Markedsføring på sociale medier i Danmark

Der findes et utal af sociale medier, men hvad kan man bruge dem til, og hvilke er interessante i Danmark? Her finder du en kort oversigt over de mest brugte, samt hvilke annonceringsmuligheder der er på dem.

Indholdsfortegnelse

Facebook

Der er nærmest ingen grund til at præsentere dette site, for Facebook er verdens største sociale medie. Siden grundlæggelsen i februar 2004, har de fået mere end 955 millioner aktive brugere på verdensplan.

Facebook bruges til alt fra spil til deling af statusopdateringer, billeder og meget mere. For mange er Facebook blevet en integreret del af hverdagen, hvor de holder kontakten med venner og familie.

For at bruge Facebook skal man registrere sig som person. Man kan så blive ven med andre brugere, når begge godkender. Firmaer kan have sider, som brugerne kan “synes godt om”. Her er der rig mulighed for markedsføring.

Facebook har eget annoncesystem, som er delt op i hhv. Facebook ads og promoted posts. Med reklame via Promoted posts, vælger man at betale for at få vist en statusopdatering til flere personer. Facebook Ads fungerer lidt mere traditionelt i stil med bannerreklamer. Der er også mulighed for deals, som fungerer ved at en bruger kan “claime” en deal, udstedt af et firma via deres side. Det er dog endnu ikke ret udbredt, da det kræver et forholdsvist stort budget.

Twitter

Twitter er også et af de mest brugte sociale medier i Danmark. De har omkring 500 millioner aktive brugere på verdensplan, og blev stiftet i marts 2006.

På Twitter har man 140 tegn at skrive sin status, også kaldet et tweet på. Der deles mange links og billeder, og bruges gerne live under store begivenheder som f.eks. OL og X Factor. Det er i et stort omfang online marketing folk, og “nørder” der er på Twitter, men det vinder hele tiden mere og mere indpas.

For at benytte Twitter, skal man have en profil. Man kan som bruger vælge at følge andre profiler, uden de nødvendigvis også følger en selv. Firmaer kan også oprette en profil, men denne adskiller sig ikke fra en almindelig profil.

Det er muligt at købe sig til promoted tweets, promoted trends, promoted accounts og politiske reklamer på Twitter. Det pågældende tweet, trend, konto eller politiske reklame, vil dermed nå ud til mange flere brugere.

Google+

Google+ er det nyeste tiltag her på listen, men ikke desto mindre populært og i fremgang. Efter launch i juni 2011, har de allerede mere end 150 millioner aktive brugere i verden.

Konceptet virker meget lig Facebook. Man kan dele stort set alt, samt spille spil. Der er endnu mange marketing folk og “nørder” på Google+, men det giver anledning til gode faglige diskussioner.

Har man oprettet en Google konto, f.eks. en gMail har man i teorien allerede en Google+ bruger, den skal bare aktiveres. Man opretter en personlig konto, og kan vælge at “cirkle”. forskellige profiler, som man vil følge (ligesom man følger profiler på Twitter). Firmaer kan oprette sider, ligesom på Facebook.

Der er endnu ikke mulighed for at annoncere på Google+. Om det kommer til senere, er der ingen bud på pt.

YouTube

YouTube har eksisteret siden februar 2005, og har estimeret 350 millioner brugere. Det nøjagtige tal kendes ikke, men YouTube siger selv: “Vi har flere hundrede millioner brugere i hele verden.” YouTube er i øvrigt ejet af Google.

På YouTube kan man oprette sin egen kanal, hvis man har en registreret bruger. Her kan man lægge videoer om stort set alt, og fantasien har ingen grænser. Musikere lægger koncerter op, marketingfolk publicerer videoer af deres foredrag osv., mens andre viser hvordan man laver mad, eller blot lufter deres tanker.

Det kræver som sagt en profil for at kunne lave sin egen kanal, eller mini tv station. Som ikke-registreret bruger, kan du se videoerne, men ikke selv lægge nogen op. Man kan også abonnere på andre folks kanaler, i stil med at følge andre ligesom på Twitter. Det er også muligt for firmaer at have deres egen kanal.

Der er mulighed for at annoncere på YouTube via Google AdWords.

LinkedIn

Siden LinkedIn blev lanceret i maj, 2003, har de fået over 175 millioner brugere på verdensplan.

På LinkedIn kan man bl.a. lægge sit CV offentligt til skue, samt deltage i debatter i grupper omkring de emner der interesserer en mest. Man kan også skrive en statusopdatering, ligesom på de andre sociale medier.

Det kræver en personlig profil for at lægge sit CV på LinkedIn. Der er muligt at tilkøbe en udvidede profiler for 162 – 534 kr om måneden, som giver ekstra muligheder. Et firma kan have sin egen side, hvor en personlig profil kan styre siden, ligesom på Facebook.

Der er mulighed for at annoncere på LinkedIn via deres eget reklamesystem.

Pinterest

Pinterest blev lanceret i marts 2001, og har indtil nu over 11,7 millioner brugere, hvoraf de fleste er kvinder.

På Pinterest har man sit eget board, hvor man kan slå billeder, eller pins, op. Man kan selv definere kategorierne, også kaldet boards, som man lægger sine pins i. Der er en overvægt af kvinder på mediet, og emner som mode, arkitektur og sjove billeder ses ofte.

Det kræver en personlig profil for at bruge Pinterest til at “pinne” billeder, men alle kan gå ind og se de billeder der bliver “pinnet”.

Der er ingen mulighed for direkte annoncering på Pinterest. Om det kommer vides ikke.

Yelp

Yelp er oprindeligt amerikansk, og startet i oktober 2004. Det blev udvidet til Danmark i april 2012. Der er omkring 71 millioner aktive brugere på Yelp.

Konceptet er at brugerne kan anmelde lokale restauranter, barer, spisesteder og mange andre firmaer. Andre brugere kan dermed bruge dette til at finde ud af hvor de skal tage hen.

Det kræver en personlig profil for at bruge funktionaliteterne, men alle kan se anmeldelser og bedømmelser af firmaerne. Firmaer har mulighed for at tage ejerskab på deres check-ind side.

Desuden har Yelp deres eget annoncesystem, hvor der er mange forskellige muligheder for annoncering, bl.a. deals og promotede sider.

Foursquare

Foursquare blev lanceret i marts 2009. Siden lanceringen har de fået 20 mio brugere i hele verden.

Foursquare er baseret på en app til smartphones. Via GPS funktioner kan du tjekke ind på “places”, samt oprette tips og skrive kommentarer. Den der tjekker ind oftest bliver “mayor” eller borgmester på et place. Man kan også opnå forskellige badges, f.eks. photogenic for at tjekke ind 5 steder der har en fotoboks. Det er også muligt at tilgå Foursquare via alm web.

Det kræver en personlig profil for at oprette en konto. Det anbefales også at bruge smartphone app’en, da det er heri hele grundlaget for Foursquare ligger. Firmaer kan tage ejerskab over et sted, og redigere dets informationer m.m.

Der er endnu ikke muligheder for at annoncere på Foursquare. Om det kommer vides ikke.

Opsummering

SiteBrugereReklame
Facebook955 mioEget system
Twitter500 mioEget system
Google+150 mioIntet
YouTube350 mioAdWords
LinkedIn175 mioEget system
Pinterest11,7 mioIntet
Yelp71 mioEget system
Foursquare20 mioIntet

Har du spørgsmål eller input angående sociale medier, så hører vi meget gerne fra dig. Du kan f.eks. skrive en kommentar herunder.

Dennis Jørgensen
Skrevet af
Dennis Jørgensen
Brugbar artikel? Del gerne med dit netværk

4 svar til “Markedsføring på sociale medier i Danmark

  1. Fin gennemgang af de sociale medier i Danmark.
    Jeg kan huske da Yelp annoncerede deres indtræden på det danske marked. Jeg troede faktisk de ville blive kæmpe store, meget hurtig, og hive tæppet væk under sites som Trustpilot, AOK osv., men det er tilsyneladende ikke sket.

    Det er som om at de ikke vægter DK ret højt, og jeg erindrer heller ikke at have set noget dansk markedsføring fra dem.

    Hvordan mon egentlig det går med Foursquare? er det stadig populært? Jeg bruger det ikke længere.

    1. Hej Lars
      Tak for kommentaren.

      Du har helt ret med Yelp. Det er som om de er gået lidt i sig selv igen, og jeg har heller ikke set noget markedsføringsmateriale fra dem. Jeg har app’en på min telefon, men bruger den aldrig. Til gengæld bruger jeg FourSquare hver dag, og jeg synes der er ganske fin aktivitet blandt min omgangskreds.

  2. Enig i at der er rige muligheder for markedsføring på Facebook.

    Men det betyder bestemt ikke, at det er alle der udnytter mulighederne.

    Det blev særdeles tydeligt, da jeg ifbm. arbejdet på min vinside fik lavet en infografik om de mest populære vinhandlere på Facebook:

    http://www.konsulen.dk/de-20-storste-vinhandlere-pa-facebook-og-hvorfor-de-er-storst-infografik/

    Jeg synes det er helt vildt så meget forskel der er på fx. antallet af likes – ikke mindst taget i betragtning at det er de 20 mest populære vinhandlere på Facebook og ikke blot 20 helt tilfældige vinhandlere med en Facebook side.

    1. Du har helt ret. Der er stor forskel, og det kræver stort arbejde hvis man vil gå all in på et eller flere medier. Det kræver store (økonomiske) ressourcer, og derfor er det måske også de største (off-line) vinhandlere der har kapaciteten og ressourcerne til at være til stede.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Mød vores team

Meet out team