Kom med forslag til kliniske SEO tests

Kliniske SEO tests
Kliniske SEO tests…

Vi har nu kørt to runder med kliniske SEO tests her på bloggen:

Vi har selv gang i flere tests, blandt andet en opskaleret test indenfor PageRank sculpting.

Men hvad kunne du godt tænke dig at få testet? Har du nogle gamle SEO tommelfingerregler eller SEO-myter du godt kunne tænke dig at få be-/afkræftet?

Kom gerne med forslag hertil i kommentarfelterne nedenfor

På forhånd tak for dit bidrag!

Grosen Friis
Skrevet af
Grosen Friis
Brugbar artikel? Del gerne med dit netværk

29 svar til “Kom med forslag til kliniske SEO tests

    1. Hej Philip

      Så er testen endelig sat op ca. 75 håndkodede sider som tester pixel-bredden for

      – 0123456789
      – abcdefghijklmnopqrstuvwxyzæøå
      – ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZÆØÅ
      – äöü
      – ÄÖÜ

      Hvis testen falder positivt ud, så kan jeg også senere teste pixel for specialtegn såsom !%&/()=?+:.;,-_ etc.

      /Grosen

  1. Indflydelse af TLD vs placering af server vs angivelse af land vha Google Webmaster Tools kunne være interessant.

    Altså, rangerer mit .dk domæne lige så godt i Danmark, hvis det er hosted i fx England som hvis det var hosted i Danmark, og hvilken indflydelse har det at sætte “Geographic target” i Google Webmasters Tools til Danmark.

    Giver det mening?

    1. Hej Jakob

      Det kan jeg allerede delvist svare dig på 🙂

      ccTLD domæner (eksempelvis .dk eller .se) overruler TLD domæner (eksempelvis .com eller .net) hvor du på et TLD domæne så kan have sprog/land til at lige i en undermappe eller på et subdomæne (alt andet lige)

      Hvis du tilmelder dit ccTLD til Google Webmaster Tools (GWT) så kan du ikke selv fastsætte mål-land for ccTLD’en, det er allerede låst af Google (eksempelvis at .dk relaterer sig til Danmark, at .at relaterer sig til Østrig). Men det kan du naturligvis for et TLD, et TLD subdomæne eller en TLD undermappe.

      Hvorvidt eksempelvis et TLD subdomæne der er tilmelt GWT med angivelse af mål-land outperformer et tilsvarende subdomæne, der ikke er tilmeldt GWT kan jeg dog ikke svare på nu, men er noget jeg kan teste.

      Hvis du har ccTLD eller du har en TLD som du tilmelder GWT og angiver mål-land, så er det ligegyldigt hvor du hoster domænet. Jeg har været med til at flytte et .no domæne fra en dansk til en norsk IP og hoste det der tæt på 12 måneder uden at det havde nogen som helst indflydelse på rankings eller trafik. Så mit kvalificerede bud er at Geo IP ikke har nogen som helst effekt hvis du bruger ccTLD eller tilmelder et domæne til GWT.

      Så vidt jeg kan se er der en test jeg kan sætte op og ellers håber jeg de andre svar er fyldestgørende for dig?

      /Grosen

      1. Bestemt fyldestgørende, og temmeligt meget som jeg forventede., tak. Men det er jo altid være rart at have kliniske test og svar at referere til.

  2. Über fedt med de her tests 🙂

    Jeg kunne godt tænke mig en ordentlig test af, hvilken inflydelse det har at det primære keyword står først i titlen eller nr. 2 i titlen.

    Mange SEO folk er ret hurtige til at hive frem, at keywordet altid skal stå først. Men ingen (som jeg er rendt ind i) kan henvise til noget dokumentation på det.

    Jeg har nemlig udført en del Adwords annonceteksttests, hvor jeg har varieret overskriften mellem “Brandnavn”, “Find Brandnavn” og “Køb Brandnavn”. Og her vinder den sidste altid massivt!

    Dette burde kunne overføres til SEO titler også. Altså, hvis titlen starter med et action ord istedet for keywordet, så burde det opnå højere CTR.

    Derfor kunne jeg godt tænke mig en test af, om det har indflydelse på ranking at keywordet står som hhv. nr. 1, 2 eller måske endda nr. 3.

    1. Hej Søren

      Mange tak for dit forslag som er en rigtig god ide, den tager jeg med i mine næste tests 🙂

      /Grosen

    2. Hej Søren

      Så er testen sat op, jeg afprøver et unikt søgeord på tværs af 6 unikke non-DC sider hvor søgeordet står som ord nr. 1, 2, 3 etc. i titlen. Ordet fremkommer ikke andre steder på siderne end i titlen.

      Eksempelvis:
      1. [Flødeskumspiskerisopvasker] er lige til at tage i brug
      2. Mon [flødeskumspiskerisopvasker] slår igennem på det danske marked?
      3. Vi tester [flødeskumspiskerisopvasker] i denne uge
      4. Nyeste analyse af [flødeskumspiskerisopvasker] er lige på trapperne
      5. Dagen gik med ny [flødeskumspiskerisopvasker] i garagen
      6. Vi forventer snart at ansøge [flødeskumspiskerisopvasker]

      Bliver spændende at se hvilken af de seks sider der ranker højest 🙂

      /Grosen

  3. Hej,

    Jeg har lige slev et forslag til en ny test, nemlig:

    At se på om placering af et unikt søgeord i et H1, H2… H6 tag får siden til at ranke højere end end anden tilsvarende side hvor det unikke søgeord blot står i en brødtekst.

    At se om et unikt søgeord markeret med B, STRONG (fed) – I, EM (kursiv) – U (understreget) ranker højere end en tilsvarende side hvor søgeordet blot står som almindelig uformatteret tekst.

    /Grosen

    1. Hej,

      Nu har jeg igangsat testen med søgeord i Hx tags.

      Test af B, STRONG, I, EM og U tags kommer senere.

      /Grosen

    1. Hej Claus

      Send mig din kommenter inkl. HTML kode på mail (grosen@onlinepartners.dk), så retter jeg din kommentar og sletter disse to seneste kommentarer 🙂

      /Grosen

      1. Hej Grosen,

        koden vises egentligt fint på linket jeg sendte, giver nok en bedre forståelse end den jeg sendte – du vil se at H1 bruges flere steder på samme side til at beskrive elementer.
        Gælder for header, nav, sections, articles, footer mv.

  4. Hej Grosen Friis
    Har du testet SEO i navngivning af billeder
    Er der nogen forskel på ranking mht. _ eller – ved brug i billednavne.
    f.eks:
    stjernetegn_smykke_halskæde_med_diamanter
    stjernetegn-smykke-halskæde-med-diamanter
    og hvad med æ, ø, å
    mvh
    Jette Heine

  5. Hvis nu man har forskellige produktnavne for samme produkt. Vil det så have betydning for placeringen på google, hvis man laver en side med alle de forskelige måder et produkt kan staves på, og 301 linker til siden med produktet? Jeg tænker også på fejlstavet ord. Er det en dårlig ide med sådan en side?

    1. Hej Søren Hansen

      Det er en god ide at bygge flere sider op der matcher forskellige søgefraser, en side per søgefraser plejer jeg typisk at gå efter. Husk dog at sørge for at teksterne på disse nye landingssider er unikke så de ikke ender med at blive opfattet som dobbeltindhold. Husk at titler, meta-description og brødteksten på siden skal være helt unik for hver eneste side for at undgå at de bliver opfattet som dobbeltindhold. Hvis du ønsker mere information om hvad der kan forårsage dobbeltindhold (duplicate content) så brug førnævnte link.

      Men din ide med at oprette sider og så lave et 301 redirect får du ikke noget ud af. 301 er en kode for “permanent flyttet” så disse nye sider vil så helt forsvinde fra Googles indeks og du får så ingen trafik ind fra disse. Skulle du have foretaget relevant linkbuilding ind til disse redirect sider, så får du endvidere kun ca. 80% af din PageRank og din anker-tekst går tabt. Så det er ikke en vej du bør gå. Gå hellere efter at lave nye gode landingssider med unikt indhold og sørg for de alle bliver indekseret af Google og hjælper dig med at få mere relevant trafik ind på dit website.

      Hvis du alligevel ønsker at gå efter en redirect model, så er du nødt til at vælge at cloake siderne. Så viser du alle siderne til Google, hvorimod brugerne ikke ser de nye sider men bliver redirected ind til den nuværende landdingsside.

      Håber det er tilfredsstillende svar på dine spørgsmål?

      /Grosen Friis

      1. Hej Grossen Friis
        Tak for svaret, det besvarede mine spørgsmål. Du skriver “cloake siderne” betyder det kun at de ikke er med i links på navigations menuen altså de ikke fremgår af menuen, men kun er synlig for kunderne hvis de lander på dem fra google?

        1. Hej Søren Hansen

          Nej ikke helt, cloaking er et lag der ligger ovenpå din hjemmeside og som holder øje med hvem der kommer forbi. Er det en søgemaskine IP adressse så får den et indhold at se og er det alle andre (typisk mennesker) så får de et andet indhold at se eller bliver redirected diskret til en ny side. Det er meget imod Googles retningslinier så hvis det er en teknik man ønsker at benytte, så skal man 110% vide hvad man gør.

          /Grosen Friis

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Mød vores team

Meet out team