SEO anno 2015 – 10 parametre der vil få større betydning (webinar)

 

I sidste uge afholdte OnlinePartners sammen med IBA et webinar om ‘SEO anno 2015 – 10 SEO-parametre der vil få større betydning‘. 300 personer havde tilmeldt sig og vi fik derfor en række gode spørgsmål. Faktisk så mange at vi ikke kunne nå dem alle.

Derfor har vi valgt at lave dette supplerende blogindlæg, som dels opsummere de 10 punkter + vi besvarer nogle flere af de mange gode spørgsmål. Har du også et spørgsmål? -så er du meget velkommen til at skrive det i kommentarfeltet nederst på siden.

grosen-runeRune og Grosen under webinaret d. 22. januar 2015.

1. Skriv til mennesker – ikke til Google

Glem alt om at skrive SEO-tekster, der kun er på din hjemmeside for at blive fyldt med nøgleord i tekst og overskrifter, så du kan komme til tops i søgeresultaterne. Google er blevet bedre og bedre til at identificere sammenhængen imellem ord, så ret dit tekstmæssige fokus mod din målgruppe.

2. Forebyg dobbeltindhold og tyndt indhold

Google fokuerer mere og mere på at eliminere dobbeltindhold og tyndt indhold fra deres søgeresultater, det sker blandt andet løbende via Googles Panda-opdateringer.

Dobbeltindhold

Har man kun begrænsede mængder af dobbeltindhold på sit website, så skader det ikke hele websitet. Men det betyder, at man ikke nødvendigvis selv har kontrol over, hvilke sider Google vælger at betragte som originalen, og som de medtager i deres søgeresultater. Og hvilke de vælger at betragte som kopier, og som ikke bliver vist i Googles søgeresultater. Har man eksempelvis en webshop, hvor der for hvert produkt findes et hovedvarekort samt mange tilhørende farve-varianter på hver sin URL. Så er det ikke hensigtsmæssigt, at Google eksempelvis vælger at indeksere og vise en af produktsiderne for en farve-variant  i deres søgeresultater, fremfor hovedvarekortet. Har man derimod meget dobbeltindhold på sit website, så kan Google vælge at nedtone hele websitet og ikke kun de sider, der er ramt af dobbeltindhold.

Dobbeltindhold kan opstå på mange måder, men vi ser ofte, at sider som nedenstående giver problemer:

  • Tip-en-ven sider
  • Print-venlig sider, som vises på sin egen URL
  • Websites der kan tilgås både med og uden www
  • Websites der kan tilgås både via HTTP og HTTPS
  • Websites der kan tilgås på både et desktop og et mobilt website
  • Flere forsider, eksempelvis at en forside udover på roden af domænet også kan ses på /Default.aspx

Dertil kommer, at dobbeltindhold kan opstå på flere felter på samme side, så derfor skal du være omhyggelig med altid at have unikt indhold i:

  • Titler
  • Meta description
  • Brødteksten

på tværs af alle siderne på dit website.

Tyndt indhold

Sider har tyndt indhold, når der er en meget lille mængde af unik tekst. Tyndt indhold opstår ofte på produktsider, hvor man kun har begrænsede data om hvert produkt, eksempelvis hvis man kun har varenavn, varenummer, billede og pris. Tyndt indhold kan også opstå, hvis man har mange artikler/blogindlæg, der er meget korte.

Det kan være svært at komme med præcise tal for, hvor meget tekst der skal være på en side, da det afhænger af, hvor meget statisk indhold siden består af. Men eksempelvis en produktside bør have en unik tekst på mindst 100-150 ord, er der tale om blog eller lignende, så bør teksterne være på minimum 300 ord.

3. Skab kvalitative links – og ryd op i dine gamle links

Det er ikke mange år siden, at mængden af indgående links skulle være så høj som overhovedet muligt, og at selve ankerteksten i linket helst skulle indeholde de nøgleord, du gerne ville rangerer på.

Men de dage er ovre. Nu har Google et enormt fokus på at opdage og straffe disse SEO-tekniker med en serie af opdateringer af søgealgoritmen, der går under navnet Google Penguin. Du kan ikke længere slippe afsted med at oprette en netværk af blogs, der ikke har nogen egentlige brugere, men kun eksisterer for at linke til alle mulige forskellige hjemmesider, så de stiger i Googles søgeplaceringer. I dag giver et link fra en spamblog – også kaldet en splog – i bedste tilfælde ingen positiv værdi for din side, men du kan sagtens være ude for, at disse links rent faktisk skader dig.

Links er dog stadig en af de primære rangeringsfaktorer i Google, men der bliver bare stillet langt større krav til kvaliteten af dine indgående links. Helt grundlæggende ser Google nemlig et link som en anbefaling af din hjemmeside, og en anbefaling fra en troværdig kilde vægter naturligvis mere.

Kvalitative links

Du bør som udgangspunkt kun gå efter at skaffe links til din hjemmeside, der rent faktisk også giver noget trafik fra rigtige mennesker. Sider med høj autoritet og troværdighed, som eksempelvis offentlige institutioners hjemmesider, veletableret nyhedsmedier eller stærke foreninger, er meget velanset af Google. Et godt link fra en af disse sider kan give et løft af hele dit domænes rangering i søgeresultaterne.

Ryd op i gamle links

Hvis du har en masse dårlige links fra SEO’ens “gamle dage”, så er det bedst at få dem fjernet. I første omgang bør du kontakte ejeren af websitet, hvor et uønsket link måtte være placeret, og forsøge at få vedkommende til at fjerne linket. Kan dette ikke lade sig gøre, så må du bede Google om at se bort fra disse indgående links til din side. Det gør du ved at lave en tekstfil, der indeholder en liste af alle de skadelige links, som du så uploader til Googles disavow-tool fra din Google Webmaster Tool-konto. Det kan du læse mere om hos Google selv.

Du kan få en oversigt over nogle af de links der peger ind på dit website via Google Webmaster Tools, men for at få et komplet billede, skal du bruge et værktøj som eksempelvis Ahrefs.com, der koster penge. Google Webmaster Tools er et gratis værktøj, som Google stiller til rådhed, og det er et godt sted at starte, men det viser dig langt fra alle dine indgående links. Du kan downloade en oversigt over links i en komma-separeret-fil (CSV), som kan indlæses i eksempelvis regneark. Herefter må du gennemgå dem manuelt og vurdere kvaliteten.

4. Skaf omtale via PR og sociale medier – brandbuilding

Google elsker brands, og hvis du er en autoritet inde for dit område, vil du også rangerer godt i søgeresultaterne. Links fra kvalitative sider er vigtigt, men faktisk behøver du ikke nødvendigvis at få et link at din hjemmeside bliver løftet. Blot det, at dit unikke firmanavn eller din hjemmeside bliver nævnt – uden at man kan klikke på det som et link – kan være nok. Google vægter omtale af din hjemmeside (såkaldte mentions eller implied links) fra eksempelvis nyhedssider, når de skal placere dig i søgeresultaterne.

PR er et effektivt redskab til at styrke brandingen af din virksomhed – og det vil også smitte af på Google, hvis du for omtale fra netmedier.

5. Brugeradfærd – fokus på usability og konvertering

Hvis Google har valgt at placere en side fra dit website på side 1 i deres søgeresultater på en relevant søgefrase, så kræver det mere end blot godt indhold og relevante links at fastholde denne placering. Google vil i stigende grad se på, hvordan brugernes adfærd er for siden. Den måde Google gør dette, er ved at måle brugernes adfærd ud fra:

  • om man er logget ind på Google mens man søger
  • om man bruger Googles egen browser Chrome eller har Googles toolbar installeret
  • om man har Google Analytics installeret på et website

Så hvis man:

  • har en titel og beskrivelse af ens side i Googles søgeresultat som ikke genererer tilstækkeligt med klik ind på siden
  • har en navigation, der er svær at gennemskue for brugeren
  • har ‘Læg i kurv’ som et lille diskret link der er svær at finde på en produktside
  • etc.

og Google derigennem måler at man får en for høje bounce rate eller man ikke har brugerne tilstrækkeligt lang tid inde på ens website. Så er det man risikere igen at miste sin gode placering i Googles søgeresultater på den relevante søgefrase.

Det er fremover ikke længere nok at opnå den gode placering, man skal også kunne skabe trafik ind på siden, og fastholde dem til de har fået den information de søger, til de har købt den vare/tjeneste de søger, til de har valgt at kontakte en via ens kontaktformular etc.

6. Gør dit website responsivt – tilpasset alle platforme

Et website er responsivt, når det automatisk tilpasser indholdet og designet til størrelsen på skærmen på den mobile enhed, der tilgår websitet. Man vil også her se, at websitet automatisk tilpasser indholdet og designet til størrelsen på browseren på en desktop. Google er meget fokuseret på, at websites er optimeret til mobile enheder, for de forventer at se, at antallet af mobile søgninger overhaler antallet af desktop søgninger i 2015. Google er derudover begyndt på forhånd at fortælle brugere, om et website er optimeret til mobile enheder eller ej. Så vi er slet ikke i tvivl om, at søgninger via Google på mobile enheder i fremtiden nærmest udelukkende vil vise resultater fra websites, som er responsive. Og det vil så betyde, at hvis man har en topplacering i Google når man laver en desktop søgning, så er det ikke sikkert, man også har samme topplacering på de samme søgeord ved en mobilsøgning, såfremt ens website ikke er responsivt.

7. Optimer hastighed

Google har i lang tid haft hurtige svartider som en positiv faktor for placering i søgeresultaterne, og man kan gøre meget for at forbedre hastigheden for ens website, eksempelvis:

  • Opgrader til bedre hardware såsom hurtigere CPU, mere RAM og hurtigere harddiske
  • Opgrader båndbredden som er til rådighed for ens webserver
  • Overvej at cache indholde på webserveen og/eller at anvende proxy-servere
  • Reducere indholdet som skal sendes fra webserveren ud til brugerens browser ved fjerne eksempelvis HTML kommentarer, placere JavaScript og CSS kode i eksterne filer, reducere størrelsen på billeder m.v.
  • Zip-komprimer indholdet fra det sendes fra webserveren og til det når ud til brugerens browser

8. Webarkitektur tilpasset søgemønstre og semantik

Opbyg sites’ webarkitektur med udgangspunkt i forskellige søgemønstre, som dit produkt kan tilgås via. Vær åben for at dit produkt muligvist opfylder et behov, der kan beskrives med mange forskellige søgeordstyper og pas derfor på med, at have en for snævner webarkitektur, som begrænser dit site på Google.

Jo mere mangfoldig ens indhold er og jo bedre indholdet er relateret til hinanden via blandt andet interne links i en velstruktureret webarkitektur, desto bedre kan man lære Google hvilke søgeord/-fraser der er relevante i forhold til ens indhold. Herunder til de søgeord/-fraser, hvor Google ikke på forhånd kan vide hvad der menes. Hvis man eksempelvis søger efter ‘Matador’, så kan Google ikke på forhånd vide, om man søger efter:

  • Navnet på en kendt bygge-matador
  • Den populære danske TV-serie Matador
  • Brætspillet Matador

Det er imidlertid noget Google arbejder på at blive bedre til – blandt andet via blandt andet Hummingbird opdateringer. Google arbejder også på at blive bedre til at forså, hvad det er man søger efter, for alle de brugere som er logget på Google når de søger, her kan Google bruge søgehistorikken til at forfine fremtidige søgninger. Og søger man eksempelvis på Matador kombineret med andre søgeord, så kan de øvrige søgeord også i høj grad lede Google frem til at finde de mest relevante søgeresultater. Det vil på sigt hjælpe alle de websites, som fokuserer på godt indhold, hvad enten det er tekst, billeder og/eller video. Laver man eksempelvis en side på sit website hvor man sammenligner LED-pærer med traditionelle glødepærer og beskriver fordele/ulemper. Her har man tidligere været nød til at optimere sidens titel til spørgsmålet man gerne vil besvare, eksempelvis:

Hvad er forskellen på en LED-pære og en glødepære?

Fremover til man i stigende grad kunne opnå trafik fra eksempelvis hvad, hvem, hvor, hvofor, hvordan-søgninger i Google, selvom titlen på ens side måtte lyde:

Derfor bør du vælge LED-pærer fremfor glødepærer

9. Strukturerede data

Ved at anvende strukturerede data, kan vi hjælpe Google rigtig megetm fir her tilføjer man ekstra oplysninger om sit indhold direkte i HTML koden, eksempelvis via standarden Schema.org. På den måde kan man tydeligt fortælle Google, at ens data eksempelvis er en fysisk adresse, et produkt, en bog, en person, en event med udløbsdato etc. Har man imidlertid ikke mulighed for at tilføje strukturede data i HTML koden, så kan man i stedet vælge at bruge ‘Datafremhæver’ værktøjet hertil i Google Webmaster Tools.

10. Få styr på sikkerheden

Sørg for at dit website er beskyttet imod hackerangreb, dette gøres i første omgang ved at anvende et webhotel med et godt ry og som har fokus på sikkerhed. Derudover bør man altid sørge for at benytte den nyeste udgave af ens website samt de nyeste plugins/moduler samt installere firewall plugins til ens website, hvis såddanne er tilgængelige. Når websites hackes, så er det ofte med det formål at placere ondsindet kode, som derefter overføres til de besøgendes computere eller man ønsker at lave negativ SEO ved at lave skjulte sider eller skjulte links på eksisterende sider.

Besvarelse af udvalgte spørgsmål

 


Linda spørger: Hvordan med Bing og andre søgemaskiner – er der noget særligt vi skal være obs på i forhold til dem?

Svar: De fleste søgemaskiner forsøger i høj grad at efterligne Google, så hvis man optimerer sit website til Google, så vil man i de fleste tilfælde også automatisk optimere sit website til de andre store søgemaskiner.


Jørgen spørger: Hvor vigtig er Google+ SEO mæssigt, hører delte meninger?

Svar: Google har nedtonet betydningen af AuthorRank betydeligt, og det har på nuværende tidspunkt mindsket betydningen af Google+ SEO mæssigt. Men derfor bør man stadigvæk overveje at anvende Google+ såfremt man har godt relevant indhold at dele.


Torben spørger: Vægter de 10 punkter lige – eller er der nogle der er vigtigere end andre?

Svar: Det er svært at vægte de enkelte punkter imellem hinanden, dog mener vi at det at gøre sit website design responsivt bør have en top-prioritering i 2015.


Carsten spørger: SEO på https kontra http. Er SEO bedre på https?

Tommy spørger: Hvis man går fra http til https er der så noget mht. eksterne links vi skal være obs på?

Svar: Disse spørgsmål har vi svaret på i dette blogindlæg + video.


Karsten spørger: Hvor meget forskel på tekster skal der være for at undgå DC – målt i % ?

Svar: Vores nuværende tommelfingerregel er, at brødtekst bør bave mindst 80% unikt indhold i forhold til andre sider.


Jon spørger: Hvis du har en webshop med filtrering, skal der noindex på søgesiderne? Eller er der andre muligheder?

Svar: Er der tale om en intern søgefunktion, ja så bør de interne søgeresultatsider blive blokeret imod indeksering, da indeksering af sådanne sider strider imod Googles retningslinier. Og her kan man fint anvende meta-robots=noindex. Filtrering af kategorisider på en webshop kan skabe dobbeltindhold og hver bør man også blokere imod indeksering. Her anbefales det at anvende canonical (betyder ‘peg på originalen’), og her bør kategorisider med filtrering pege på kategorisiden uden filtrering som værende originalen.


Har du flere spørgsmål er du meget velkommen til at benytte kommentarfeltet herunder.

Mange tak til alle der deltog denne gang 🙂

/Rune & Grosen

Ps. “Ses vi” til vores næste webinar?
Vi afholder løbende gratis SEO-webinars sammen med IBA Erhvervsakademi, og de bliver løbende publiceret på denne oversigt: http://www.mitiba.dk/kurser-uddannelser/gratis-webinars

Grosen Friis
Skrevet af
Grosen Friis
Brugbar artikel? Del gerne med dit netværk

4 svar til “SEO anno 2015 – 10 parametre der vil få større betydning (webinar)

  1. Tak for denne opsamling og jeres blog i øvrigt. Det er altid rart at have noget på skrift man kan vende tilbage til og få samlet de informationer man ikke lige fik fat i første gang.
    Jeg ser frem til næste webinar og vil løbende følge med i jeres blog.

  2. Hey

    Super fedt indlæg, jeg er klart enig i det alt sammen. SPECIELT brugeradfærden. Kan komme med et konkret eksempel, jeg havde på et tidspunkt et gennemsnit på 10 pages per visit, tror jeg vidst det hedder. Jeg lå nr. 1 på Google. Ændrede design fordi at det var et affiliate site og fik ikke nok klik. Det var dumt, derefter har min placering faktisk være faldende, da jeg pages per visit nu var 5-6 stykker. Ligger nu nr. 7.. Dog er det ikke en side jeg har haft rørt efter jeg ændrede designet, men det har helt klart været en stor faktorer i mine øjne.

    Men et hurtigt spørgsmål: Hvordan forholder det sig hvis man fx har et EMD domæne, fx Altan.dk, vil det så stadigvæk ses som en brandmention hvis der nævnes “Altan”? Eller bliver man nødt til at have et navn såsom Miinto før at det kan skabe værdi? Håber at du kan følge min tankegang.

    1. Hej Victor
      Tak 🙂
      Hvis folk blot skriver et generisk ord som Altan, så tror jeg ikke Google tillæger det mention-værdi for Altan.dk. Så skal der tilføjes .dk efter Altan, så man decideret får domænenavnet nævnt.
      /Grosen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mød vores team

Meet out team