Kom godt igang med en Google plus firmaside

De fleste virksomheder har en Facebook side men har din virksomhed ikke en Google plus side endnu, får du her en guide til at komme godt i gang.

Først et par fordele – hvorfor skal du overhovedet lave en Google plus side?

  • Sociale indikatorer påvirker din SEO – Google “lytter med”
  • Dofollow links fra Googles domæne
  • Google+ sider forventes at få særstatus/gode ranks i søgeresultaterne ved brand-søgninger
  • Et socialt netværk med stort potentiale

Sådan opretter du en Google plus side

Det kræver en G+ brugerkonto at oprette en side. Når du er logget ind vælger du “Sider” i menuen til venstre. Du får nu en side frem der viser de sider du administrerer. Klik på Opret ny side øverst til højre.

Nu skal du vælge hvilken type side du vil oprette. Vælger du at oprette en lokal virksomhed får du også mulighed for at indtaste en adresse på din virksomhed via telefon-opslag. Alle adresser kan dog senere indtastes hvis den ikke kan findes.

Næste skridt er at udfylde navn, website, kategori og at sørge for alle Google+ brugere kan se din side, medmindre der er særlige krav. Husk at udfylde website, da det er et dofollow link. Sidst skal du godkende reglerne for G+. Nogle af de vigtigste punkter er at du ikke må køre nogle former for konkurrencer og lignende direkte på din G+ side, samt at der ikke må forefindes noget pornografisk materiale.

Den næste side beder dig indtaste et slogan, samt vælge et profilfoto. Sloganet tjener ikke et større formål, og vil kun være at se under din profilside. Dog bliver profilsiden indekseret af Google, så du kan hjælpe søgetrafikken lidt på vej med et godt slogan. Dit profilfoto skal være 250×250 pixels. Tænk over at billedet også skal være tydeligt i 48×48 pixels, da det er den størrelse der bruges i nyhedsfeedet. Mange vælger at bruge deres officielle logo. Læg dog mærke til det skal være kvadratisk. Du kan godt uploade et større billede, og vælge hvor meget der skal vises.

Dernæst bliver du bedt om at sprede kendskabet til din side. Dette vil jeg dog anbefale at du venter med at gøre, til du har oprettet siden færdig og lagt lidt indhold på. Ellers risikerer du at “skræmme folk væk” fra en helt tom side. Hvis siden i stedet ser lækker og indbydende ud, får de mere lyst til at læse nærmere.

Du får nu en side frem der giver dig anbefalinger til at komme videre. Det kan være en god idé at tilknytte din hjemmeside med et G+ badge, samt at indsætte en +1 knap strategiske sider. Især hvis du f.eks. har en blog. Du kan evt. prøve at skrive dit første indlæg. Du kan altid få denne side tilbage hvis du skal bruge koden til et badge eller en +1 knap.

Basalt design og opsætning

Nu når din side er oprettet, er du klar til at gøre den lækker og indbydende. For at se din offentlige profil skal du gå ind på siden via “Sider”, hvor du vælger din side. Derefter klikker du på logoet (eller pladsen hvor logoet normalt er, hvis du ikke har valgt et). Du kan også klikke på sidenavnet hvis du har skrevet et indlæg.

Her har du muligheden for at redigere udseendet af din side. Hvis du holder musen over forsidefotoet, kan du vælge at skifte dette. Her har du 2 muligheder, eller skabeloner for udseendet.

Den første er i stil med coverfotoet på Facebook, mens den anden er op til 5 selvstændige billeder. Vælger du et sammenhængende foto skal det være i størrelsen 940×180 px. Husk den sidste del af billedet ligger under profilbilledet. Dette kan udnyttes med et gennemsigtigt profilfoto, men husk profilfotoet også bruges i feedet.

Det næste skridt er at opdatere sidens oplysninger. Klik ind på siden, og vær sikker på du har skiftet til siden som aktiv bruger. Derefter klikker du på “Rediger profil” i toppen. Udfyld alle felterne så godt du kan. Flet gerne et link ind under introduktion, da dette også er et dofollow link.

Ret indstillingerne til

Inden du går i gang med at “publicere” siden, er det en god idé at få opdateret indstillingerne. Du finder dem øverst til højre ved at klikke på sidenavnet når du agerer som siden, eller via “Sider” hvor du skal holde musen over din side. Dermed vil der komme en genvej til indstillingerne.

Kig indstillingerne igennem, og se om de er som du vil have dem. Tjek især dine underretninger. Kommer der meget aktivitet på din side, kan det hurtigt blive til mange mails. Husk du altid kan ændre indstillingerne. Du kan også tilføje flere administratorer, eller sågar overdrage ejerskabet af siden via “Administratorer” indstillingerne.

Hvordan kommer man i gang?

Nu er du klar til at skrive indlæg. Skriv gerne et par indlæg eller 3, inden du begynder at synliggøre siden. Få medarbejderne til at tilføje siden til deres cirkler, og skrive om den fra deres profil, ligesom du selv kan gøre. Sender firmaet et nyhedsbrev ud, er det også et godt sted at gøre opmærksom på I er kommet på G+, og har I endnu ikke implementeret knapperne, så er det en oplagt mulighed at gøre det nu.

Herefter er opgaven fremover at skrive relevante indlæg af god kvalitet, som får folk til at klikke +1 og kommentere på dem. Et par tips til den gode opdatering er:

  • Skriv om de ting der engagerer folk til at kommentere eller trykke +1, ikke kun at der er kommet nye varer, eller der er tilbud.
  • Vis gerne den lidt mere personlige side, så folk associerer sig med siden.
  • Opdateringer med billede, video eller links har større tendens til at engagere folk.

Nu er det din tur
Jeg håber du kommer godt i gang med din Google plus firmaprofil. Hvis du har spørgsmål er du velkommen til at skrive herunder, eller på OnlinePartners på Google plus.

Dennis Jørgensen
Skrevet af
Dennis Jørgensen
Brugbar artikel? Del gerne med dit netværk

13 svar til “Kom godt igang med en Google plus firmaside

  1. Jeg synes, at Facebook er lidt noget rod fordi det er svært at have flere identiteter som vi ellers er vant til. Mange har en privat e-mail eller et par stykker og folk har typisk også en arbejdsmail plus funktionsopdelte mails som support@firma.dk, salg@firma.dk etc, men så vidt jeg kan se, så accepterer Facebook ikke at man f.eks opretter fire brugere.

    Er det nemmere i G+ at bruge firma e-mails, så man ikke roder tingene sammen med den google-konto, der tilfældigvis er brugt til at oprette firmaet på G+ ?

    Det bør være sådan at det er nemt at overdrage administrationen af G+ til en anden e-mail, når folk ændre job og forlader virksomheden etc.

    Det er jo også vigtigt, at sider på G+ og YouTube juridisk tilhører et firma og ikke enkeltpersoner (i nogle tilfælde).

    1. Tak for kommentaren Erik

      Det er rigtigt Facebook ikke accepterer man har flere brugere. Der er ikke i skrivende stund samme krav på Google+, så her er det muligt at bruge firma mails. Personligt synes jeg dog det er meget nemmere at samle alt på 1 konto, og have en aftale med firmaet om at man agerer på firmaets vegne. Dette er også juridisk bindende såvel mundtligt som skriftligt, men er man i tvivl kan dette tilføjes til ansættelseskontrakten.

      Det er ganske let at tilføje/fjerne administratorer på G+ under sidens indstillinger. Her kan man også vælge hvilken konto der har ejerskab på siden. På den måde er det ganske nemt (også på Facebook) at overdrage sider.

  2. Hej
    Har I en idé om man skal lave en side pr sprog, hvis man nu er en international virksomhed?
    Eller et godt bud på hvordan det håndteres…

    /Rune

    1. Hej Rune

      Det bedste ville pt. være en side pr. land (især hvis du gør brug af geografiske informationer). Det vil også på længere sigt være med til at booste SEO værdien af de forskellige websites.

      Ellers kan det måske overvejes blot at have en international side, men det kommer an på mange variabler. Et tip kan være at lægge sig op ad strukturen på websitet.

      Giver det mening? 🙂

  3. Hej Dennis
    Tak for hurtigt svar…
    Som nok er lidt som forventet. Havde bare håbet at der måske var et smart trick til at slippe for al bøvlet med individuelle sider 🙂

    1. Som så mange andre ting er det hårdt arbejde. Smarte genveje og automatiske løsninger bærer sjældent lige så mange frugter, som det manuelle detaljerede job.

      Som sagt er muligheden der for en international side, hvor man må formode der kan skrives på engelsk. Hvis du har alle følgerne i cirkler med lande/sprog, så kan du også segmentere opslagene, men det giver stadig det bedste resultat at have flere sider :).

  4. Citat: “Du kan også tilføje flere administratorer, eller sågar overdrage ejerskabet af siden via “Administratorer” indstillingerne.”
    Jeg kan ikke finde hvor jeg kan overdrage at jeg står som ejer 🙁 Kan du måske hjælpe mig?
    Jeg håber at høre fra dig 🙂
    Mvh. Claire

  5. Hej Dennis
    Jeg er ved at få oprettet en multistore – en onlineshop der udover dansk er på 2 andre sprog (Tysk og engelsk). Engelsk bliver hovedsproget – dansk og tysk kommer til at være subdomainer (det er pt. planen).
    Vil du anbefale, at jeg opretter en side pr land i Google+ ?
    Mvh Karin Bonnesen

    1. Hej Karin
      Til en start ville jeg oprette en side på engelsk til rod-domænet. Google+ er fin til Google/SEO værdi, mens den menige dansker er ikke til stede på Google+, så det bliver meget svært at drive salg herfra. Det skader ikke at oprette sider til subdomænerne også, men jeg ville ikke bruge ret meget tid på dem i første omgang. Hold fokus på hovedsiden, og vurder om det kan svare sig at bruge mere tid på det.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Mød vores team

Meet out team