteksten.

Eksempelvis vil allinanchor:søgemaskiner skjult tekst fremvise S-sider, hvor andre L-sider indeholder søgeordene “søgemaskiner”, “skjult” og “tekst” i deres ankertekst. Det behøver altså ikke være præcist “Søgemaskiner skjult tekst“.

Eksempel på søgeord i ankerteksten i et link i HTML-koden på en L-side, hvor linket peger på en S-side:

Eksempel på søgeord i ankerteksten i HTMl koden

Eksempel på Google søgning: allinanchor:søgemaskiner skjult tekst der viser, at de søgeord der står i ankerteksten på L-siden gør, at S-siden ranker på disse søgeord.

Eksempel på allinanchor søgeresultat

Bemærk: det anbefales ikke at kombinere allinanchor: med andre Google kommandoer. Prøv eventuelt denne kombination af Google kommandoerne site: og allinanchor:. Google fremviser her ikke noget i sit søgeresultat til trods for, at der på domænet ‘onlinepartners.dk’ findes en S-side, der modtager links fra L-sider, som har søgeordene “søgemaskiner”, “skjult” og “tekst” i ankerteksten.

Google søgning: site:onlinepartners.dk allinanchor:søgemaskiner skjult tekst


allintext:

En søgning med allintext: viser S-sider, hvor søgeordene indgår et sted i brødteksten på S-siden.

Eksempelvis vil allintext: opskrift kage rabarber flødeskum fremvise S-sider, hvor søgeordene “opskrift”, “kage”, “rabarber” og “flødeskum” indgår i teksten på S-siden. Det behøver ikke præcist være Opskrift kage rabarber flødeskum. Ordene kan stå vilkårligt i teksten på S-siden.

Eksempel på Google søgning: allintext: opskrift kage rabarber flødeskum

Bemærk at S-sidens titel (<title> tag) ignoreres i denne søgning, og man vil ved denne type søgninger kunne opleve, at Google medtager S-sider i sine søgeresultater, der har alle, nogle eller slet ingen af søgeordene med i titlen. Sidstnævnte ser du et eksempel på i skærmbilledet nedenfor.

Eksempel på allintext søgeresultat


allintitle:

En søgning med allintitle: viser S-sider, hvor søgeordene indgår et sted i titlen (<title> tag) på S-siden.

Eksempelvis vil allintext: facebook deling reglerne fremvise S-sider, hvor søgeordene “facebook”, “deling” og “reglerne” indgår i titlen på S-siden. Det behøver ikke præcist være Facebook deling reglerne. Ordene kan stå vilkårligt i titlen på S-siden.

Eksempel på søgeord i titlen i HTML-koden:

Eksempel på søgeord i title-tag i HTMl koden

Eksempel på Google søgning: allintitle:facebook deling reglerne

Eksempel på allintitle søgeresultat

Ved en Google-billedsøgning vil allintitle: fremvise billeder, som er indlejret på sider, hvor søgeordene indgår i titlen på siden. Man vil endvidere kunne opleve, at flere billeder fra samme indlejrings-side bliver fremvist i samme Google billed-søgeresultat.


allinurl:

En søgning med allinurl: viser S-sider, hvor søgeordene indgår et sted i URL’en på S-siden.

Eksempelvis vil allinurl:bedre indeksering sitemaps fremvise S-sider, hvor søgeordene “bedre”, “indeksering” og “sitemaps” indgår i URL’en på S-siden. Det behøver ikke præcist være bedre indeksering sitemaps. Ordene kan stå vilkårligt i URL’en på S-siden.

Eksempel på søgeord i URL:

https://www.onlinepartners.dk/blog/fa-bedre-indeksering-rankings-html-sitemaps

Eksempel på Google søgning: allinurl:bedre indeksering sitemaps

Eksempel på allinurl søgeresultat
Bemærk: søgeordet sitemap har betydning for allinurl: søgningen (orange pil). Dog er URL’en ind til siden så lang, at det ikke er muligt at få alle søgeordene vist frem i søgeresultat.

Bemærk: Det anbefales ikke at kombinere allinurl: med andre Google kommandoer. Prøv eventuelt denne kombination af Google kommandoerne site: og allinurl:. Google fremviser her ikke noget i sit søgeresultat til trods for, at der på domænet ‘onlinepartners.dk’ findes en side, der indeholder søgeordene “bedre”, “indeksering”, “sitemaps” i URL’en.

Google søgning: site:onlinepartners.dk allinurl:bedre indeksering sitemaps


author:

En søgning med author: viser søgeresultater fra Google Books (http://books.google.com). Set i forhold til SEO, så har denne Google kommando en meget begrænset funktion, og derfor gennemgås den ikke yderligere her.


cache:

En søgning med cache: viser den udgave af en S-side, som Google for øjeblikket har indekseret.

Eksempelvis vil cache:https://www.onlinepartners.dk/blog/ fremvise den udgave af URL’en som Google for øjeblikket har indekseret.

Eksempelvis vil cache:https://www.onlinepartners.dk/blog/ blog ppc fremvise den udgave af URL’en som Google for øjeblikket har indekseret og fremhæve de søgeord der er medtaget efter URL’en i søgningen (‘blog’ og ‘ppc’).

Bemærk at der ikke må være mellemrum imellem kolon (:) og den URL, der benyttes i søgningen.

Google søgning inklusive fremhævede søgeord: cache:https://www.onlinepartners.dk/blog/ blog ppc


define:

Hvis det er muligt for Google, så vil en søgning med define: fremvise en definition på og eksempler på synonymer for et ord og/eller S-sider, som Google mener, indeholder definitioner på ordet.

Bemærk at et ord ikke nødvendigvis skal være på engelsk, men hvis man laver søgningen på engelske ord, så bør man gøre det via Google.com, Google.co.uk eller en anden af Googles indeks, der specifikt er målrettet engelsktalende lande. Og man bør søge på tilsvarende måde på andre sprog.

Eksempelvis vil define:bottle fremvise definitionen på (og synonymer), samt relaterede S-sider for, det engelske ord for “flaske” (bottle).

Google søgning : define:bottle

Eksempel på define søgeresultat


ext:

Alias for filetype


filetype:

En søgning med filetype: vil fremvise S-sider, hvis (fil)navn ender på den endelse, der anføres.

Eksempelvis vil byggeinstruktion hundehus filetype:pdf indskrænke en søgning til kun at indeholde PDF-dokumenter, der indeholder søgeordene “byggeinstruktion” og “hundehus”.

Google søgning : byggeinstruktion hundehus filetype:pdf

Hvis man ønsker at søge i to eller flere forskellige endelser, så kan man gøre dette ved hjælp af Google operatoren OR. Bemærk at OR som Google operator i en søgning skal skrives med store bogstaver.

Eksempelvis vil hundehus filetype:jpg OR filetype:pdf indskrænke en søgning til at indeholde PDF-dokumenter og billeder i jpg-format, der relaterer sig til søgeordet “hundehus”.

Google søgning : hundehus filetype:jpg OR filetype:pdf

Eksempel på filetype søgeresultat


group:

En søgning med group: viser kun søgeresultater fra Google Groups. Set i forhold til SEO, så har denne Google kommando en meget begrænset funktion, og derfor gennemgås den ikke yderligere her.


id:

Alias for info


inanchor:

En søgning med inanchor: virker næsten på samme måde som allinanchor:. Google viser kun S-sider, som andre L-sider peger på med det nævnte søgeord i ankerteksten. Forskellen på inanchor: og allinanchor: er, at førstnævnte kun understøtter ét enkelt søgeord. Hvis man ønsker at kunne medtage flere søgeord ligesom for allinanchor:, så kan man gøre det ved at kombinere to eller flere inanchor: i den samme søgning.

Eksempel på Google søgning med inanchor:: inanchor:søgemaskiner inanchor:skjult inanchor:tekst

Eksempel på Google søgning med allinanchor:: allinanchor:søgemaskiner skjult tekst

Eksempel på søgeord i ankerteksten i et link i HTML-koden på en L-side, hvor linket peger på en S-side:

Eksempel på søgeord i ankerteksten i HTMl koden

Eksempel på ovennævnte Google søgning med inanchor: der viser, at de søgeord, der står i ankerteksten på L-siden gør, at S-siden ranker på disse søgeord.

Eksempel på inanchor søgeresultat

I modsætning til allinanchor:, så kan man godt kombinere inanchor: med andre Google kommandoer. Eksempelvis kan man kombinere med Google kommandoen site: således, at Google kun viser S-sider fra et specifikt domæne, hvor andre L-sider peger på S-siden med det nævnte søgeord i ankerteksten.

Eksempel på Google søgning: inanchor:søgemaskiner inanchor:skjult inanchor:tekst site:www.onlinepartners.dk


info:

En søgning med info: vil fremvise lidt information om den URL, der anføres sammen med denne Google kommando. Derudover vil der også være genvejs-links til andre Google-kommandoer:

Bemærk at der ikke må være mellemrum imellem kolon (:) og den URL, der benyttes i søgningen:

Eksempel på info søgeresultat


insubject:

En søgning med insubject: viser kun søgeresultater fra Google Groups. Set i forhold til SEO, så har denne Google kommando en meget begrænset funktion, og derfor gennemgås den ikke yderligere her.


intext:

Ved en søgning med intext: viser Google kun S-sider, som har det nævnte søgeord i brødteksten. Der må ikke være mellemrum imellem kolon (:) og det søgeord, der benyttes i søgningen. Denne søgning virker næsten på samme måde som allintext:. Forskellen er at intext: kun understøtter ét enkelt søgeord. Hvis man ønsker at kunne medtage flere søgeord ligesom for allintext:, så kan man gøre det ved at kombinere to eller flere intext: i den samme søgning.

Eksempel på Google søgning: intext:søgeresultater intext:specialtegn intext:klinisk

Eksempel på Google søgning: allintext:søgeresultater specialtegn klinisk

Til gengæld kan man, i modsætning til allintext:, godt kombinere intext: med andre Google kommandoer. Eksempelvis kan man kombinere med Google kommandoen site: således, at Google kun viser S-sider fra et specifikt domæne, der samtidig med har de nævnte søgeord i brødteksten.

Eksempel på Google søgning: site:www.onlinepartners.dk intext:søgeresultater intext:specialtegn intext:klinisk

Bemærk at S-sidens titel (<title> tag) ignoreres i intext: søgninger, og man vil ved denne type søgninger kunne opleve, at Google medtager S-sider i sine søgeresultater, der har alle, nogle eller slet ingen af søgeordene med i titlen.

Eksempel på intext søgeresultat


intitle:

Ved en søgning med intitle: viser Google kun S-sider, som har det nævnte søgeord i titlen (<title> tag). Bemærk at der ikke må være mellemrum imellem kolon (:) og det efterfølgende søgeord. Denne søgning virker næsten på samme måde som allintitle:. Forskellen er, at intitle: kun understøtter ét enkelt søgeord. Hvis man ønsker at kunne medtage flere søgeord ligesom for allintitle:, så kan man gøre det ved at kombinere to eller flere intitle: i den samme søgning.

Eksempel på Google søgning: intitle:kvalitet intitle:kvantitet intitle:facebook

Eksempel på Google søgning: allintitle:kvalitet kvantitet facebook

Eksempel på intitle søgeresultat

Til gengæld kan man, i modsætning til allintitle:, godt kombinere intitle: med andre Google kommandoer. Eksempelvis kan man kombinere med Google kommandoen site: således, at Google kun viser S-sider fra et specifikt domæne, der samtidig har de nævnte søgeord i titlen.

Eksempel på Google søgning: site:www.onlinepartners.dk intitle:kvalitet intitle:kvantitet intitle:facebook


inurl:

Ved en søgning med inurl: viser Google kun S-sider, som har det nævnte søgeord i URL’en. Bemærk at der ikke må være mellemrum imellem kolon (:) og det efterfølgende søgeord.

Eksempel på søgeord i URL:

https://www.onlinepartners.dk/blog/fa-bedre-indeksering-rankings-html-sitemaps

Denne søgning virker næsten på samme måde som allinurl:. Forskellen er, at inurl: kun understøtter ét enkelt søgeord. Hvis man ønsker at kunne medtage flere søgeord, ligesom for allinurl:, så kan man gøre det ved at kombinere to eller flere inurl: i den samme søgning.

Eksempel på Google søgning: inurl:bedre inurl:indeksering inurl:sitemaps

Eksempel på Google søgning: allinurl:bedre indeksering sitemaps

Eksempel på allinurl søgeresultat
Bemærk: søgeordet sitemap har betydning for inurl: søgningen (orange pil). Dog er URL’en ind til siden så lang, at det ikke er muligt at få alle søgeordene vist frem i søgeresultat.

Til gengæld kan man, i modsætning til allinurl:, godt kombinere inurl: med andre Google kommandoer. Eksempelvis kan man kombinere med Google kommandoen site: således, at Google kun viser S-sider fra et specifikt domæne, der samtidig har de nævnte søgeord i URL’en.

Eksempel på Google søgning: site:www.onlinepartners.dk inurl:bedre inurl:indeksering inurl:sitemaps


link:

Tidligere kunne man benytte link: kombineret med navnet på en URL i en søgning, og så ville Googles søgeresultat fremvise en stor andel af de L-sider, som linkede ind til URL’en. Denne Google kommando er dog i dag så stækket af Google, at man på ingen måde får et fyldestgørende billede af de L-sider, som linker ind til URL’en. Derfor gennemgås den ikke yderligere her.

Til mere effektiv analyse af de links der peger ind på et domæne eller en URL, kan man i stedet benytte Google Webmaster Tools eller 3. parts værktøjer som eksempelvis ahrefs.com.


location:

En søgning med source: viser kun søgeresultater fra Google News. Set i forhold til SEO, så har denne Google kommando en meget begrænset funktion, og derfor gennemgås den ikke yderligere her.


movie:

En søgning med movie: viser kun søgeresultater relateret til film. Set i forhold til SEO, så har denne Google kommando en meget begrænset funktion, og derfor gennemgås den ikke yderligere her.


related:

En søgning med related: kombineret med en URL vil liste alle de URL’er fra andre websites, som Google mener, relaterer sig hertil. Bemærk at der ikke må være mellemrum imellem kolon (:) og den URL, der benyttes i søgningen.

Eksempel på en søgning, hvor man undersøger hvilke andre URL’er, som Google mener relaterer sig til forsiden af Berlingske (b.dk): related:b.dk


site:

En søgning med site: kombineret med et domænenavn vil kun liste sider fra det pågældende domæne, som er indekseret i Google.

Bemærk at der ikke må være mellemrum imellem kolon (:) og den URL, der benyttes i søgningen:

Eksempel på allinurl søgeresultat

Denne Google kommando er dog ved at blive stækket af Google, ligesom det er tilfældet for link:, og for øjeblikket vil Google typisk kun vise op til 500-600 sider, som er indekseret. Hvis man vil have flere sider at se for et domæne, så er man ofte nødt til at kombinere med andre Google kommandoer og Google operatorer.

Eksempelvis kan man forestille sig en webshop, hvor indholdet er delt op i tre forskellige kategorier fordelt på tre forskellige undermapper. Så kan man lave en site: søgning, hvor man ekskluderer at se sider fra kategori 1 og kategori 3. På den måde vil de 500-600 sider som Google lister udelukkende være fra kategori 2. Her er et eksempel på en site: søgning på Google på OnlinePartners domæne https://www.onlinepartners.dk/, men hvor siderne fra vores blog – https://www.onlinepartners.dk/blog/ ekskluderes således, at de 500-600 sider som Google vælger at liste, udelukkende kommer fra vores website.

Eksempel på Google søgningen og læg mærke til, at der her er brugt Google operator til at ekskludere alt det indhold, der ligger i /blog undermappen: site:www.onlinepartners.dk -inurl:blog


source:

En søgning med source: viser kun søgeresultater fra Google News. Set i forhold til SEO, så har denne Google kommando en meget begrænset funktion, og derfor gennemgås den ikke yderligere her.


Case: Dinero

Lad os antage man gerne vil undersøge, hvor vigtige konkurrenter får deres links fra, og lad os her tage udgangspunkt i en virksomhed som Dinero, der sælger et regnskabsprogram. Lad os tilsvarende antage at de gerne vil forbedre deres placering på søgefrasen ‘billig fakturering’.

Det første vi skal undersøge er, om søgefrasen ‘billig fakturering’ overhovedet findes på Dineros website. Det gør vi således: site:dinero.dk “billig fakturering”. Vi kombinerer her Google kommandoen site: med Google operatoren, hvor en række søgeord er angivet med dobbelt anførselstegn, da det tvinger Google til at foretage søgningen ud fra den eksakte søgefrase på Dineros website.

Dinero case - Søgefrasen mangler på websitet

Det viser sig, at denne søgefrase ikke findes på Dineros website overhovedet, så det næste vi undersøger er, om bare et af de to søgeord ‘billig’ og ‘fakturering’ indgår på nogle af siderne på Dinero.dk, eller om de eventuelt begge indgår på nogle af siderne – men er placeret forskellige steder på siderne. Det gør vi med denne søgning: site:dinero.dk billig fakturering. Samme søgning som før, men her har vi så fjernet dobbelt anførselstegn rundt om søgefrasen. Det gør at Google kan liste alle siderne fra Dinero.dk, som har en eller begge søgeord fordelt rundt i indholdet på siderne.

Dinero case - Søgeordene i søgefrasen undersøges særskilt

Google lister her kun en enkelt side fra Dinero.dk, som relaterer sig til de to søgeord: ‘billig’ og ‘fakturering’:

  • https://dinero.dk/support/generelle-sporgsmal/

Læg mærke til at den side som Google vælger at liste, er fra Dineros support-sider, så det tyder kraftigt på, at Dinero mangler en dedikeret landingsside. Bare ved at se på det pågældende søgeresultat fra Dineros support-sider, så kan vi med næsten 100% sikkerhed sige, at ingen af søgeordene indgår i titlen og URL’en, men måske findes en af dem eller begge i selve indholdet. Vi skal også have undersøgt, om der eventuelt er indgående links fra L-sider ind til denne Dinero support-side, som har et eller begge søgeord i linkets ankertekst eller i alt-attributten på et billedlink.

Er søgeordene ‘billig’ og/eller ‘fakturering’ i titlen på siden? Dette undersøges ved at anvende intitle. Her er det en fordel at anvende intitle: for hvert af de to søgeord og ikke bruge allintitle: efterfulgt af de to søgeord. Årsagen er at allintitle: ikke kan kombineres med site:. Vi har her brug for at kunne bruge site kommandoen, så vi kan sikre, at vi kun ser på indhold fra Dinero.dk eller fra ovennævnte Dinero support-side. Her gør vi også brug af Google Operatoren OR, da vi blot ønsker at undersøge, om et af de to ord er i sidens titel. De behøver ikke begge to at være der. Vores næste søgning ser således ud:

site:https://dinero.dk/support/generelle-sporgsmal/ intitle:billig OR intitle:fakturering.

Resultatet viser, at dette ikke er tilfældet.

Dinero case - Er søgeordene medtaget i sidens titel?

Er søgeordene ‘billig’ og/eller ‘fakturering’ et sted i indholdet på siden? Dette undersøges ved at anvende intext:. Som før bruges intext: for hvert af de to søgeord fremfor at benytte allintext:, da allintext: heller ikke kan kombineres med site:. Her gør vi også brug af Google Operatoren OR, da vi blot ønsker at undersøge, om et af de to ord er i sidens indhold. De behøver ikke begge to at være der. Søgningen kommer til at se således ud:

site:https://dinero.dk/support/generelle-sporgsmal/ intext:billig OR intext:fakturering.

Også her viser det sig ikke at være tilfældet.

Dinero case - Er søgeordene medtaget i sidens titel?

Er søgeordene ‘billig’ og/eller ‘fakturering’ brugt i ankertekster på L-sider der peger ind på denne landingsside? Dette undersøges ved at anvende inanchor:. Som før bruges inanchor: for hvert af de to søgeord fremfor at benytte allinanchor:, da allinanchor: heller ikke kan kombineres med site:. Her gør vi også brug af Google Operatoren OR, da vi blot ønsker at undersøge, om et af de to ord benyttes i ankertekster på L-sider. De behøver ikke begge to at være der. Søgningen kommer til at se således ud:

site:https://dinero.dk/support/generelle-sporgsmal/ inanchor:billig OR inanchor:fakturering.

Igen viser det sig ikke at være tilfældet.

Dinero case - Er søgeordene medtaget i sidens titel?

Selvom vi lynhurtigt med det blotte øje kan se at søgeordene ‘billig’ og/eller ‘fakturering’ ikke er med i Dinero support-sidens URL, så lad os dog alligevel vise søgningen hertil. Dette undersøges ved at anvende inurl:. Som før bruges inurl: for hvert af de to søgeord fremfor at benytte allinurl:, da allinurl: heller ikke kan kombineres med site:. Her gør vi også brug af Google Operatoren OR, da vi blot ønsker at undersøge, om et af de to ord er i sidens URL. De behøver ikke begge to at være der. Søgningen kommer til at se således ud:

site:https://dinero.dk/support/generelle-sporgsmal/ inurl:billig OR inurl:fakturering.

Som ventet fremviser Google et tomt søgeresultat.

Dinero case - Er søgeordene medtaget i sidens URL?

Grunden til at Google overhovedet viser denne side i deres søgeresultater, formodes at ske, fordi følgende søgeord befinder sig på Dineros suppport-side, og at disse har relation til søgeordet ‘fakturering’:

  • fakturere
  • faktura
  • fakturaer

For at komme videre skal Dinero.dk her først opbygge en ny landingsside, som er optimeret til ‘billig fakturering’, hvor søgeordene ‘billig’ og ‘fakturering’ indgår i landingssiden titel, overskrift(er) samt i brødtekst. Herunder at disse sider også modtager interne links, hvor et eller begge søgeord indgår i ankerteksten på tekstlinks eller i alt-attributten på billedlinks, der peger ind på den nye landingsside.

Lad os nu vurdere, hvor hård konkurrencen er på søgefrasen ‘billig fakturering’ ved at foretage en søgning alene på disse to søgeord og se, hvad Googles søgeresultater fremviser:

Dinero case - Hvilke konkurrenter ligger for øjeblikket på side 1 i Google?

Det der med det samme springer i øjnene her er, at en ikke-udbyder af fakturering (system, bogholder, revisor m.v.), nemlig Billigvvs.dk, formår at have en FAQ side til at ligge på side 1 på ‘billig fakturering’. Det indikerer med det samme, at der nok ikke skal så meget til at komme til at ligge på side 1 på denne søgefrase. Alene det at opbygge en dedikeret landingsside vil måske være det, der skal til. Et kig på side 2 i Googles søgeresultater for ‘billig fakturering’ bekræfter blot indikationen, da en stor andel af de websites, der indgår på side 2 i Googles søgeresultat, ikke har noget som helst med levering af faktureringsydelser at gøre.

Dinero case - Hvilke konkurrenter ligger for øjeblikket på side 2 i Google?

Når man søger på ‘billig fakturering’, så er det http://www.enkelt-fakturering.dk, der ligger nr. 1. Lad os kigge nærmere på denne konkurrent til Dinero.dk. Først og fremmest bør man gå ind på siden, hvor de ranker på ‘billig fakturering’ (forsiden). Her skal man se på:

  • Hvordan er sidens titel?
  • Hvordan er sidens H1 overskrift?
  • Hvordan bruges ‘billig’ og ‘fakturering’ i brødteksten?
  • Hvordan bruges ‘billig’ og ‘fakturering’ i sidens URL?
  • Bruges relaterede ord såsom ‘billige’, ‘billigste’, ‘billigere’, ‘faktura’, ‘fakturaer’ m.v. i titlen, overskrifter, brødtekst og URL?

Vi kan ikke umiddelbart bruge Google kommandoer til at få et komplet overblik over, hvilke interne og ikke mindst eksterne links, der peger ind på konkurrentens landingsside, samt hvad der måtte stå i ankerteksterne på tekstlinks eller alt-attributten på billedlinks. Vi kan dog prøve at lave kvalificerede gæt. Vi kan undersøge om konkurrentens landingsside har indgående links, som indeholder følgende søgeord, og det gør vi ved igen at kombinere site: med inanchor:

Bemærk: eftersom det er forsiden for http://www.enkelt-fakturering.dk, der ranker som nr. 1 på ‘billig fakturering’ så kommer en søgning med site:http://www.enkelt-fakturering.dk/ til at fungere som en domænesøgning og være det samme som at søge med site:enkelt-fakturering.dk. Her skal man lige holde ekstra øje med, om det er forsiden eller en underside på enkelt-fakturering.dk domænet, som listes af Google. Som man kan se af resultaterne, så får http://www.enkelt-fakturering.dk links ind, hvor søgeordene ‘billigste’, ‘fakturering’ og ‘faktura’ indgår i en eller anden form. Det har dermed en positiv effekt for Dineros konkurrent og det kan Dinero.dk naturligvis efterligne. Dog skal man naturligvis ikke gå ud og bygge en masse links, hvor det kun er disse søgeord, der indgår i ankerteksterne eller i alt-attributten på billedlinks. Dinero.dk bør sørge for at veksle imellem tekst- og billedlinks, og der skal være stor variation i ankerteksterne ind til den nye landingsside. Desuden bør brugen af ‘billig’, ‘fakturering’ og de 5 varianter på mellemlangt og langt sigt kun samlet indgå i 3-3,5% af samtlige indgående links til den nye landingsside på Dinero.dk.

Selv om det kun vil være et begrænset antal af en konkurrents backlinks, så har vi mulighed for, at undersøge om http://www.enkelt-fakturering.dk får indgående tekstlinks til websitet, hvor deres domænenavn indgår i ankerteksten eller har et mention (uden link). Det gør vi ved at anvende en Google operator i form af at lave søgningen på domænenavnet i dobbelt anførselstegn. Derudover skal sider fra selve domænet filtreres fra, og det gøres ved at tilføje -inurl:enkelt-fakturering.dk til søgningen. Fordelen ved her at anvende domænenavnet uden www. foran m.v. ved -inurl:, er, at vi på den måde filtrerer alle sider fra, hvor enkelt-fakturering.dk indgår, og det uanset om det er med eller uden www. foran, samt hvis der bruges subdomæner. Vi risikerer dog her at filtrere websites fra, hvor enkelt-fakturering.dk indgår som selve subdomænet eller som eksempelvis en undermappe, men det er som regel meget få links, man får af denne type, så det kan vi godt leve med.

Bemærk: husk at holde øje med om det domæne, der undersøges, ranker på en alimindelig ukrypteret http eller på en SSL-krypteret https for så skal der tilføjes et ’s’ efter http i to af de sidstnævnte søgninger.

Undersøg hvilke links det er, konkurrenten har fået, og se efter om man eventuelt har mulighed for at få links fra samme sted. Man bør også se, om det er en bestemt type websites konkurrenten får links fra. Er det linkkataloger, links fra et forum man har deltaget i, links fra blogs etc.

Her kan man udvælge de vigtigste domæner/sider, som konkurrenten får links fra, og så kan man forsøge at kombinere disse med Google kommandoen related:. På den måde kan man få Google til at fortælle, hvilke websites, der minder herom. Man kan godt være heldig at finde flere gode emner, som man kan arbejde på at få et godt link fra.

Dinero case - Find flere link-emner med Google kommandoen related:

Som det fremgår af skærmbilledet ovenfor, så modtager Dinero.dk’s konkurrent links fra disse tre domæner:

  • www.software-eksperten.dk
  • www.amino.dk
  • findlet.dk

Lad os se hvilke andre websites Google vil liste som værende tæt relateret til disse tre websites med related: kommandoen:

Her får man, for de to første domæner, listet en hel række nye websites, som man kan vurdere og eventuelt arbejde på at opnå at få et godt link fra.

Vi håber, at du, efter at have læst dette indlæg, har fået blod på tanden til at bruge Google kommandoer og Google operatorer i dit SEO-arbejde.

Rigtig god arbejdslyst 🙂


Grosen Friis
Skrevet af
Grosen Friis
Brugbar artikel? Del gerne med dit netværk

34 svar til “13 Google kommandoer du bør bruge i dit SEO-arbejde + case (Dinero)

  1. I har gjort det igen, tak! 😉 Bliver gang på gang imponeret over jeres dybdegående og letlæselige indlæg!
    Thumbs up herfra!

  2. Og her troede jeg at min fredag aften skulle nydes med en film – for søren da, jeg fik dag lige noget andet at tage mig til. Der læses og læses. Fedt du gider dele.

    1. Hej Christiane
      Det er altid en fornøjelse at dele viden, når det bliver positivt modtaget 🙂
      /Grosen

  3. Hej Grosen
    Det er jo simpelthen guld det her. Så er spørgsmålet om ikke det vil være en ide at man selv gik i gang med at oprette et regneark i Excel, sådan at man lettere kan holde styr på sit SEO arbejde.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mød vores team

Meet out team