Hjælp de mobile brugere (og sælg mere) med disse 4 principper

Selvom brugere benytter deres smartphones i timevis om dagen, er det opdelt i små interaktioner af et eller få minutters varighed. Ofte er det en SMS, messenger eller et hurtigt notifikationstjek på Facebook, men andre gange skal vi have løst et reelt problem eller have hjælp til en beslutning.

Disse interaktioner har Google døbt micro-moments. Det er hér, du skal have fat i mobilbrugerne og dermed dine potentielle kunder. Dette indlæg giver en kort indføring i de elementer, du skal være opmærksom på, når du målretter din mobilplatform til denne tendens.

For det første er brugerne ligeglade med dit brand, når de har et specifikt behov eller spørgsmål. De er mere loyale overfor deres egne behov end overfor et bestemt brand og søger blot efter den mest relevante information, uanset hvilket firma der giver dem det.

Bruger du din energi på synliggørelse af dit brand i stedet for at løse reelle problemer for dine kunder, når de får en strøtanke i bussen?

1 ud af 3 amerikanske smartphone-brugere har købt fra et brand, forskelligt fra det intenderede, på grund af den rigtige og relevante information på det rigtige tidspunkt. Hvordan ranker du på Google, hvis brugerne søger på relevante problemer, som dit firma løser, eller produkter du udbyder? Og hvad med YouTube?

Overordnet kan micro-moments inddeles i fire segmenter:

  1. I Want to Know Moments: Her er brugeren ikke i købsmode, men søger inspiration eller svar på et spørgsmål.
  2. I Want to Go Moments: Hvor kan jeg købe et givent produkt her i nærheden? Brugerne benytter internettet til at se, hvilke butikker i byen der sælger et givent produkt.
  3. I Want to Do Moments:  Gør-det-selv-situationer: Brugerne søger viden om, hvordan de udfører en opgave eller lignende.
  4. I Want to Buy Moments:  Brugerne er her klar til at købe, men du kan ikke forvente, at de går ind på din side. Du skal være synlig med den rigtige information.

Prøv at søge på dit eget brand på din smartphone. Er du der i alle kundebehov og niveauer af nysgerrighed inden for de relevante emner?

Det stopper dog ikke her. Du skal også tænke konteksten ind i det. Hvor og i hvilken situation befinder brugerne sig, og er du relevant nok dér, til at de bliver dine kunder? Forskellige situationer kræver forskellige måder at få præsenteret indhold.

Overvej, hvor du er, og hvem du er sammen med, når forskellige behov opstår i forhold til netop dit brands produkter.

Overordnet set skal informationen være snackable for at afspejle brugernes korte tålmodighed. Brugernes købsbeslutninger bliver kortere og kortere, så drop den lange salgstale og skær ind til benet.

Det handler om synlighed, relevans og ikke mindst hurtighed. Synlighed sker via en optimal SEO-strategi, og relevans sker ved at afkode brugernes intention, når de søger på et specifikt emne, så du kan præcisere dit mobilindhold (og desktop for den sags skyld).

Derudover skal dit site i højere grad hastighedsoptimeres, så det understøtter de ofte kun et minut lange micro-interaktioner.

Selvom dette indlæg udelukkende fokuserer på mobilbrugere, skal du huske, at dine kunder ikke er delt op i et desktop- eller mobilsegment, men også potentielt består af et segment, der udgør én brugergruppe med en bred digital såvel fysisk kontaktflade til dit brand.

Dual-screening er meget normalt, og for dem, som også har en tablet, kan selv tripple-screening opstå i et ophedet øjeblik. Dertil kommer den fysiske verden og almindelige telefonopkald, som allesammen er værktøjer, der bliver brugt på kryds og tværs i forskellige situationer.

Ideelt set skal du stile efter en komplet brugergrænseflade, der er optimeret på alle kanaler, digitale og fysiske, til at understøtte dine brugere i enhver relevant situation for at øge incitament og potentielt gøre flere af dem til dine kunder.

Ovenstående sætning beskriver en meget kompleks og indviklet opgave, og det sker ikke gennem en enkelt implementering. Start blot med din tilgang:

Gør den situationsspecifikke og kontekstuelle tankegang til en integreret del af din udvikling, når du tænker på nye produkter og services.

Start som minimum med overvejelser om, hvad eventuelle ændringer på dit desktop-site betyder for mobilvisningen og lignende.

Kilde

Klaus Wrensted Jensen
Skrevet af
Klaus Wrensted Jensen
Brugbar artikel? Del gerne med dit netværk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mød vores team

Meet out team