Nu skal du vælge side: Vil du forfølges af reklamer?

Atlas og Ello er de to største buzzwords inden for sociale medier lige nu – og de er hinandens modsætninger. Branchen er ved at splittes i to retninger: For og imod annoncering på de sociale medier.

Atlas – Reklamer, Ja tak!

Facebook er i gang med at udrulle deres nye annonceringsteknologi Atlas. Dette kommer til at bryde de grænser, Facebook tidligere har været underlagt, nemlig at annoncering på Facebook holdt sig til Facebooks egne sider.

Omdrejningspunktet i Atlas er remarketing, som er reklamer, der følger efter dig. Du har sikkert oplevet det, hvis du har søgt på et bestemt produkt eller besøgt en bestemt webshop, hvorefter du bliver stalket af selvsamme produkt eller webshop, uanset hvor du vender dig på nettet.

Google har brugt remarketing siden 2009. Der hvor Atlas adskiller sig, er kombinationen af bedre teknologi rettet mod annoncering på mobile enheder og en øget viden om forbrugeren, som i langt højere grad kan bruges af virksomheder, til målrettet markedsføring.

Atlas-teknologien har Facebook købt af Microsoft, for i langt højere grad at kunne få del i de over 900 mia. Kr. der årligt bruges på den internet markedsføring, som på nuværende tidspunkt domineres af Google.

Personlige reklamer eller reklameparanoia?

Chefen for Atlas kalder denne form for markedsføring ”people-based marketing”. Om du vil oversætte det til ”Personlige reklamer”, ”individuel markedsføring” eller noget tredje er op til dig, men budskabet er, at vi gennem vores profil og adfærd på Facebook skaber en forbrugerprofil, der gør det lettere for virksomheder at målrette deres annoncering mod de mennesker, hvor der er størst sandsynlighed for konvertering og dermed en forbedret ROI – og nu kan de så forfølge forbrugeren rundt på nettet og over på mobilen også – indtil man giver op og tager kreditkortet frem.

For dig der bruger Facebook socialt betyder Atlas

  • at du, med din adfærd på platformen, fodrer virksomheder med informationer, der gør det lettere for dem at finde dig og vise dig relevante annoncer. Det har du sådan set gjort i al den tid, du har været på Facebook, så intet nyt dér.
  • at dine informationer og din adfærd på Facebook nu også gør dig til et mål udenfor Facebooks sider. Det er ikke sikkert du for alvor kommer til at mærke en forskel, da du i forvejen oplever det gennem Google. Det er mere en feature der gør en forskel for annoncørerne og ikke mindst Facebooks annonceindtægter.
  • at annoncerne følger efter dig, når du skifter over på en mobil enhed.

Ello – Reklamer, nej tak!

Meget paradoksalt udrulles Atlas sideløbende med, at et nyt, reklamefrit socialt medie ser dagens lys. Ello startede som en lukket platform – et privat socialt medie – men fraværet af annoncer skabte et ønske om at åbne op for en offentlig version.

Ello slår sig på at de ikke sælger annoncering eller data til 3. Part, og lægger ikke fingre imellem, når de beskriver brugerne af eksempelvis Facebook, som værende det produkt, der i virkeligheden er til salg.

Endnu et kernepunkt hos folkene bag Ello er, hvordan de bruger den information, som du giver. Ello lover, at data kun bruges til at forbedre brugeroplevelsen, og inden informationerne bliver synlige for Google, anonymiseres alle IP-adresser.

”Vi kan se, hvordan du bruger Ello, men ikke din internetadfærd generelt,” skriver folkene bag Ello og slutter af med den lidt vage formulering: ”Så vidt vi ved, er dine informationer ubrugelige i forhold til Googles annonceringsformål”.

Har du valgt side?

Facebook har længe været kritiseret for den voksende mængde af annoncer og kommercielle budskaber. Atlas vil uden tvivl være vand på kritikernes mølle, mens andre allerede har accepteret, at internettet, som en virtuel refleksion af den ”virkelige verden”, også er et sted hvor virksomheder møder deres målgruppe.

Hvad siger du? Er det okay, at de sociale medier afspejler den markedsføring, som også foregår alle andre steder, eller skal de sociale medier være annoncefri? Lad os så forestille os, at Ello bliver en kæmpe succes på linje med Facebook, er du så villig til at betale penge for at bruge Ello, når du nu ikke, som på Facebook, betaler med dine data?

Brugbar artikel? Del gerne med dit netværk

3 svar til “Nu skal du vælge side: Vil du forfølges af reklamer?

  1. Jeg synes det er sjov timing, at de to hhv. lancerer og eksploderer samtidigt.
    Jeg tror ikke vi ryger af Facebook lige foreløbigt. De gør et godt stykke arbejde for at holde os ved platformen. Selv hvis app’en keder os holder Messenger fat på os. Det er et godt stykke arbejde fra deres side. Mon ikke Ello er glemt om 2 uger og vi langsomt vænner os til den remarketing, Atlas tilbyder. Som annoncør glæder jeg mig til at prøv.e

    1. Hej Halfdan
      Tak for din kommentar 🙂 Personligt er jeg helt enig med dig: Der skal mere til at få større flokke til at migrere fra Facebook. Jeg synes i bund og grund Ello’s manifest er velformuleret og for nogle også længe ønsket – men i virkeligheden tror jeg ikke, at det er reklamerne der giver os facebook-kvababbelse – det er tonen og adfærden. Peter Svarre har udgivet et blogindlæg, som jeg synes slår hovedet på sømmet i forhold til Facebook vs. Ello. Det kan jeg varmt anbefale. Det tager dog ikke spørgsmålet om Atlas op.
      Jeg synes at Atlas én gang for alle slår fast, at Facebook kun på overfladen er et socialt medie. Det er egenskaben af kommercielt medie, der får det hele til at køre rundt. Det er der for så vidt ikke noget galt I, for Facebook er jo også en forretning. Men jeg tror dog, at illusionen om et uskyldigt socialt medie for alvor er bristet. Spørgsmålet er så nu, om det er noget brugerne kan lære at affinde sig med – eller om det bliver endnu et søm i den ligkiste, der måske – måske aldrig – skal lægge verdens største sociale medie i graven. Meeen… Nu ser vi 🙂
      Med ønsket om en god dag
      Nete

  2. Så længe at Facebook er gratis at bruge, kan jeg ikke se at der er noget problem i at de viser reklamer på siden. De skal tjene penge til driften, plus til alle dem som har købt aktier i firmaet nu.
    Så længe det er gratis er det fint med mig med de reklamer.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Mød vores team

Meet out team