Få succes med influencer marketing: 5 effektive tips + top 8 trends i 2018

Influencer marketing er blevet en meget populær markedsføringsform inden for social media marketing, og det er der god grund til. Via brandambassadører, eller såkaldte influenter, har virksomheder mulighed for at nå ud til en endnu større, relevant målgruppe, end de kan via de traditionelle markedsføringsformer. Hvis din virksomhed endnu ikke har kastet sig ud i influencer marketing, gør du derfor klogt i at overveje det nu.

Med dette indlæg giver vi dig fem effektive tips, du skal vide om influencer marketing samt otte trends i 2018:

 

Hvad er influencer marketing?

Inden vi går i dybden med, hvad du skal vide om influencer marketing i 2018, vil vi først beskrive, hvad denne type markedsføring egentlig går ud på.

Influencer marketing er, når en virksomhed får personer med en stor følgerskare til at promovere deres produkter eller servicer. Disse influenter kan både være skuespillere og professionelle atleter, men det kan også være helt almindelige mennesker, som har mange følgere på eksempelvis Instagram, Facebook eller YouTube. Nedenfor kan du se et eksempel på et influencer-samarbejde med skuespillerinden Christiane Schaumburg Müller:

Kilde: Bureaubiz.dk

Influenterne kan inddeles i følgende grupper: mikro-influenter, makro-influenter og mega-influenter. Mikro-influenter kan være den loyale eller potentielle kunde, men det kan også være den glade medarbejder, som typisk har mellem 500-5000 følgere. Makro-influenter kan være bloggere eller Instagrammers med en større følgerskare på mere end 5000 følgere. Mens mega-influenter kan være skuespillere, kunstnere og andre store stjerner, som dog er noget sværere at involvere i et influencer-samarbejde.

1) En klar strategi er altafgørende

Influencer marketing bliver mere og mere populært blandt virksomheder verden over. Så for at din virksomhed kan få succes med denne markedsføringsform, er det derfor vigtigt, at du laver en klar strategi for din influencer-indsats, inden du går i gang.

Til dit strategiske arbejde med influencer marketing kan følgende model være en stor hjælp:

Kilde: Betabait.com

Modellen er inddelt i fem essentielle faser, som du bør overveje grundigt, når du går i gang med din influencer-strategi:

  1. Først og fremmest er det vigtigt, at du grundigt får identificeret din online målgruppe, og hvad der påvirker dem i deres købsbeslutning.
  2. Find de rette influenter, som er relevante at bruge for netop din virksomhed, og gå ikke kun efter dem med flest følgere.
  3. Undersøg, hvilken type indhold influenterne deler, og hvad deres følgere er interesseret i, så du kan sikre det rette match for din virksomhed.
  4. Sørg for at opbygge tillid mellem influenterne og din virksomhed og berige samarbejdet for begge partner.
  5. Følg udviklingen, resultaterne og dermed værdien af din influencer-indsats, så du løbende kan tilpasse din strategi.

2) Instagram er den primære kanal

Instragram vil fortsat være en afgørende kanal for virksomheder, som arbejder med influencer marketing. Grunden til, at netop denne kanal er blevet så populær i forhold til influencer marketing, er, at Instagram selv gør en stor indsats for at imødekomme samarbejdet mellem en virksomhed og en influent.

Instagram har udviklet et betalt partnerskab-tag, som influenterne inkluderer i deres opslag for virksomhederne. Formålet med denne funktion er at hjælpe influenterne med at skabe gennemsigtighed i deres kampagner og synlighed for virksomheden.

Kilde: Refinery29.com

Det er netop denne indsats for at imødekomme behovene hos influenter og virksomheder, der er grunden til, at Instagram er en effektiv kanal for din influencer-indsats. Dog er det vigtigt at bemærke, at betalt partnerskab-tagget ikke altid er tilstrækkeligt. Hvornår og hvordan influenter skal markere indlæg som reklame, kan du læse meget mere om her.

3) Der skal være tillid i samarbejdet

Når du vil fokusere på influencer marketing, er det vigtigt at huske, at influenter fungerer som brandambassadører for din virksomhed. Derfor er det væsentligt at få skabt et godt match mellem influenten og virksomheden, der er bygget på tillid og en god relation. Gå ikke kun efter influenter med flest mulige følgere, men vælg derimod dem, som er relevante for dit brand og vil engagere sig i promoveringen af dine produkter eller servicer.

Der er rigtig mange potentielle influenter på de sociale medier, og du skal derfor vælge med omhu, så du ikke indgår et samarbejde med en influent, som reklamerer for dit brand den ene uge og et konkurrerende brand den næste uge. Betal derfor hellere få, seriøse influenter i stedet for at bruge 50 forskellige illoyale influenter. Udover betaling kan du også overveje at forære influenterne bestemte produkter er servicer, de skal teste. Andres positive oplevelser med et brand er noget af det, der engagerer forbrugere allermest.

4) Kvalitetsindhold og video er fortsat vigtigt

En af de vigtigste faktorer for online succes er godt kvalitetsindhold, og det gælder også i forbindelse med influencer marketing. For influenter betyder det, at der i dag er mere fokus på godt, engagerende indhold, end der har været førhen. Hvis ikke de sørger for at dele værdifuldt og relevant indhold, bliver det svært for dem at fastholde deres følgere.

Kilde: Contentmarketinginstitute.com

Kvalitetsindhold er ikke kun flotte billeder og engagerende tekst, det er i den grad også videoer. Videoer har været en hastigt voksende tendens og er fortsat i høj kurs blandt brugere på Instagram, Facebook og selvfølgelig YouTube. Derfor gælder influencer marketing anno 2018 ikke kun om at finde de rette influenter, men i høj grad om at vælge den type content, der passer til din målgruppe.

5) Brands vil investere mere i influenter

Som med alle andre områder inden for online marketing er denne type markedsføring også i konstant udvikling, og for at lykkes er det afgørende at kunne følge med på de nyeste trends og tendenser inden for området. I takt med den hastigt stigende popularitet, og at det er en enormt effektiv markedsføringsform, vil vi med stor sandsynlighed se brands investere mere i influencer marketing i fremtiden.

Med det kommer vi ikke udenom, at influencer marketing anno 2018 kræver, at du er villig til at investere både tid og penge, så din virksomhed kan få den rette eksponering på de sociale medier. Men det gælder ikke kun om at være med på den økonomiske front. Den store interesse for influencer marketing betyder også, at din virksomhed skal sørge for at tænke innovativt for at skille sig ud fra mængden.

Top 8 trends i 2018

Der er ingen tvivl om, at influencer marketing er kommet for at blive. Derfor har vi her samlet en hurtig oversigt over otte trends, du skal være opmærksom på i 2018:

  1. Vær transparent

Det er ikke acceptabelt at være uklar om samarbejder med influenter vedrørende promovering af dit brand. I stedet gælder det om at være åben omkring betalte samarbejder, så du ikke snyder potentielle kunder med skjult promovering.

  1. Fokusér ikke kun på Instragram

Selvom du bør have fokus på Instagram, betyder det ikke, at du skal ignorere andre kanaler. Der er gode muligheder for, at en influent med mange følgere på Instagram har knap så mange følgere på eksempelvis YouTube. Derfor er det sandsynligvis billigere at indgå et samarbejde via YouTube, hvilket kan være en bedre forretning.

  1. Benyt tools

Efterhånden som influencer marketing er blevet populært, er der i stigende grad hjælp at hente hos forskellige tools som Tapinfluence og Upfluence. Disse tools hjælper dig med at finde relevante influenter og administrere din arbejdsgang. De sparer dig ikke alene for dyrebar tid, men måler også dine resultater.

  1. Mål udbyttet af dine samarbejder

Du kan med fordel måle udbyttet af dine samarbejder med influenter. På den måde kan du danne dig et overblik over, hvor stort et udbytte dine influenter giver dig. En nem måde at måle dit udbytte på, er ved hjælp af UTM-parametre eller rabatkoder, der giver dig mulighed for at spore købsmønstre på kunder, som influenterne har tiltrukket.

  1. Skab engagerende indhold

I 2018 bør dine influencer marketing-kampagner ligne content marketing og ikke generiske reklamer. Det opnår du ved at overveje, hvilken historie du gerne vil fortælle, og hvordan du kreativt kan formidle dit budskab. Det indhold, du skaber i samarbejde med din influent, skal være både interessant, engagerende og nyttigt for din målgruppe.

  1. Et stort udvalg af influenter

Det er i stigende grad populært at være influent, og derfor er der mange at vælge imellem. Det er en stor fordel for dig, da det gør det lettere at finde den eller de influenter, som egner sig bedst til at være ambassadør for dit brand. Husk dog at fokusere mere på relevansen end antallet af følgere.

  1. Udnyt mulighederne på YouTube

Selvom Instagram er den mest udbredte platform for influenter, gemmer YouTube også på et stort potentiale for influencer marketing. Det gælder især, hvis du gerne vil nå et yngre publikum. YouTube har endda dannet deres egen influencer marketing-platform, Famebit, der giver virksomheder og influenter mulighed for at finde samarbejdspartnere.

  1. Skab en langvarig relation

I stedet for at opfatte dine influenter som kortvarige samarbejdspartnere, bør du arbejde på at skabe en langvarig relation til dem. Det øger chancen for, at dine influenter forbliver loyale over for dit brand, og at de promoverer det med større entusiasme.

 

Har du brug for hjælp med din influencer-indsats?

Nu ved du lidt mere om influencer marketing i 2018, og hvad du kan gøre for at tilpasse dig de nyeste trends, men får du brug for hjælp med din influencer-indsats, så kontakt os her. Vi hjælper gerne med at gennemgå dine muligheder og lave en strategi, der skaber værdi for netop din virksomhed.

Såfremt du har spørgsmål eller input til dette indlæg, er du meget velkommen til at tilføje en kommentar. Hold dig endelig ikke tilbage med gode tips eller trends.

 

Skrevet af
Julie Ry Mathiasen

Julie Ry Mathiasen er Head of Content Marketing hos OnlinePartners

Se alle indlæg af Julie Ry Mathiasen
Brugbar artikel? Del gerne med dit netværk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mød vores team

Meet out team