Nye regler for Facebook konkurrencer kræver quality content

fbFacebook har netop offentliggjort en ændring i deres promotional guidelines, der har stor betydning for de virksomheder, der ønsker at markedsføre sig via Facebook.

Med henblik på at gøre det nemmere at promovere sin virksomhed, har Facebook nemlig fjernet de regler, der bl.a. krævede, at Facebook konkurrencer skulle ligge i en 3. parts applikation, og at deltagelse i konkurrencen ikke måtte være betinget af at like, dele og kommentere.

Disse regler har betydet, at der ofte var en større udgift forbundet med at føre en lovlig konkurrence, og derfor har mange mindre virksomheder omgået reglerne.

Facebook er et overordentligt kraftigt værktøj når det kommer til markedsføring, og konkurrencer er en effektiv måde til at opnå engagement og dermed rækkevidde. Måske er det i erkendelsen af, at ”if you can’t beat them: Join them”, at Facebook har lempet disse regler, så virksomhederne nu helt lovligt kan afholde disse konkurrencer, uden at skulle købe sig til apps.

Nye regler for Facebook konkurrencer

Ønsker du at promovere din virksomhed gennem en konkurrence, må du altså nu gerne lave en konkurrence direkte på din Facebookside, men ikke på din personlige profil. Deltagelse i konkurrencen må gerne være betinget af, at dine fans kommenterer og liker, men ikke at de deler opslaget eller siden.

Når du præmierer dine fans for at dele og invitere, bryder du nemlig den danske markedsføringslov §6 om uanmodet henvendelse. Denne paragraf har ligeledes væsentlig betydning for, hvordan du skal henvende dig til vinderen af din konkurrence. Du må kun henvende dig til vinderen via Facebook beskeder, hvis de har givet deres samtykke til dette. Derfor bør du vælge at tagge vinderen i kommentarfeltet, eller også skal du i betingelserne for konkurrencen skrive, at ved deltagelse giver man tilladelse til at blive kontaktet via beskeder.

Sidst men ikke mindst skal opslaget indeholde en disclaimer, der fratager Facebook ethvert ansvar i forbindelse med konkurrencen.

Har Facebook bare givet op?

I virkeligheden handler det ikke om, at Facebook har givet op over for de, nu tidligere, ulovlige konkurrencer. I virkeligheden handler det nok mere om, at der hersker en ny dagsorden. ”If you can’t beat them: Outsmart them!”

De er jo næppe dumme hos Facebook, og at tillade spamkonkurrencer vil være et skud direkte ned i foden på sig selv. Derfor skal man, inden man jubler alt for højt over muligheden for flere pagelikes, lige have in mente, at forud for ændringen af Facebooks Promotional Guidelines gik en ændring af deres News Feed Ranking algorithm, som har en nok endnu vigtigere betydning, som man ikke kan sidde overhørig. Hvis man tror at man nu bare kan producere konkurrencer i flæng for at få flere likes, så svarer det i bund og grund til at tisse i bukserne for at holde varmen. (Undskyld mit franske)

Content is (still) king!

Ændringen af Facebooks News Feed Algorithm kommer efter lang tids intensiv research af brugernes interaktioner på virksomhedssider i deres newsfeed. Mere end tusind faktorer spiller ind i forhold til den nye algoritme, der afgør, hvilke sider og opslag der får mest eksponeringstid i News Feedet.

Fire af disse faktorer er:
• Afsender
• Antallet af Likes
• Antallet af kommentarer
• Antallet af delinger

Jamen Halleluja, handler det så ikke bare om at lave en konkurrence og få en masse likes, kommentarer og delinger? Delingerne kan man jo altid opfordre til, uden at konkurrencen er betinget af det.

Nej det gør det ikke. Det handler om kvalitet. Algoritmen går nemlig også ind og kigger på din sides generelle spamscore og opslagets spamscore. Det kan også gennemskues om du er på billig likehunting og der bliver i høj grad målt på, hvem dine fans er. Hvad er det for sider dine fans ellers liker? Hvis en stor del af dine fans har en tendens til at like sider med høj spamscore, afspejler det sig i din ranking, da systemet kan gennemskue tyngden af engagementet på din side.

Så uanset hvor belejligt det ville være at jagte lette og billige likes, så er der en seriøs risiko for, at brugerne vil fravælge dig i deres feed, så derfor: Content is STILL king!

→ Derfor kan vi varmt anbefale, at fokus i din interaktion med dine fans og potentielle kunder skal være, at skabe ægte og engagerende indhold og opbygge et tillidsforhold som gør, at dine fans bliver hængende.

En konkurrence kan være en god måde at skabe aktivitet på siden, men – When content is king, context is god. Lad aldrig en konkurrence være en kilde til at få billige og hurtige likes. Overvej i stedet hvordan du kan belønne dine fans for at tilføre ægte værdi og engagement. Hurtige likes luner måske lige nu, men det er de engagerede og tillidsfulde fans der bliver til kunder.

Brugbar artikel? Del gerne med dit netværk

15 svar til “Nye regler for Facebook konkurrencer kræver quality content

  1. Godt indlæg som er til at forstå 🙂 Har dog et opklarende spørgsmål som jeg i hvert fald ikke kan læse ud fra guidelines.

    Må man også godt lave konkurrencer som er betinget af man i forvejen “Synes godt om” siden eller er det kun tekst og billed post?? Altså hvor man siger “vi trækker lod blandt alle vores nuværende “fans” den xx-xx-xxx (men altså ikke opfordrer til at dele konkurrencen videre for at deltage)?

    1. Hej KC

      Tak for roserne 😉 Og svaret er ganske kort: Ja, det må du. Om du liker siden eller opslaget, gør i dette tilfælde ikke nogen forskel i forhold til selve konkurrencen.

      Jeg tænker endda, at det vil have større værdi rent contentmæssigt, da det i højere grad signalerer, at du belønner dine trofaste fans end at du er på jagt efter engagement.

      Bedste hilsner
      Nete

  2. Det er efter min opfattelse stadig i strid med Markedsføringslovens §6 at stille som betingelse for deltagelse i en FB konkurrence – at man enten kommenterer et opslag eller “liker” et billed / opslag. Problemet er, at dine FB venner vil kunne se din kommentar til eller at du liker et billede. På den måde udsættes de for “uønsket” markedsføring, og det vil være en overtrædelse af §6.

    1. Hej Casper
      Det kan du have ret i, der er i hvert fald en hårfin grænse. Jeg vil dog alligevel ikke helt give dig ret, da der er stor forskel på, hvordan en deling fremgår i en strøm i forhold til et like eller en kommentar. En deling er en direkte videreformidling til tredjepart, hvorimod et opslag om et like eller en kommentar kun fremkommer, hvis flere af dine venner liker eller kommenterer det samme opslag eller hvis Facebooks algoritme mener, at du kan have interesse i den information, eksempelvis fordi du har en høj affinity i forhold til denne person. Det er således ikke en bevidst videreformidling fra din ven, der har liket/kommenteret, til dig.
      Bedste hilsner
      Nete 🙂

  3. Forbrugerombudsmanden har af gode grund til offentlig meldt ud, hvordan han forholder sig til de nye tiltag på FB. Men ser man på, hvordan han generelt forholder sig til uønsket elektronisk post, så vil jeg blive meget overrasket, hvis ikke han følger hans hidtidige linje (som jeg også deler). Kun tiden vil vise, om det vil blive opfattet som spam eller ej. Jeg tror ikke, at det er nok, at man ikke “bevidst videreformidler det” til sine venner – men lad os vente og se, hvad Forbrugerombudsmanden siger.

  4. Hej,
    Jeg er lidt i tvivl om hvad reglerne er for at offentliggøre vindere på Facebook? Må jeg godt tagge vinderen i tråden fra konkurrencen og der skrive, at vi sender hende/ham en mail i indbakken?
    Mvh, Lotte

  5. Hej Lotte
    Det er også lidt en gråzone, for du må stadig kun kontakte dine fans pr. mail, hvis de har givet dig lov til det. Men ofte har du jo ikke engang deres mailadresse. Jeg gør det, at jeg i konkurrencens regler skriver, at man ved deltagelse giver samtykke til, at du kontakter dem via en facebookbesked, hvis de udtrækkes som vinder, og at du kun kontakter dem én gang. Når så konkurrencen er afgjort, skriver jeg som en kommentar i konkurrencetråden, at “hvis du hedder XXX skal du nok lige tjekke dine facebookbeskeder, evt. i inboxen “Andet””. Der er større sandsynlighed for at vinderen ser kommentaren i tråden end et nyt opslag, da de får en notifikation om at din side har kommenteret opslaget de selv har kommenteret. (Forstår du hvad jeg mener??? 🙂
    Håber det giver dit tilstrækkeligt svar.
    Bedste hilsner
    Nete

  6. Hej Nete,
    Tak for en pædagogisk gennemgang. Må man
    1: Booste en konkurrence man har postet på sin side?
    2: Poste en konkurrence i en gruppe?
    3: Poste en konkurrence der kører på fx Instagram på ens facebookprofil og en sfacebookgrupper?
    Hilsner,
    Thomas

    1. Hej Thomas
      Tak for dine spørgsmål – Jeg vil prøve at besvare dem lige så pædagogisk som blogindlægget 🙂
      1. Ja. Jeg vil dog anbefale, at du lave det som en ad i stedet. Så kan du nemlig målrette konkurrencen mod den målgruppe, som har størst værdi for dig. Men ja, du kan sagtens booste den.
      2. Der er som udgangspunkt ikke noget i vejen for at afholde en konkurrence i en gruppe. MEN du skal være opmærksom på, at der er forskel på, om du er en privat person eller en virksomhed, ligesom der er forskel på Facebooks regler og dansk markedsføringslov. Jeg har kigget lidt på fortilfælde, og kan se adskillige eksempler på, at der afholdes giwe-aways aka konkurrencer i grupper, hvor betingelsen er, at man skal hverve nye medlemmer. Dette er i strid med dansk markedsføringslov §6 og ligestilles med “uanmodede henvendelse fra virksomheder”. Så hvis du vil holde en konkurrence i en gruppe, så sørg for, at det er en lukket gruppe, så konkurrencen holdes blandt medlemmerne. Gør det fordi du vil give værdi til medlemmerne, ikke fordi de skal give værdi til dig.
      3. Ja. hvis konkurrencen ellers opfylder reglerne, er der intet i vejen for, at du linker til konkurrencen på din side eller i din gruppe. Det kan faktisk være en effektiv måde at skabe trafik på tværs af platforme.
      Jeg håber det giver dig svar på dine spørgsmål.
      Med ønsket om en god dag
      Nete

      1. Hej Nete,
        Tanken er faktisk blot at kommunikere en konkurrence på Instagram via vores facebookmiljøer. Så det hele er noget man skal på Instagram. Der er ingen krav til at man skal like eller skrive kommentarer på facebook.
        Vi har en masse grupper som vi driver som er åbne – kan jeg poste konkurrencen på Instagram her?
        Hilsner,
        Thomas

  7. Hvis en gruppe laver en konkurrence på Facebook hvor et krav er at tilføje nye medlemmer, er det så okay? Altså ikke et firma der sælger noget, men privatpersoner der har en gruppe f.eks omhandlende boligindretning eller makeup og skønhed?

    1. Hej Lotte.

      Godt spørgsmål. Ifølge Facebooks retningslinjer (https://www.facebook.com/page_guidelines.php) under punkt E.3. skriver Facebook følgende:

      “Promoveringer kan administreres via sider eller i apps på Facebook. Personlige tidslinjer og venneforbindelser må ikke bruges til at administrere promoveringer (f.eks. er “del på din tidslinje for at deltage” eller “del på din vens tidslinje for at få ekstra lodder” og “tag dine venner i dette opslag for at deltage” ikke tilladt).”

      Hvis der er tale om et artikuleret krav til en konkurrence, og ikke en indirekte forespørgsel, så ville jeg mene, at det ikke er tilladt, da det netop involverer udnyttelse af venneforbindelser. Det burde ikke have en betydning, om det er et firma eller en privatperson, der har opsat konkurrencen. Som der står øverst på linket jeg sendte: “Følgende vilkår såvel som vores datapolitik og erklæring om rettigheder og ansvar gælder for alle sider på Facebook.”.

      Hvis du vil være helt sikker, så råder jeg dig dog til, at konsultere en jura-uddannet om tolkningen af disse regler.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mød vores team

Meet out team