OnlinePartners – Datadrevet online marketing bureau

Nye regler for Facebook konkurrencer kræver quality content

Facebook har netop offentliggjort en ændring i deres promotional guidelines, der har stor betydning for de virksomheder, der ønsker at markedsføre sig via Facebook.

Med henblik på at gøre det nemmere at promovere sin virksomhed, har Facebook nemlig fjernet de regler, der bl.a. krævede, at Facebook konkurrencer skulle ligge i en 3. parts applikation, og at deltagelse i konkurrencen ikke måtte være betinget af at like, dele og kommentere.

Disse regler har betydet, at der ofte var en større udgift forbundet med at føre en lovlig konkurrence, og derfor har mange mindre virksomheder omgået reglerne.

Facebook er et overordentligt kraftigt værktøj når det kommer til markedsføring, og konkurrencer er en effektiv måde til at opnå engagement og dermed rækkevidde. Måske er det i erkendelsen af, at ”if you can’t beat them: Join them”, at Facebook har lempet disse regler, så virksomhederne nu helt lovligt kan afholde disse konkurrencer, uden at skulle købe sig til apps.

Nye regler for Facebook konkurrencer

Ønsker du at promovere din virksomhed gennem en konkurrence, må du altså nu gerne lave en konkurrence direkte på din Facebookside, men ikke på din personlige profil. Deltagelse i konkurrencen må gerne være betinget af, at dine fans kommenterer og liker, men ikke at de deler opslaget eller siden.

Når du præmierer dine fans for at dele og invitere, bryder du nemlig den danske markedsføringslov §6 om uanmodet henvendelse. Denne paragraf har ligeledes væsentlig betydning for, hvordan du skal henvende dig til vinderen af din konkurrence. Du må kun henvende dig til vinderen via Facebook beskeder, hvis de har givet deres samtykke til dette. Derfor bør du vælge at tagge vinderen i kommentarfeltet, eller også skal du i betingelserne for konkurrencen skrive, at ved deltagelse giver man tilladelse til at blive kontaktet via beskeder.

Sidst men ikke mindst skal opslaget indeholde en disclaimer, der fratager Facebook ethvert ansvar i forbindelse med konkurrencen.

Har Facebook bare givet op?

I virkeligheden handler det ikke om, at Facebook har givet op over for de, nu tidligere, ulovlige konkurrencer. I virkeligheden handler det nok mere om, at der hersker en ny dagsorden. ”If you can’t beat them: Outsmart them!”

De er jo næppe dumme hos Facebook, og at tillade spamkonkurrencer vil være et skud direkte ned i foden på sig selv. Derfor skal man, inden man jubler alt for højt over muligheden for flere pagelikes, lige have in mente, at forud for ændringen af Facebooks Promotional Guidelines gik en ændring af deres News Feed Ranking algorithm, som har en nok endnu vigtigere betydning, som man ikke kan sidde overhørig. Hvis man tror at man nu bare kan producere konkurrencer i flæng for at få flere likes, så svarer det i bund og grund til at tisse i bukserne for at holde varmen. (Undskyld mit franske)

Content is (still) king!

Ændringen af Facebooks News Feed Algorithm kommer efter lang tids intensiv research af brugernes interaktioner på virksomhedssider i deres newsfeed. Mere end tusind faktorer spiller ind i forhold til den nye algoritme, der afgør, hvilke sider og opslag der får mest eksponeringstid i News Feedet.

Fire af disse faktorer er:
• Afsender
• Antallet af Likes
• Antallet af kommentarer
• Antallet af delinger

Jamen Halleluja, handler det så ikke bare om at lave en konkurrence og få en masse likes, kommentarer og delinger? Delingerne kan man jo altid opfordre til, uden at konkurrencen er betinget af det.

Nej det gør det ikke. Det handler om kvalitet. Algoritmen går nemlig også ind og kigger på din sides generelle spamscore og opslagets spamscore. Det kan også gennemskues om du er på billig likehunting og der bliver i høj grad målt på, hvem dine fans er. Hvad er det for sider dine fans ellers liker? Hvis en stor del af dine fans har en tendens til at like sider med høj spamscore, afspejler det sig i din ranking, da systemet kan gennemskue tyngden af engagementet på din side.

Så uanset hvor belejligt det ville være at jagte lette og billige likes, så er der en seriøs risiko for, at brugerne vil fravælge dig i deres feed, så derfor: Content is STILL king!

→ Derfor kan vi varmt anbefale, at fokus i din interaktion med dine fans og potentielle kunder skal være, at skabe ægte og engagerende indhold og opbygge et tillidsforhold som gør, at dine fans bliver hængende.

En konkurrence kan være en god måde at skabe aktivitet på siden, men – When content is king, context is god. Lad aldrig en konkurrence være en kilde til at få billige og hurtige likes. Overvej i stedet hvordan du kan belønne dine fans for at tilføre ægte værdi og engagement. Hurtige likes luner måske lige nu, men det er de engagerede og tillidsfulde fans der bliver til kunder.