Kan billeder skabe duplicate content?

Video: Grosen Friis besvarer i denne video månedens spørgsmål til SEO-brevkassen, som lyder sådan her: “Skaber samme billeder på flere portaler duplicate content – eller? Jeg rådgiver og underviser kunstnere i at sælge mere på nettet. Flere af dem har deres værker på en kommerciel kunstportal. Denne kunstportal sælger på, at de sikrer hver kunster automatisk visning på 3-5 andre portaler. Problemet er, at det er præcist de samme billeder der vises alle steder. Billederne uploades et sted – men vises så på flere sites og jeg mener at dette skaber duplicate content, hvad er sandt?“.

Har du spørgsmål eller kommentarer til denne video om duplicate content og billeder, så er du meget velkommen til at smide en kommentar herunder eller indsende dit eget spørgsmål til SEO-brevkassen.

Grosen Friis
Skrevet af
Grosen Friis
Brugbar artikel? Del gerne med dit netværk

5 svar til “Kan billeder skabe duplicate content?

  1. Hej Grosen
    Tak for “prisen” og en cool OnlinePartners kop 🙂 – karmakop
    Jeg kan forstå på indslaget at jeg mangler uddybning af en væsentlig oplysning til dig i mit spørgsmål – og prøver lige at tilføje oplysningerne her under videoen.
    Billederne på de omtalte kunstportaler er navngivet een gang, beskrevet een gang og har også kun een Alt-tekst.
    Der er nemlig IKKE mulighed for at lave forskellige navne, beskrivelser og forskelige Alt-attributter.
    En kunstner up-loader sine billeder en gang, et sted hos en udbyder – denne udbyder sender nøjagtig samme up-loading ud på 4-5 andre kunstportaler (som denne udbyder ejer), uden ændringer af navn, beskrivelse, alt-tekst (eller størelse).
    Derfor mener jeg det skaber DC.
    venligst Jette H

    1. Hej Jette
      Beklager hvis jeg ikke fik alt med i mit video-svar.

      Hvis titlen, meta description og brødteksten på de 5 sider er helt unik, så skaber det ikke dobbeltindhold, at billedet på siderne har samme filnavn og samme beskrivelse i alt-attributten.

      Hvis titlen og meta description er unik på de 5 sider, hvorimod brødteksten blot er få linier eller måske helt mangler på siderne, så vil det at billederne på disse sider har samme filnavn og samme beskrivelse i alt-attributten kun betyde minimalt for om Google opfatter det som dobbeltindhol. Her er det langt mere alvorligt at der mangler brødtekst og at Google så opfatter siden som tynd.

      /Grosen

      1. Okay tak Grosen
        Konklusionen må være at billeder ikke kan blive ramt af DC i same grad som tekst. Det som de omtalte kunstnere skal sikre sig, er så – at den portal udbyderen (der sender billederne videre til andre portaler) ikke sender samme brødtekst med billedet, altså “varebeskrivelsen”.
        Men skal jeg forstå det således, at en kunstner kan blive fundet 5 gange på samme billede (f.eks søgning i Google billeder) fordi billedet er synlig på 5 forskellige portaler.

      2. Hej Jette
        Din konklusion er jeg helt enig i.
        Vi har ikke lavet kliniske SEO test målrettet dobbeltindhold i forhold til Googles billedsøgning, men det kunne da være interessant at finde ud af 🙂
        Eneste jeg kan nævne er at jeg tit oplever at det samme billede går igen i samme søgning. Dertil kommer at jeg synes Google laver flere trin i billedsøgningen, så det langt sværere at komme over på det website hvor billedet kommer fra.
        /Grosen

        1. Hej Grosen
          Tak for svar –
          Jeg kender en del kunstnere (billedkunstener og fotografer) for hvem det kunne være interessant at vide, om Googles billedsøgning præsentere et billed flere gang, hvis det blot kommer fra forskellige domæner.
          Vi ved vi skal holde video og tekst unik. Men hvad ved vi om billeder.
          Google billedsøgning anvendes faktisk ofte i søgning efter fotografi eller maleri.
          Og hvis det du nævner med, at det kan være svært via et billed i Googles billedsøgning, at komme hen til det domæne billedet ligger på(kommer fra), så er det et problem. Og netop det jeg “frygtede”.
          /Jette Heine

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Mød vores team

Meet out team