Onpage SEO tjekliste – sådan laver du effektiv onsite SEO på dine landingssider

Her får du en 6 punkts onpage-SEO-tjekliste, som er til dig der ikke vil glemme alle de vigtige SEO elementer på en landingsside.

1. Titler

  • Titlen bruges som overskriften i Googles søgeresultater
  • Titlen har stor betydning for en sides placering i Googles søgeresultater
  • Sørg for at din title indeholder de vigtigste søgeord, som siden skal optimeres på
  • Titlen skal være helt unik for hver eneste side på et website for at forebygge dobbeltindhold
  • Maksimum bredde er 512 pixels, det svarer ca. til 55 anslag (inkl. mellemrum). Brug Serptool.dk til at tilpasse titlen så den ikke bliver for lang.
  • Pas på at dine titler ikke bliver for korte, for så finder Google ofte på selv at fylde titlen ud med mere information

Eksempel på en titel i HTML kode:

Eksempel på titlen i HTML kode

Eksempel på en titel i Google søgeresultat:

Eksempel på titlen i Googles søgeresultater


2. Meta Descriptions

  • På dansk ville man kalde en sides meta-description for en sides korte resumé
  • Meta-description bruges som en sides korte beskrivelse i Googles søgeresultater
  • Meta-description har ingen betydning for en sides placering i Googles søgeresultater, men kan have stor betydning for klik-raten, så skriv en god, relevant og sælgende tekst
  • Meta-description skal være helt unik for hver eneste side på et website for at forebygge dobbeltindhold
  • Skriv mindst 110 tegn og maksimalt 160 anslag (inkl. mellemrum), de første 120 tegn vises på smart phones og tablets, mens der vises op til 160 anslag på almindelige computerskærme
  • Pas på at dine meta-descriptions ikke bliver for korte, for så finder Google ofte på selv at fylde ud med mere information

Eksempel på meta-descriptions i HTML kode:

Eksempel på meta-description i HTML kode

Eksempel på meta-descriptions i Google søgeresultat:

Eksempel på meta-description i Googles søgeresultater


3. URL

  • Giv siden en relevant URL (adresse)
  • Medtag sidens søgeord/frase i URL (Se evt. vores test af søgeord/fraser i URL her)
  • Ord i URL bør adskilles med bindestreg (-) og ikke med underscore (_)
  • Det anbefales kun at anvende små bogstaver i URL
  • Det anbefales kun at anvende bogstaverne [a-z] samt tallene [0-9] i URL, danske specialtegn bør ændres således:
    • æ = ae
    • ø = oe
    • å = aa

Eksempel på en sides URL:

https://www.onlinepartners.dk/blog/kvalitet-eller-kvantitet-hvad-vaelger-du-i-din-facebook-markedsforing


4. Brødtekst og overskrifter

  • Medtag relevante søgeord/-frase i brødteksten, dog maksimalt 4% af den samlede tekst
  • Forebyg dobbeltindhold ved at skrive nyt, godt og unikt indhold til hver side. Der må ikke copy/pastes.
  • Overvej at medtage søgeord i ental/flertal, synonymer og eventuelt relevante forkortelser
  • Skriv én H1 hovedoverskrift på siden og medtag gerne hele eller dele af søgefrase
  • Ved længere tekster kan H2 anvendes for en eller flere underoverskrifter

Eksempel på brødtekst med H1 og H2 overskrifter:

Eksempel på H1 og H2 overskrifter på en side

Eksempel på brødtekst med H1 hovedoverskrifter i HTML kode:

Eksempel på H1-tag i HTML kode

Eksempel på brødtekst med H2 underoverskrifter i HTML kode:

Eksempel på H2-tag i HTML kode


5. Billeder

  • Medtag gerne relevante billeder i indholdet
  • Giv billeder et relevant filnavn (følg samme anbefalinger som for sidens URL)
  • Skrive en relevant beskrivelse af billedet i dets alt-attribut
  • Medtag kun de søgeord/søgefrase, som siden optimeres efter, i billedets filnavn og alt-attribut hvis det er relevant

Eksempel på billedets beskrivelse i HTML kode:

Eksempel på billedet beskrivelse i alt-attribut i HTML koden

Eksempel på billedets filnavn i HTML kode:

Eksempel på billedets filnavn i HTML kode


6. Interne links

  • Opret interne links til den nye side og placer dem i:
    • Navigationen (menuen)
    • I indholdet på andre interne sider
    • På sitemap
  • Medtag relevante søgeord i ankerteksten i de links der peger ind på den nye side

Gode ankertekster hjælper ikke kun brugerne til at finde relevant indhold på dit website, ankerteksterne bliver også brugt af Googlebot til at vurdere hvilke søgeord der er relevante for den side der linkes til.

Læs også: 9 On-page SEO-tips der øger din webshops synlighed

Grosen Friis
Skrevet af
Grosen Friis
Brugbar artikel? Del gerne med dit netværk

13 svar til “Onpage SEO tjekliste – sådan laver du effektiv onsite SEO på dine landingssider

  1. Dejligt pletskud fra dig, endnu engang. Jeg tænkte dog på Meta Description, og DC problematikken. Egentlig ville jeg gerne på 2. linje, skrive nogle USP’er på som en slags standard “Gratis fragt – Gratis ombytning – Dag til dag levering”. Den første linje skulle så være unik, men ved du om det er nok ?

    1. Hej Jesper
      Min erfaring er at blot at ændre et komma eller et punktum ikke er nok, men har du 2-3 ord der adskiller i meta-description feltet fra side til side, så er det tilstrækkeligt til at undgå dobbeltindhold.
      Husk også at du kan vælge at køre variation på de USP’ere du altid gerne vil have med, du kan formulere dem lidt forskelligt og du kan skifte på hvilken rækkefølge de kommer i. Brug eventuelt et spinner-tekst værktøj hertil såsom Magic Article Rewriter.
      /Grosen

    1. Hej Marcus
      Tak det lyder godt :] Det er lige netop det formålet var med listen, at huske at få alt relevant indhold med, set i forhold til SEO, på alle de nye landingssider man laver eller eksisterende landingssider man opdaterer.
      /Grosen

  2. Rigtig fin oversigt og gennemgang over de vigtigste on-site faktorer.
    Hvis du skulle sætte nogle procenter på vigtigheden (er klar over, at der er flere ting, der afgør dette, men ud fra generelle betragtninger), hvordan ville fordelingen så se ud?

    1. Hej Bo
      Jeg drøftede det med mine kolleger på kontoret og I skrivende stund (04/10-2013) prioriterer vi punkterne således:
      – Titler (50%)
      – Meta Descriptions (10%)
      – URL (2%)
      – Brødtekst og overskrifter (25%)
      – Billeder (2%)
      – Interne links (11%)
      Håber det er fyldestgørende svar på dit spørgsmål ?
      /Grosen

  3. Alletiders liste, som er ideel for mine kunder, som er “grønne” på området, men som selv skal skrive masser af content.
    1000 tak og tak for sidst på #MC15dk

    /Sara

  4. Super indlæg, som giver en god forståelse for onsite SEO – bruger flere af jeres indlæg, når jeg får nye kolleger som skal læres op og have en basis viden inden for SEO. Og dejligt at jeres indlæg løbende opdateres 🙂

    Vi sad forledes og talte om prioritering af de forskellige elementer i onsite SEO. Kan se at du, Grosen, har skrevet en prioriteret liste til Bo Lyhne længere oppe i kommentarerne – vil i stadig mene at dette er måden det bør prioriteres ift. vigtighed?

    1. Hej Jeanette

      Jeg vil personligt i dag bruge meget mere fokus på meta-description, fordi en høj CTR i dag er med til at gøre at du fastholder gode organiske placeringer i Google, og en god meta-description der bla. indeholder en klik-appel kan være med til at gøre at man opnår dette:

      Personligt er mine procentsatser nu således:

      – Titler (40%)
      – Meta Descriptions (20%)
      – URL (2%)
      – Brødtekst og overskrifter (25%)
      – Billeder (2%)
      – Interne links (11%)

      /Grosen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Mød vores team

Meet out team