International SEO – en guide til global synlighed i søgemaskiner

Hjemmeside eller webshop til flere lande?

Har man brug for at udvide sin hjemmeside eller webshop til flere lande, så er der behov for flere sprog, men husk at det ikke alene er sprog der skal fokuseres på, snarere forskellige lande, og at nogle af disse lande ikke bare har et, men måske flere sprog.

Ikke kun et spørgsmål om sprog

Der er lande som har to eller flere hovedsprog, i Schweiz taler de tysk, fransk, italienk og rætoromansk og i Canada taler de fransk og engelsk. Så er der de lande som deler samme sprog. England, Irland, Australien, New Zealand, USA, Canada. Udfordringen er at man kan have et website på et sprog som faktisk henvender sig til brugere i flere lande.

Det man skal fokusere på, er, at man har brug for at gøre sin online del af forretningen international, og at man skal se på alle de parametre man kan skrue på, og her er sprog blot en enkelt blandt mange parametre man kan skrue på.

Nu vi er igang, så lad os få helt styr på forskellene imellem landekoder og sprogkoder. Hvert land har sit eget lande-domæne og så kaldet country code Top Level Domain (ccTLD), .de til Tyskland, .no til Norge og .au for Australien etc., men de er ikke altid identiske med sprogkoderne. I dette skema kan du se nogle eksempler på hvor de er ens og hvor de er forskellige.

LandLandeforkortelse (ccTLD)SprogSprogforkortelse
Tyskland.deTyskde
Østrig.atTyskde
Danmark.dkDanskda
England.co.ukEngelsken
Australien.auEngelsken (eventuelt ‘en-au’)

På mcanerin.com’s website kan du finder oversigter over hvilke forkortelser du skal bruge for hvert land og hvert sprog

De fleste faktorer kan man gøre noget ved, mens især domæner kan være vanskelige at komme i nærheden af. Kan man registerer de ccTLD domæner man ønsker?, hvis ikke, kan man så få fat i et .com eller .net domæne? Bemærk at ligesom et .se eller .nz domæne er et ccTLD (country code Top Level Domain), så er .com, .net, .org etc. et TLD (Top Level Domain).

Domæner, subdomæner eller undermapper

Som tommelfingerregel er det en fordel at samle flere sider på samme domæne, det er bedre at have 500 sider på et domæne end det er at have 125 sider på fire forskellige domæner. Herved kan man koncentrere al linkbuilding til samme domæne og holde alt PageRank samlet et sted.

Eksempel på fordeling af lande på ccTLD’ere:

  • http://www.domain.dk (Danmark)
  • http://www.domain.se (Sverige)
  • http://www.domain.no (Norge)
  • http://www.domain.de (Tyskland)

Eksempel på fordeling af lande på subdomæner:

  • http://www.mitwebsite.dk (Danmark)
  • http://se.mitwebsite.dk (Sverige)
  • http://no.mitwebsite.dk (Norge)
  • http://de.mitwebsite.dk (Tyskland)

Her er et eksempel på fordeling af lande i undermapper:

  • http://www.domain.com/dk/ (Danmark)
  • http://www.domain.com/se/ (Sverige)
  • http://www.domain.com/no/ (Norge)
  • http://www.domain.com/de/ (Tyskland)

Til trods for, at det som tommelfingerregel er bedst at samle så meget indhold som muligt på samme domæne, så bør du du alligevel (hvis muligt) følge ovennævnte prioritering:

  • ccTLD’ere
  • subdomæner (gerne på TLD’ere)
  • undermapper (gerne på TLD’ere)

Google Webmaster Tool

Tidligere var min anbefaling helt at holde sig fra at benytte undermapper til forskellige land på samme domæne, eftersom søgemaskinerne historisk har været elendige til at adskille sprog på samme domæne. Men det er blevet bedre, ikke mindst fra Googles side, og hvis man allerede har sine lande placeret i undermapper, så skal man ikke bare hoppe ud i at skifte fra undermapper til ccTLD eller subdomæner. Årsagen er at Google som sagt er blevet meget bedre til at håndtere undermapper via deres Webmaster tool. Her kan man ikke bare tilmelde et domæne eller et subdomæne og indikere hvilket land det er rettet imod, man kan også tilmelde en undermappe og her specifisere et bestemt land. Man tilmelder eksempelvis http://www.domain.com/se/ som et selvstændigt domæne til Google Webmaster Tools og indikerer et land herfor. I skrivende stund har jeg dog kun testet dette på .com domæner, og ved (endnu) ikke om man kan tilmelde undermapper for andre typer domæner.

Bemærk at hvis man tilmelder et ccTLD, så er mål-land allerede valgt på forhånd, man kan ikke tilmelde et .no domæne og så vælge Tyskland som mål-land, og det ser også ud til at Google ikke understøtter, at man tilmelder et subdomæne på .no og så vælger et mål-land herfor, eksempelvis http://de.domain.no, dette subdomæne er også låst til Norge som mål-land. Dette er dog fortsat muligt på et TLD såsom .com hvor man så tilmelder et subdomæne og her vælger et bestemt mål-land, eksempelvis Tyskland for http://de.domain.com.

Man skal dog holde øje med, om der er en 1:1 imellem land og sprog eller om et sprog tales i flere lande. Hvis der er en 1:1 imellem land og sprog, så er det helt fint at vælge et mål-land i Google, men arbejder man med et stort sprog som tale i flere lande, så kan det det godt være for risikabelt eksempelvis at sige at ens .com domæne med engelsk får tildelt Australien som målland og så gå glip af trafik fra alle andre engelsktalende lande. I sådanne tilfælde bør man i stedet vælge ‘unlisted’ som mål-land inde i Google Webmaster Tools.

Her kan du oprette en Google Webmaster Tools konto

Kan man bruge www.mitwebsite.com til et bestemt land?

Ja det kan man sagtens, og man kan også vælge at have sit .com som en indgang til alle sine lande og så linke videre ud til ccTLD’ere, subdomæner eller undermapper.

Meta tag til indikation af sprog:

Google understøtter det ikke i skrivende stund, men Bing gør, og så snart man bevæger sig ud i verden, så kan man opleve, at Bing(Yahoo) og andre lokale søgemaskiner har større markedsandele end her i Danmark hvor Google er dominerende.

Derfor bør man i sin <head> sektion altid angive meta-sprogkode og eventuelt landekode. Hvis et website er målrettet Danmark, så skal dette meta-tag se således ud:

<meta http-equiv=”Content-Language” content=”da-dk” />

Det står for ‘dansk i Danmark’.

Men er der derimod tale om et website på engelsk og man ikke har planer om at få flere udgaver af engelsk til flere forskellige engelsktalende lande, så bør man kun angive sprog, eksempelvis

<meta http-equiv=”Content-Language” content=”en” />

Det står for ‘engelsk’.

lang, og hreflang attributter

Google understøtter lang-attributten hvis den er placeret i et tag til indhold, eksempelvis hvor ‘lang’ kan sidde <p lang=”de”> og markere sprog for en sektion på en side. ‘hreflang’ er en attribut der sidder på links såsom <a href=”http://myshop.au” hreflang=”en-au”> og kan nu også placeres i header links der fortæller søgemaskiner hvilket mål-land man mener siden som linket peger på primært henvender sig til. Vi har lavet en stor grund klinisk SEO test af hreflang i forhold til Google.

Valg af DNS host og webhost

Tidligere blev det anbefalet at have hoveddomæner opsat på en DNS i det samme land som man ønskede at målrette domænet imod (dog kun muligt for hoveddomænet, ikke for subdomæner). Det blev også anbefalet at få et websitet hosted på en IP adresse som var tilknyttet det pågældende land. Men egne erfaringer hermed peger i retning af at lokale IP-adresser for både DNS og webhost ingen effekt har på rankings i de lokale Google indeks, såsom at forbedre et tysk website’s placeringer i Google.de. Jeg formoder det skyldes, at evt. brug af ccTLD, genkendelse af sproget på siderne, tilmelding til Google Webmaster Tools og lokale links er nok information til Google.

Skaf links fra lokale websites

Har du et website målrettet Estland, så sørg for at skaffe links fra andre websites fra Estland.

Kan jeg bruge samme engelsk til alle engelsktalende lande

Engelsk tales i mange lande, men man kan naturligvis ikke kopierer sit .co.uk indhold over på et .au domæne og så regne med at det hele kører, for det giver bare problemer med duplicate contet. Hvis man ønsker at have engelsk til flere lande, så er man nødt til at omskrive sit engelsk og hver vil det måske være en god ide, hvis man får sit sprog tilpasse den lokale version af engelsk. Ordet for ‘farve’ staves i England som ‘colour’, men det staves som ‘color’ i USA.

/Grosen Friis

Grosen Friis
Skrevet af
Grosen Friis
Brugbar artikel? Del gerne med dit netværk

26 svar til “International SEO – en guide til global synlighed i søgemaskiner

  1. Hejsa Grosen,

    Det er sgu god timing, dit indlæg er løst forstået og implementeret på det projekt jeg pt arbejder på – nyt internationalt website for Camp-let.
    Lars B. havde dog allerede sendt mig på den helt rigtige kurs, men fik stadig meget ud af dette indlæg – Takker!

  2. Godt indlæg. Et enkelt åbent spørgsmål: Forstil dig at du har en side, lad os sige at den er målrettet mod England, men at fra tid til anden får denne side indlæg fra Andre lande (Tyskland, Frankrig, Spanien osv) hvad er dit råd så:

    1. Man laver en undermappe /uk/kategori_2/ /de/kategori_2/ /fr/kategori_2/ /sp/kategori_2/ samt skriver metatag til at vise sprog hvor disse indlæg så gemmes

    eller

    2. Man organisere disse indlæg under xyz.comkategori_2/ (man kan så via 301 flytte indlæggene under et specifikt land hvis man vil markedsfører sig i det land) underforstået det bliver meget blandet.

    Lad os som antage at indlæggene fra andre lande end UK laves i de forskellige lande sprog (Tysk, Fransk, Spansk osv.)

    Hvad er dit råd?

    1. Hej Peter

      Hvis det er meget få sider, så kan model 1) godt bruges hvis du husker meta-tag for land/sprog og hvis du tilmelder undermapperne til Google Webmaster Tool og her angiver mål-land

      Men vokser indholdet bare lidt, så vil jeg anbefale model 2)

      /Grosen

  3. Hej Grossen,

    Tak for dit svar.
    Nu tænkte jeg mere på hvis man vil have en side (.com) med med flere lande om det jeg skriver ovenfor kunne være en fornuftig løsning så man undgår at sætte hvertenest land i verdenen op (99% af dem får man aldrig brug for) i Google webmaster tool med dertilhørende konfiguration af server osv.

    Mvh

    Peter

    1. Hej Peter

      Undskyld jeg svarer sent, jeg er ikke startet hos Online Partners endnu (efter 1/8 – 2012) så jeg kan ikke altid svare hurtigt.

      Jeg fornemmer vi taler lidt forbi hinanden, vil du ikke eventuelt komme med flere eksempler på det du gerne vil have vi drøfter?

      /Grosen Friis

  4. Hej Grossen
    Det er en god gennemgang og noget der giver mig en ide om hvad jeg skal se på! Jeg håber dog du kan give et godt råd alligevel, da jeg stadig er på herrens mark 😉
    Mit site henvender sig primært til dk men den har også nogle muligheder i EU og i den forbindelse er jeg i gang med engelske artikler. Jeg kan “blot” ikke finde den bedste løsning som en newbee kan løse.

    Da jeg har en fælles database (er på vej) ser jeg det umiddelbart som den bedste løsning enten med en subdomæne eller en undermappe – men kender du evt. nogle steder med gode guides? (har ledt og ledt :-()

    1. Hej Tom

      Beklager jeg først svarer nu, men jeg er først i dag officielt startet hos OnlinePartners 😉

      Hvilken type guide er det du leder efter? Hvis det er en guide til hvordan du opretter subdomæner eller undermapper er omfattende og helt afhængig af:
      – hvilken DNS du bruger
      – hvilket kontrolpanel dit webhotel er baseret på
      – hvilken platform du benytter til at publisere dine sider på dit website

      /Grosen Friis

  5. Hej Grosen
    Vi kan jo ikke alle være lige hurtig 😉

    Og her troede jeg (til at starte med) at det “blot” var at skrive en masse gode atikler på engelsk og så ellers poste løs i en kategori på sitet!
    Siden er en simple one.com med wordpress og thesis theme. Har indkøbt .com versionen men vil jo helst samle det, så det ligner og samtidig få den synenergieffekt der ligger i det!

    1. Hej Tom

      Det er udmærket at bruge .com til engelsk indhold, og hvis du så ønsker at sprede dit indhold ud på flere sprog, så læg de andre sprog på seperate subdomæner, eksempelvis

      http://tomsblog.com (engelsk)
      http://de.tomsblog.com (tysk)

      Hvis du ønsker at målrettet dit indhold til betstemte lande/sprog, så er du nødt til at omskrive dit indhold på samme sprog for at forebygge duplicate contentent, ekstempelvis

      http://de.tomsblog.com (tysk/Tyskland)
      http://at.tomsblog.com (tysk/Østrig)

      God arbejdslyst 🙂

      /Grosen

  6. Nu vil jeg ikke optage al din tid 🙂

    Jeg har siden http://tomsblog.dk med masser af godt indhold (synes jeg selv ;-)). Nu har jeg så skrevet en masse engelske artikler om emnet, da jeg gerne vil ramme en engelsk talende målgruppe. Men for at komme bedst ud og ikke blande sprogene så søgemaskinerne bliver forvirret skal jeg, som jeg forstår det have det delt op, og det er her jeg er stået af 🙁

    Jeg vil på den ene side jo gøre det bedste men på den anden side, siger evnerne også at det skal være simpelt 😉

  7. Hopper lige på igen for lidt at lukke dette.
    Jeg har besluttet at oprette et subdomæne til engelsk, så er opgaven blot nemmest at få WP og design med over 🙂

    Damn man burde opfinde plug and play til internettet 😉

    Tak fordi du gad at ofre tiden 🙂

    /Tom

  8. Hej Grosen

    Tak for artikel.

    Jeg har en webshop som ligger på http://www.mitdomæne.dk på to sprog som ligger i henholdsvis /dk og /en. Jeg har også http://www.mitdomæne.com som gennem .htaccess er redirektet til .dk domænet. Kunderne er hovedsageligt EU, men kan håndteres fra hele verden.

    Jeg har i google webmaster tools oprettet .dk domænet og submitted sitemap.xml. Spørgsmålet er så hvordan det hele sættes bedst op i gwt:
    1) .dk står pt som default til kun Danmark i gwt. Bør denne ændres til at ramme alle lande?
    2) Skal jeg også registrere .com domænet på gwt og i givet fald til hvilke lande?
    3) Skal sitemap submittes på .com registreringen også?

    Håber du kan give mig et svar. På forhånd tak.

    Mvh Kim

    1. Hej Kim

      Tak for dit spørgsmål, og beklager det sene svar..

      Ad 1) I skrivende stund mener jeg bestemt ikke du kan dette for et .dk domæne, heller ikke for et .dk subdomæne. Det hele er låst til Danmark i Google Webmaster Tools

      Ad 2) Nej det skal du ikke så længe den blot indeholder et redirect til .dk, så giver det ikke mening at tilmelde domænet til Google Webmaster Tools

      Ad 3) Nej, dit .com har så vidt jeg kan forstå ikke noget indhold, det redirecter til .dk, så ligesom ved 2) så er dette ikke relevant.

      Det at du har engelsk i en undermappe på et .dk domæne er et problem i forhold til Google. Alt efter hvor meget trafik du har til denne mappe, så kunne du overveje at flytte alt dit engelske indhold fra .dk undermappen til .com domænet.

      /Grosen Friis

  9. Hej,

    Jeg bliver lige nødt til at spørge selvom du har en god artikel her.

    For tiden har jeg en shop f.eks. http://www.minshop.dk . Jeg vil gerne i fremtiden ( om et års tid ) til andre lande i EU . Holland, Tyskland, Frankrig, UK.
    I disse lande vil mit nuværende navn http://www.minshop.dk ikke kunne bruges, da det er et dansk navn.

    Jeg har fundet et godt Engelsk navn som er ledigt hele vejen rundt på alle lande i EU/verden.
    Men jeg er noget i tvivl om ikke det var bedre at finde et godt navn til hvert land, på de forskellige landes sprog. Både mht SEO og brugerne i disse lande.

    Hvis jeg bruger det Engelske navn vil jeg kunne gøre http://www.engelskenavn.com/NL/ + /DE/ osv. Og have det under én butik og kun have en backend i admin, hvor alle salg osv. styres fra, ( ø hh ikke 🙂 – prestashop ) ?
    Hvis jeg vælger et navn til hvert land skal jeg have en butik til hvert land.

    Hvis jeg vælger denne fremgangsmåde http://www.engelskenavn.com/NL/ virker det ikke upersonligt på kunderne ? Frem for at have et skræddersyet domænenavn til hvert land ?

    Jeg havde tænkt mig allerede nu at købe Det Engelske URL og Det URL som vil være på det enkelte lands sprog. Så har jeg begge.
    Jeg har så tænkt mig at lave en blog nu og skrive om emnet til min kommende shop, så når jeg er klar til at åbne shoppen vil URL’en ikke være helt ny og den vil allerede have indhold på den. Men skal jeg blogge på begge URL’er ?

    Er noget i tvivl hvad der er bedst ?

    Køre det hele som http://www.URL.com/nl/ + /de/ + /co.uk/ osv. eller
    http://www.Deutschisthier.dehttp://www.lafrance.fr osv. ?

    På forhånd Tak 🙂

    Med venlig Hilsen
    Anders

    1. Hej Anders

      Jeg ville ikke gå efter at have de forskellige lande i undermapper, jeg ville gå efter først at finde ud af om domænet du ønsker at bruge er ledigt for de lande du ønsker at udvide til i fremtiden. Eks minshop.de, minshop.se, minshop.co.uk

      Hvorvidt du her vælger et nyt navn til hver land eller genbruger det samme navn kommer an på typen af navn. Hvis det er sodavand.dk der er udgangspunktet, så er det produktorienteret og generisk og ja så ville jeg da også forsøge at få det oversat til hvert land. Men er det et engelsk-klingende brandnavn eksempelvis zazoon.com, så kan du sagtens bruge subdomæner for hvert enkelt land tilknyttet dette hoveddomæne.

      Kan du ikke få fat i dem, men evt. få fat i .com, så brug dette domæne og opret hvert land som subdomæner, eks. de.minshop.com, uk.minshop.com, se.minshop.com

      Årsagen til at jeg ikke anbefaler at placere forskellige lande i undermapper er at mange søgemaskiner er dårlige til at håndtere flere sprog på samme domæne og bliver du international er det ikke kun Google du skal koncentrere dig om så skal du også se på Yahoo/Bing og lokale søgemaskiner.

      Alt efter hvilken teknisk platform du vælger så er der nogen der understøtter både domæner, subdomæner og undermapper fra samme centrale login. Så det må du undersøge nærmere ind du vælger platform.

      Hvor vidt du kan implementere en blog der kører sammen med en webshop kommer an på hvilken teknologi webshoppen kommer til at køre på. Vælger du eksempelvis WordPress til at køre i en undermappe (eks. /blog), så kræver den PHP programmeringssproget og en MySQL database. Det kan sagtens lade sig gøre hvis du så kombinerer det med eksempelvis Magento som er baseret på de samme teknologier. Men vælger du en DanDomain webshop, som er udviklet i Microsoft teknologier, så kan det ikke lade sig gøre, der er du så nødt til at placere bloggen på et subdomæne, eks. blog.minshop.se eller blog.minshop.de, og når du blogger på et subdomæne, så gavner det ikke umiddelbart hoveddomænet, da subdomænet og hoveddomænet opfattes som to forskellige hjemmesider af søgemaskinerne.

      /Grosen Friis

  10. Tak for et godt indlæg, det var meget informativt. Jeg har selv et website, som er på engelsk, men hvor jeg overvejer at skifte til Dansk…

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Mød vores team

Meet out team