Udnyt dine trafikdata og få det fulde potentiale ud af Google My Business

Det bør efterhånden ikke være til diskussion, hvorvidt en virksomheds lokale tilstedeværelse i Google er vigtig eller ej. Det skyldes både den effekt, virksomheder kan opnå herfra, samt den stigende konkurrence vi oplever online år for år.

Uden en veloptimeret Google My Business-fortegnelse vil din virksomheds chance for at blive vist i Googles lokale resultater samt i Google Maps være minimale.

Men hvad er en veloptimeret Google My Business-profil værd, hvis ikke vi har tilstrækkelig indsigt i den konkrete trafik og dermed effekten herfra?

Google Analytics giver dig ikke ”korrekt” data

Google Analytics er et fantastisk værktøj, og de fleste af os marketing-folk benytter i høj grad data herfra til at blive klogere på besøgende på vores hjemmeside eller webshop. Herefter kan vi foretage vigtige beslutninger på baggrund af disse data. Der foreligger dog to udfordringer med den data, Google Analytics som udgangspunkt giver i forhold til trafikken fra ens Google My Business-profil:

  1. Klik fra Google My Business har et tilskrivnings-problem. Undersøgelser viser blandt andet, at hundredvis eller endda tusindvis af månedlige Google My Business-klik er forkert tilskrevet som “direkte” i Google Analytics. Når folk klikker på links fra din Google My Business-profil fra en mobilenhed, er det sandsynligt, at klikket bliver vist som ”direkte” i stedet for ”organisk” i din anskaffelses-rapport i Google Analytics.
  2. Selv i tilfælde hvor vi kan regne med, at tilskrivningen vil gå til ”organisk”, bliver vi ikke meget klogere på vores Google My Business-trafik i Google Analytics. Vi har med andre ord brug for at sikre en korrekt tilskrivning, samt at kunne differentiere den organiske trafik fra de “normale” søgeresultater, og organisk trafik fra Google My Business-profilen. Løsningen her er heldigvis relativt simpel.

Spor din trafik med UTM-koder

Ved at benytte UTM-koder eller UTM-parametre på din Google My Business-profil, sikrer du den ønskede indsigt i data herfra i Google Analytics.

Sådan opsætter du din UTM-kode:

  1. Gå til Googles Campaign URL Builder for at oprette din UTM-kode
  2. Udfyld de nødvendige kampagne-informationer:

    Bemærk: Der foreligger forskellige holdninger til, hvilken information der skal noteres ud for de forskellige parametre ved udarbejdelse af en UTM-kode til ens Google My Business-profil. Det gælder primært i forhold til ”Campaign Medium” og ”Campaign Name”. Vores holdning (som vi deler med de fleste) er, at ”Campaign Medium” bør være ”organic”, idet vi anser trafikken fra Google My Business-profiler som værende organisk, og også et område man kan arbejde på via SEO. Selve indholdet ved ”Campaign Name” er knap så afgørende. Det afgørende er, at det fortæller os, hvad vi har med at gøre, så vi kan bruge det til differentiering.

  3. Kopier den genererede UTM-kode
  4. Indsæt den genererede UTM-kode på din Google My Business-side:

 

Sådan aflæser du din trafik fra Google My Business i Google Analytics

Når du har implementeret din UTM-kode på din Google My Business-profil, og den har trukket en masse trafik, kan du nu aflæse den konkrete trafik i Google Analytics.

  1. Log ind i Google Analytics og naviger til rapporten for ”Kilde/medium under” ”ANSKAFFELSE”:
  2. Klik på ”google/organic” under fanen ”Kilde/medium”
  3. Vælg ”Kampagne” som sekundær dimension:
  4. Læn dig tilbage og aflæs dine korrekte data:

Bonusinfo

Få indsigt i alle trafikkilder fra din Google My Business-profil

På en Google My Business-profil er det ikke udelukkende via knappen ”Website”, at vi har mulighed for at sende brugere til vores hjemmeside eller webshop. For de fleste er det eksempelvis blevet muligt at udgive ”Indlæg” via Google My Business-profilen. Linker du til din hjemmeside fra mere end ét sted, er det nødvendigt også at benytte UTM-koder. Her kan du vælge at bruge den samme UTM-kode eller differentiere disse yderligere (anbefales).

Ved udgivelse af eksempelvis ”Indlæg” via Google My Business-profilen kan du differentiere disse indlæg fra den generelle trafik. Det gør du ved yderligere at indsætte et parameter i din UTM-kode via Campaign URL Builder. I det tilfælde kan du indsætte ”Post” under ”Campaign Content” og ender dermed ud med følgende UTM-kode:

www.dinhjemmeside.dk?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=gmb&utm_content=post

I Google Analytics vil du få indsigt i denne data ved at vælge ”Annonceindhold” som sekundær dimension, når du har tilgået ”google/organic” under fanen ”Kilde/medium”.

 

Få yderligere indsigt i din Google My Business-data via ”Indsigt”

De primære årsager til, at vi ønsker at kunne aflæse (korrekt) data fra vores Google My Business-profil i Google Analytics, er, for at vores data er samlet ét sted, samt for at kunne differentiere vores organiske trafik. Men foruden dette, har du også mulighed for at blive endnu klogere på data vedrørende din Google My Business-profils performance. Det kan du via området ”Indsigt”, når du er logget ind på din Google My Business-profil.

 

Trafikken fra Google My Business skaber resultater

Hos OnlinePartners har vi testet effekten af denne UTM-opsætning på flere af vores kunders Google My Business-profiler. Og i rigtig mange tilfælde har resultatet været overraskende. Overraskende positivt vel at mærke. Det gælder både i forhold til mængden af trafik herfra, men i særdeleshed også i forhold til mængden af konverteringer og graden af engagement hos brugerne, der kommer herfra.

Får du meget trafik og engagerede brugere fra din Google My Business-profil, og hvilken effekt har dine eventuelle optimeringer af din profil haft? Få din sporring på plads hurtigst muligt og få besked 🙂

 

Ønsker du vores hjælp til lokal SEO samt at sikre, at du tracker din Google My Business-profil korrekt i Google Analytics? Så er du meget velkommen til at kontakte os via denne formular eller ringe på tlf. 71 99 10 50
Johnny Nielsen
Skrevet af
Johnny Termannsen
Brugbar artikel? Del gerne med dit netværk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Mød vores team

Meet out team