SEO tests #4 – PageRank sculpting – giver optimering af intern linkstruktur bedre ranks?

Giver optimering af den interne linkstruktur, og dermed optimering af intern fordeling af PageRank, bedre ranks i søgemaskinerne? Denne disciplin bliver også teknisk kaldet for PageRank sculpting og vi har opsat kliniske tests for at undersøge dette område nærmere.

Vi satte os for at teste dette i to faser, og fase to blev kun igangsat hvis fase et gav os et vink om, at dette stadigvæk er en disciplin man med fordel kan gøre noget ved.

Vi lavede derfor to mindre tests hvor vi opsatte to forskellige websites. Et hvor den interne linkstruktur var optimeret, og et hvor vi havde opsat den interne linkstruktur så dårligt som muligt. Siderne på disse sites var delt op i fire niveauer for det optimerede site og tre niveauer for sitet med de dårlige link-struktur.

Det godt optimerede site linkede:

  • Fra forside til kategorisider, og fra kategori sider tilbage til forsiden
  • Fra kategorisider til under-kategorisider, og fra under-kategorisider tilbage til kategorisider og forsiden
  • Fra under-kategorisider til produktsider, og fra produkt-sider tilbage til under-kategorisider, kategorisider og forsiden
  • Fra produktsider til linke-ud-sider, og fra produktsider og ud til eksterne sites, samt tilbage til forsiden

Det dårligt optimerede site linkede:

  • Fra forsiden til kategorisider (ingen returlinks)
  • Fra kategorisider til under-kategorisider (ingen returlinks)
  • Fra under-kategorisider til produktsider (ingen returlinks)
  • Fra produktsider og ud til eksterne sites

Kort fortalt, så er det godt optimere website skruet sammen så det beholder så meget intern PageRank som muligt, og det dårligt optimerede website lader alt PageRank forlade sitet, nærmest så hurtigt som muligt.

Det som var til fælles imellem de to test-websites var:

  • At et unikt søgeord var placeret i disse to websites titel, h1-overskrift samt i brødteksten.

Mens forskellene imellem de to test-websites var:

  • At det godt optimerede website linkede tilbage til forsiden med den unikke søgefrase i sidens brødkrummesti (breadcrumb)
  • At det godt optimerede website havde en linke-ud side tilknyttet hver kategoriside, på disse linke-ud sider var der et godt udgående follow-link
  • At produkt-siderne på det godt optimerede websie linkede til førnævnte linke-ud side og ikke direkte ud. På den måde har man gode og relevante udgående follow-links, men man sørger samtidig for at beholde så meget intern PageRank som muligt på sit website.
  • At det dårligt optimerede website ikke linkede tilbage til forsiden fra nogen af undersiderne
  • At det dårligt optimerede website ikke havde nogen linke-ud sider, men faktisk bare lod PageRank forlade websitet så hurtigt som muligt

Resultatet af mini-testen

Resultatet viste tydeligt at Google rankede det godt optimerede website højere end det dårligt optimerede website, på det udvalgte unikke søgeord. Det betyder også at der var belæg for at bruge tid på at opsætte en langt større test.

Opsætning af den nye store test

Den nye store test var faktisk ikke blot to websites men tre websites

  • Her blev anvendt almindelig konkurrenceprægede søgefraser, som er indsat i sidernes titel (ikke i overskrifter eller brødtekst). Den ene søgefrase er placeret på forsiden, den anden søgefrase er placeret på en kategoriside på niveau 2. Som kropstekst på siderne er anvendt unik gibberish tekst på dansk.
  • Når jeg nedenfor taler om niveauer, så er forsiden niveau 1
  • A) Dårligt optimeret test-website: Fra forsiden er der 4 niveauer ned og på hver niveau er der 9 undersider. Dette website har fortsat ikke nogen linke-ud sider, men linker direkte ud fra undersiderne på det nederste niveau. Dette website består af 821 sider
  • B) Godt optimeret test-test-website: Fra forsiden er der 5 niveauer ned og på de 4 første niveauer er der 9 undersider. Dette website har linke-ud sider på det niveau 5, og der findes en link-ud side for hver underside på niveau 3. Det er dog undersiderne på niveau 4 der linker til disse link-ud sider. På dette test-website er der anvendt en brødkrumme-sti der linker tilbage til både forsiden og til en kategori-side på niveau 2 Dette website består af 901 sider
  • C) Det ekstra godt optimerede test-website: Det har samme struktur som det godt optimerede test website har, der er dog kun 6 undersider på hvert niveau. Til gengæld er der 6 niveauer. Her anvendes naturligvis også linke-ud sider efter samme princip som ovenfor. Dette test-website består af 1.771 sider

Årsagen til at vi valgte at lave tre test websites og ikke kun to var, at vi også ønskede at kunne se på om et website der består af mange flere indekserede sider (C) opbyggede mere intern PageRank, og dermed kan komme til at ranke lidt højere end et tilsvarende godt optimeret website, der dog består af et mindre antal sider (B).

Test-resultaterne

Testresultaterne fra den store test bekræftede hvad vi så i den mindre indledende test, dog kunne vi ikke se en betydelig forskel i rankings imellem test website B og C.

Grosen Friis
Skrevet af
Grosen Friis
Brugbar artikel? Del gerne med dit netværk

40 svar til “SEO tests #4 – PageRank sculpting – giver optimering af intern linkstruktur bedre ranks?

  1. Hold da op, det lyder mildt sagt som en meget tidskrævende test i har tænkt jeg at lave!

    Synes det er fedt i deler jeres resultater og super godt med noget dansk video om SEO.

    – Alexander Larsen

    1. Hej Alexander Larsen

      Tak og testen er faktisk ikke bare noget vi har tænkt os at lave, den er allerede lagt online og vi venter kun på at Google får indekseret alle testsiderne 🙂

      /Grosen Friis

    1. Hej Jonas Donbæk

      Takker 🙂

      Nej, vi ønsker ikke at skilte med kunder hvor dette specifikt er gjort, men hvis du ønsker det vil jeg gerne beskrive eksempler som gerne skulle kunne give dig et godt overblik over hvad linke-ud sider til PageRank sculpting går ud på. Kan du bruge det?

      /Grosen Friis

        1. Hej Jonas

          Hvis nu du har en webshop der sælger fire forskellige dufte til mænd (kategorisider) og for hvert duft-mærke er der fem forskellige varianter (produktsider), så du har 4 x 5 = 20 produktsider. Her skal man – ikke – linke ud til producenten af hvert duft-mærkes hjemmeside fra alle produktsiderne.

          I stedet laver du fire ekstra sider, de såkaldte linke-ud sider, en per duftmærke hvor du beskriver relevante detajler og info om mærket og derfra har du så et godt follow-link ud. Nu sættes hver produktside så til at linke til en relevant linke-ud side i stedet for at linke direkte ud til duft-mærkets hjemmeside.

          På den måde opbygger du flere sider (linke-ud siderne) som bliver indekseret og bidrager med mere intern PageRank og linke-ud siderne sørger for at vi linker ud, samtidig med at vi bibeholder så meget intern PageRank som overhovedet muligt.

          /Grosen Friis

          1. Fantastisk! TUSIND tak for forklaringen. 😀 Jeg mener faktisk aldrig jeg har set denne måde at bygge sider op på, men klart et godt valg at gøre det på denne måde!

            /Jonas Donbæk

  2. Spændende emne (er lige begyndt at interesserer mig for denne del). Nåede jo lige at få kigget på dit spændende indlæg indenfor lignende felt på E-Universe.

    Glæder mig til at se resultaterne fra den med mange vs få sider. Synes godt nok det er tit jeg har googlet efter et teknisk problem jeg havde, men kun nået frem til et debatforumindlæg, hvor der kun var et spørgsmål og intet svar til det. Derfor gætter jeg at mange sider rules, selvom det så gør indholdet tyndt.

    1. Hej Gita Street

      Hvis indholdet på de mange nye sider er fyldt med unikt og relevant indhold og du kombinerer det med en god intern linkstruktur, så bliver dit website aldrig “tyndt”.

      På de test-sider vi har opsat er der på hver side en længere unik gibberish teskt (på dansk) så hver side ikke risikere at blive opfattet som duplicate content, ej heller at de risikere at bliver opfattet som tynde.

      /Grosen Friis

  3. Virkelig interessant test i har gennemført. Glæder mig meget til offentliggørelse af “den store test”.

    Lidt feedback til videoen:
    Fantastisk billedkvalitet, redigering og præsentationsteknik. Desværre kan lyden til tider være lidt mudret. Måske lidt dæmpning i jeres “studie” kan hjælpe?

    1. Hej Thomas Høeg

      Tak og vi er også spændt på resultatet 🙂

      Ja vi er godt klar over at lyden er dårlig, vores studiemikrofon gik desværre i stykker under optagelserne, så vi fik kun lyden optaget fra den noget dårligere mikrifon på selve kameraet. Så vores første fire videoer har desværre dårlig lydkvalitet, beklager.

      /Grosen Friis

  4. Hej Folkens

    Foreløbig status for indeksering af de tre test websites:

    – Dårligt optimeret website – 325 af 821 sider indekseret
    – Godt optimeret website – 348 af 901 sider indekseret
    – Godt optimeret webiste (flere niveauer og dermed flere sider) – 217 af 1771 sider indekseret

    /Grosen Friis

  5. Hej og tak for en letforståelig og egentlig også logisk gennemgang 🙂

    Jeg vil lige høre om en enkelt ting…jeg er nemlig i gang med at gennemgå mit site for at kunne lave bedre intern linkstruktur, så videoen faldt på et meget tørt sted. Jeg kan forstå at det ville være en fordel at alle produktsider linker op igen til kategorien og også gerne til forsiden. Nu ligger der jo på alle sider af sitet den mulighed at man kan klikke på logoet og komme tilbage til forsiden (og for de tungnemme ligger også et “forside” link i topmenuen) – er det så også en god idé at linke fra selve teksten på produktsiden, eller er det overkill?

    Nu kan det jo ligeså godt blive gjort ordentligt når jeg alligevel er i gang 😉

    1. Hej Mette

      Tak for de venlige ord 🙂

      Et logo-link der står først i HTML koden, er som regel den bedste løsning for at linke tilbage til forsiden, for her kan man vælge en relevant søgefrase i logo’ets alt-attribut. Her vælges ofte en søgefrase relateret til de(t) produkt(er) eller service(s) som virksomhedne tilbyder eller virksomhedens navn. Det er langt bedre end eksempelvis et tekstlink i en menu hvor anker-teksten er ‘Forside’ eller ‘Hjem’. Men det gør ikke noget du har begge dele, du skal bare sørge for at logo-linket kommer først i HTML koden, for så ignorerer Google de øvrige links (er iøvrigt også noget vi snart tester om stadigvæk holder vand).

      Det er fint at have relevante in-content links til forsiden eller til relevante kategorisider, men prøv at tænke på brugerne mens du opretter disse links, så kommer du ikke til at lave noget søgemaskiner vil synes ser “kunstigt” ud 🙂

      God arbejdslyst!

      /Grosen Friis

  6. Rigtig spændende indlæg, og en fin beskrivelse af hvordan den interne linkbuilding i SEO påvirker ens oparbejdelse af pagerank og placeringer. Spændende at følge. 🙂

  7. Flot og gennemarbejdet stykke arbejde – det er en fryd at læse og jeg er helt enig i at den interne linkning har stor betydning for pagerank flowet

    Vil gerne vende den her med dig:

    Metoden med “specielle ekstern link sites” har en svaghed i sig (efter min mening) i forhold til Panda.
    En side opbygget med eneste formål at linke ud -og hvor brugeren forventer at lande på en ekstern side, ja den vil få ganske lidt besøgstid. Derfor er der risiko for at siden anses for “low quality content” og får en panda lap. Herudover vil der være stor bouncerate fra de besøgende der lander direkte på siden.
    Teorien er, at holde alt pagerank på siden, frem for at leake den ud ved flere eksterne link frem for 1 fra den specielle “link ud side”. Dt kan jeg sagtens følge og teorien er også fin, hvis der leakes pagerank ved at linke eksternt. Men det er jo således, at et site ikke taber intern pagerank ved at linke eksterne. (jf. ændringer ifm. nofollow i 2009).

    Se ville det så teoretisk ikke være en fordel at bibeholde det eksterne link på produktsiden og dermed få en side, der virker mere relevant og troværdig, frem for at pege på en underside folk klikke sig hurtigt igennem for at komme til producenten ?

    Spørgsmålet skal bestemt ikke opfattes som en kritik, bare en teoretisk diskussion – se det kan jo være du har opdaget noget, der ikke harmonere med udmeldingerne fra Google, det er jo altså set før må man sige.

    1. Hej Jonas

      Hvis man fornemmer at brugerne gerne vil lande direkte på en ekstern side, så kan man vælge at linke direkte ud og så PageRank neutralisere dette link. Den måde linke-ud siden så bliver fundet af Googles søgerobot kan klares ved at linke til den fra en sitemap-side.

      >> Men det er jo således, at et site ikke taber intern pagerank ved at linke eksterne. (jf. ændringer ifm. nofollow i 2009).

      Spændende, kan du ikke uddybe dette? Hvis et site ikke taber PageRank ved at linke ud, kan den så tilsvarende sende noget?

      Hvis du har en side med 10 links hvoraf eksempelvis 3 eksterne og 2 interne links har rel=nofollow på. Så tæller alle 10 links med i beregningen af hvor meget PageRank hvert do-follow link må sende, til gengæld er det kun do-follow links som sender PageRank. Så hvis siden har rigtig PageRank (ikke toolbar PageRank) på eksempelvis 60 og der er 10 links, så sender hvert links PR 60/10 = PR 6. Men det er kun de 5 do-follow links der sender PageRank ud så der sendes kun PR 5 * 6 = PR 30 og her har man smidt halvdelen væk.

      Jeg opfatter bestemt ikke din kommentar som kritik, det er godt du spørger så vi kan have en god dialog om PageRank og om og hvordan man kan optimere sit website hertil 🙂

      /Grosen Friis

  8. Hej igen Hr. Grosen.

    Se nu får du mig til at tænke -og det er ikke godt.
    For nylig lavede Thomas Rosenstand en video om No-follow, hvori han, helt som Matt Cutts forklarer, at no-follow ikke medfører at pagerank ikke leakes – den sendes ud i “intetheden” – slettes og gør bare ikke gavn. Grunden hertil (modificering i 2009) skulle være, at dæmme op for netop pagerank sculpting ved brug af No-follow.
    Matt forklarer i en anden video, at det stadigvæk er muligt at sculpte en del ved at linke internt til de sider, der ønskes at opnå mest pagerank og visa versa.

    Så langt så godt – ud fra dit eksempel er vi vist enige om ovenstående.

    Omkring den interne pagerank og om den forbliver på samme niveau trods mange eksterne links – se der mangler jeg lidt en fornuftig kilde at henvise til. Jeg har gennemset alt officielt materiale af videoer og forklaringer på pagerank fra Google (jeg er en grundig mand) og faktisk fandt jeg ikke helt hvad jeg søgte. Thomas Rosenstand fortæller det i sin No-follow video (9:21) . Hvor han har sine oplysninger fra, må vi lige forbi ham og høre nærmere om.

    I alle Matt Cutts videoer, er der ikke et eneste tidspunkt, at han gør opmærksom på ulempen ved at have eksterne links mht intern pagerank (det kan der jo så være mange grunde til).
    Men hvis der var leak internet ved ekstern linkning, vil jeg mene, at det er højest besynderligt, at han f.eks. ikke nævner det i denne video vedr. max. 100 links pr underside (omkring 2:00)http://www.youtube.com/watch?v=l6g5hoBYlf0.
    Han nævner kun, ulempen for dem der linkes til (de får ikke ret meget juice)

    Jeg mener altså, at vi har tale om en intern pagerank, som ikke influeres af ekstern linkning og at de eksterne links får tildelt juice ud fra antallet af eksterne links på en side -også uafhængigt af antallet af interne links på siden. (altså 2 cirkler med pagerank)

    Hvis du synes det lyder interessant, skulle vi måske bruge lidt tid på at teste det i praksis. Jeg har naturligvis kigget lidt på mine egne sites for at finde et eksempel, men de er ikke opbygget så simpelt og uden deep backlinks, at der er et pasende eksempel.

    Jeg vil selv prøve mig lidt frem på et par sider og se hvordan resultatet udarter sig ved næste Pr opdatering, så må vi se om den holder vand.

    1. Hej Jonas

      Jer er ikke helt med på hvad du skriver her:

      >> “Jeg mener altså, at vi har tale om en intern pagerank, som ikke influeres af ekstern linkning og at de eksterne links får tildelt juice ud fra antallet af eksterne links på en side -også uafhængigt af antallet af interne links på siden. (altså 2 cirkler med pagerank)”

      Kan du ikke uddybe det lidt mere?

      /Grosen

  9. Hej igen Grosen,

    ja det er noget være teoretisk ævl.

    Forestil dig at, et site ikke leaker pagerank væk fra den interne del af sitet ved at linke ud – men at det site der linkes til tilføres pagerank hvis der linkes med do-follow.

    På den måde “straffes” et site ikke for at linke eksternt.

    Det passer meget godt ind i de seneste filtre – f.eks. Penguin, der giver direkte straf for at linke uhensigtsmæssigt eksterne – så må positiv ekstern linkning jo også give positivt til et site – er nu lidt i tvivl om det skal findes i Pagerank algoen eller bare er tilskrevet den eksisterende algo for at kompensere. I så fald er det jo ikke en del af PR, men effekten vil formentlig være den samme.

    Kunne du ikke prøve at ligge en simpel side op, med et envejslink fra forsiden på en af de testsider du har. Så kan du prøve at ligge et internt link på til en side, der igen kun linkes til envejs samt lidt eksterne links . Så kan vi se om det suger pagerank.

    Jeg gjorde det gerne selv, men har ikke et site, der har høj nok pagerank ti,l at følge det (ikke et jeg vil teste sådan noget på )

    Det kunne jo være uhyggelig interessant, hvis hypotesen holder vand.

    1. Hej Jonas

      Undskyld jeg først svarer nu, nogle mails med melding om nye kommentarer på bloggen har det med at putte sig i min inbox.

      Hvis man linker ud så mener jeg godt man kan tabe intern PageRank, beregning af PageRank sker jo igennem flere kørlser fra Googles side af også er der udgående links, så er der mindre at sende rundt internt. Når kørslerne så er færdig og Google har bestemt sig for hvor meget PageRank en side ender med at have på dette tidspunkt, ja så mister den ikke PageRank ved at linke ud.

      Dermed ikke sagt at man ikke skal linke ud, det skal man naturligvis, man skal linke ud til alt hvad der er relevant for læseren, men man kan godt gøre det smart og dermed undgå deciderede PageRank bleeds. Det med at blive belønnet for at linke ud til relevante kilder er jeg også overbevist om er tilfældet, mener jeg mener ikke det er noget der har med PageRank algoritment at gøre.

      Det er meget svært at måle, hvor meget PageRank en side modtager i den test du nævner, uden at have adgang til at bygge test links fra sider med meget høj PageRank, og det har vi heller ikke mulighed for.

      /Grosen

  10. Super spændene indlæg!

    Det er noget jeg helt klart vil prøve mig med. Hvilket erfaringer har du/i med at lave et “forhandler” punkt i menuenbaren? Hvor de tekster om de forskellige virksomheder kommer til at ligge inde under i noget dropdown.
    Hvordan fungere det vs. at have siderne skjult fra menubaren og kun linke til dem fra de forskellige andre sider?

    1. Hej Simon Rohde Nielsen

      Tak for din kommentar. Beklager jeg først svarer nu, e-mails om nye kommentarer her på bloggen havde gemt sig godt og grundig i min overfyldte inbox.

      Det vigtigste er at en side får et dofollow link fra en eller anden side på dit website, det kan være var navigationen, header/footer links, fra kategori-/produktsider, sitemap m.v. Så skal Google nok finde dem og få dem indekseret. Det næste er så at kigge på hvor vigtige siderne er i forhold til hinanden og så bygge interne links op efter det.

      Hvis de forhandler sider du omtaler ikke er nogen du forventer skal trække en masse trafik ind, men som blot er ment som linke-ud sider, så er det fint de kun får links fra relevante kategori og/eller produktsider og ikke får links fra navigationen.

      /Grosen

  11. Hej Grosen,
    Du skriver længere oppe (ved godt det er længe siden)
    “Resultatet af disse tests bliver offentliggjort ved DM12 og nogle dage senere her på bloggen”
    Er det bare mig eller hvor ses de resultater?
    Mvh. Kim

    1. Hej Kim
      Tak for din kommentar. Ved DM12 var testen endnu ikke færdigindekseret i Google så der kunne vi ikke offentliggøre noget. Og den store test bekræftede det samme som den mindre test gjorde 🙂
      /Grosen Friis

  12. Hej Grossen
    Endnu engang et fantastisk stykke arbejde, og yderst brugbart. Hele linkstrukturen er jeg fuldstændig klar på, men jeg vakler lidt på link-ud-siderne. Min tanke går på at disse leverandørsider (link-ud-sider) skulle have nogle gode billeder + logo og så lidt tekst om hvornår firmaet er opført osv., og egentlig ikke indeholde nogle søgeord. Derudover skal jeg selvfølgelig linke ud, men er det et nofollow eller et tradionelt link jeg skal bruge?
    Mvh Jesper

  13. Hej Grosen

    Faldt over din gamle artikel her, og spekulerede over om du har testet sculpting for nylig. Jeg arbejder selv med en række kunder jeg hjælper med SEO (dog ikke webshops), og mener faktisk stadig man med fordel kan strukturere sine intern linkbuilding på en facon, som giver værdi til landingpages. Omend synes jeg ikke det er så værdifuldt som tidligere. Som SEO mand ved man dog at mange bække små… og derfor bør man selvfølgelig stadig udnytte mulighederne.

    Har du fulgt op på dit store arbejde det seneste års tid?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Mød vores team

Meet out team