OnlinePartners – Datadrevet online marketing bureau

SEO i 2018: Disse 6 tendenser bør du tænke ind i din SEO-strategi

SEO-landskabet udvikler sig konstant og sætter dermed også større krav til, at alle onlinedrevne virksomheder og marketingfolk tilpasser sig denne udvikling.

Nye og store Google-opdateringer har gjort andele af den eksisterende SEO-praksis forældet, og det kræver derfor mere end nogensinde før en større investering og indsats. Udviklingen stiller konstant krav til, at man ”upper sit game” og holder sig opdateret på de seneste ændringer og fremtidige forudsigelser.

Vi har her samlet en række forudsigelser og råd for SEO i 2018, som du bør tænke ind i din SEO-strategi:

1) Mobile-first Index & AMP

Sidste år meddelte Google, at de ville skifte til deres Mobile-first Index. Det betyder, at de vil benytte den mobile version af et website, som den ”rigtige” version – også selvom man søger fra en desktop.

I forhold til den mobile udvikling giver dette skridt rigtig god mening, da 60% af alle Google-søgninger i dag kommer herfra – og det vil kun vokse i fremtiden.

Selvom Googles første mobilindeks ikke er live endnu, er de allerede i fuld gang med at teste, hvilket også har givet nogle udslag på det danske marked. Man kender endnu ikke den nøjagtige udrulningsdato, men man forventer, at det kommer til at ske i Q1 2018.

→ Læs mere om Mobile-First Index, og hvordan dit website bliver klar

Når man taler om Mobile, taler man også om AMP. AMP er et projekt fra Google og Twitter, designet til at lave hurtige mobilsider. Mange af funktionerne på et desktop-website bliver ubrugelige, når det bliver åbnet på en mobil. Med denne mulighed kan man give et SEO-boost til sit AMP-indhold, hvilket kan være afgørende for mange websites, da langsom loading kan påvirke placeringer og synlighed i søgeresultaterne (SERP).

Som med alt andet teknologi bliver der også arbejdet yderligere på udvikling af AMP-sider og funktioner, som i dag primært bliver brugt til content på blog- og nyhedssites.


Mulighederne med Mobile-first Index & AMP:
  • Hvis dit website endnu ikke er fuldt responsivt, og primært indhold og markeringer varierer på tværs af mobil og desktop, er det på tide at overveje en ændring af dette, inden det for alvor slår helt igennem i 2018.
  • Hvis du endnu ikke har overvejet at implementere AMP, er der også her en mulighed for at komme ombord. Ifølge Google har over 900.000 domæner taget AMP til sig, men det er dog en rigtig lille brøkdel af de 1,2 milliarder websites, der eksisterer på internettet. Det er dermed en yderligere fordel, du kan få, med stort set ingen risiko.


2) Voice Search

Måden, hvorpå folk søger efter information online, ændrer sig. I stigende grad bruger folk talesøgning på deres smartphones, tablets eller voice assistants (Amazon Echo eller Google Home-enheder) for at søge efter information på internettet. Stemmesøgning er en hurtigere, håndfri mulighed, hvor du med almindelig tale kan stille et spørgsmål.

Ifølge en undersøgelse, foretaget af Northstar Research, bruger 55% af teenagere og 41% af voksne allerede Voice Search dagligt, og disse tal vil fremover stige.

Desuden har teknologiske forbedringer og opgraderinger skåret ned på talefejlsfrekvensen fra 20% til 8%, hvilket har givet stemmesøgning mere troværdighed.

Med en øget tendens og udvikling inden for Voice Search, er det vigtigt, at man også tænker dette ind i sin fremtidige online strategi, hvor nøgleord ikke længere bare er nøgleord. Nøgleord i Voice Search-verdenen består ofte af long tail+. Plusset refererer til de samtalesætninger, man bør tilføje, når man optimerer til konversationsstemmesøgning.

Din søgeordsstrategi skal nu være mere konversationsmæssig og efterligne, hvordan virkelige mennesker taler og stiller spørgsmål verbalt. Begynd at tænke på de typer spørgsmål, du får, når kunderne ringer til dig på telefonen, og sørg for at optage eller nedfælde de nøjagtige ord. Når du har en liste over spørgsmål og udsagn, kan du så småt begynde at oprette indholdssider, der fokuserer på de længere og mere konversationssøgende ord.


Mulighederne med Voice Search:

I modsætning til tekstbaserede forespørgsler har stemmesøgningsforespørgsler tendens til at være længere og mere specifikke i hensigt, og søgerne afventer klare øjeblikkelige løsninger. For at tilpasse sig skiftet og optimere til talesøgning, er der flere ændringer, du bør overveje at anvende:

  • Indarbejd long tail-keywords for at løse de mere præcise forespørgsler
  • Brug et mere naturligt sprog og konversationstone, som svarer på spørgsmål som; hvad, hvor, hvornår og hvordan
  • Tilføj en FAQ-side og opsæt spørgsmålene på en måde, som virkelige mennesker vil bruge, og giv dem herefter et omfattende klart svar
  • De fire mest almindelige hensigter bag stemmesøgninger er;
    • ”Jeg vil vide”
    • ”Jeg skal derhen”
    • ”Jeg skal lave”
    • ”Købe”
  • Forstå dine brugers behov og tilbyd løsninger derefter
  • Vær opmærksom på din lokale SEO, da de fleste talesøgninger er lokale i hensigt

→ Læs mere om Voice Search, og hvordan du indtænker det i dit optimeringsarbejde


3) Search Intent

Søgeintention vil fortsat være en nøglefaktor i SEO-strategier i 2018. Det er én af de fire vektorer af Googles semantiske søgninger sammen med sammenhæng, betydning og relevans. Her ser man på, hvorfor nogen skrev et bestemt søgeord: Ønskede de at vide svaret på noget? Sammenligne muligheder? Finde et sted?

Ved at analysere den særlige måde brugerne søger på, og de vilkår de bruger til at foretage en søgning, er det muligt at afgøre, hvilket stadie af køberens rejse en bestemt person er på. Det kan hjælpe dig med at skabe bedre indhold og i sidste ende føre til konverteringer.

Mange SEO’er identificerer tre typer af søgeordshensigter, der påvirker søgemarketing – Navigational, Informational og Transactional. Andre hævder, at der virkelig er fire typer og tilføjer ”Investigation” til listen, baseret på resultater delt på Think With Google.


Mulighederne med Search Intent:
  • Sørg for at lave research, så du tænker brugernes adfærd og søgeintention ind
  • Indarbejd content med fokus på brugerne til din redaktionskalender og planlæg eksekvering og publicering
  • Ved at gøre dette til en vigtig del af din SEO-strategi, kan du appellere til kunder i alle led i salgstragten og gøre dem til kunder, når de er klar


4) Strukturerede data

I en tid hvor man taler om “meaningful web”, er de fleste enige om, at strukturerede data-markeringer er undervurderet. Det er en fantastisk måde at gøre dit website crawler-venligt på og hjælpe søgemaskinerne med at forstå dit indhold (begreber og logiske forhold mellem dem) bedre.

I løbet af de seneste par år har Google også introduceret masser af nye måder at vise data på i SERP med et øjeblikkeligt relevant svar, tilføjelse af kontekst, nyttige nuancer og et visuelt lag. Alle disse aspekter er afhængige af, at dataene er organiseret på en klar og logisk måde.

Med udviklingen af SERPs layout og med fokus skiftet mod brugeroplevelsen bliver strukturerede data grundlæggende. Du har dermed ingen undskyldning for ikke at gøre brug af dem.


Mulighederne med strukturerede data:
  • Nye søgeoplevelser, som Googles SERP-funktioner, er baseret på strukturerede data. Med den korrekte markering kan du høste vigtige SEO-fordele og ikke mindst adskille dig fra konkurrenterne med højere CTR, øget synlighed samt en stærkere semantisk indeksering af dit websites arkitektur og indhold.
  • For at få det optimale ud af strukturerede data, bør du studere, hvilke tilgængelige skemaer der er relevante for dit website. Opret en liste med forskellige sider på dit website og markér så, hvilke skemaer der er relevante for den pågældende side.
  • Markering af kontaktoplysninger og vurderinger kan have en betydelig indvirkning på din succes med Local Search og Voice Search.


5) AI: RankBrain & brugersignaler

Google har tidligere meddelt, at RankBrain er deres tredje vigtigste rankingfaktor. RankBrain er et machine learning-system, som måler på brugernes interaktion med søgeresultaterne og rangerer dem i overensstemmelse hermed.

RankBrain fokuserer på to ting:

  1. Hvor lang tid brugerne er på din side (Dwell Time)
  2. Andelen af personer, som klikker på dit resultat (Click Through Rate)

Dwell Time

RankBrain tillægger især stor værdi til ”Dwell Time”. Faktisk bekræftede chefen for Google Brain i Canada for nyligt, at Google bruger Dwell Time som et rangeringssignal. Han udtalte, at RankBrain måler, når:

“Nogen klikker på en side og forbliver på den side, når de går tilbage”.

En nylig undersøgelse fra SearchMetrics støtter op om denne erklæring. De fandt ud af, at den gennemsnitlige Dwell Time for et top 10 Google-resultat er tre minutter og ti sekunder.

RankBrain og organisk CTR

Google Engineer, Paul Haahr, forårsagede en røre i SEO-verdenen, da han viste dette dias på en konference:

Ovenstående dias fortæller grundlæggende:


Mulighederne med AI: RankBrain & brugersignaler:

Hvis du vil have et par enkle strategier, som du kan bruge til at øge din CTR, bør du kigge på følgende:

  • Strukturerede data, som kan være med til at adskille dine resultater fra konkurrenternes.
  • Identificér indhold med lav CTR. Det kan du gøre ved at hente data fra Google Search og eksportere dem i et Excel-ark. Når du har arket, plotter du organisk CTR vs. Organisk rankings i arket – tilføj en eksponentiel gennemsnitskurve.

Kilde: WordStream

Det giver dig mulighed for at fokusere på søgeord/landing pages, som falder under den sorte linje. Det er, hvad Larry Kim kalder for ”donkeys”.

Søgeord/landing pages, som ligger over den sorte linje (bliver kaldt ”unicorns”), bør man ikke røre ved.

  • Ved at konvertere et ”donkey”-søgeord til en ”unicorn”, kan man øge klik x6.


6) Omfattende og dybdegående content vinder

I takt med Googles udvikling er det, mere end nogensinde før, nødvendigt at fokusere på godt indhold – rigtig godt indhold. I stedet for kun at fokusere på; Meta tags, URL, ALT-tekst og H1-tag, bør man også fokusere på konteksten. Vi skal huske på, at Googles job er at vise deres brugere det bedste resultat, og i de fleste tilfælde er det “bedste” resultat ikke indhold, der er spammet til med keywords.

I stedet dækker de bedste sider et helt emne i dybden. Med dybdeindhold får Google alt, hvad de har brug for, på ét sted (one stop shopping).

Flere cases viser også, at dybdegående indhold har en tendens til at rangere bedre i Google.


Mulighederne med dybdegående content:
  • Udnyt muligheden for at lave detaljeret og relevant indhold til dine brugere. Prøv at udarbejde en artikel på mindst 2.000 ord, som dækker alt det, søgemaskinerne skal vide om det pågældende emne.
  • Sørg for at indtænke LSI-søgeord i artiklen (ord og sætninger, der er stærkt forbundet med din sides emne).
  • Du kan med fordel tænke dine kunders købsrejse ind i dit indhold, så du kan ramme dem på forskellige tidspunkter.
  • Berig dit indhold med grafik. Visuelle elementer kan være med til at øge forståelsen, men det kan også bruges til at bryde den store mængde tekst.

Det kan ydermere være med til at gøre det visuelle indhold mere engagerende, absorberende og effektivt.

Content & linkbuilding

SEO handler selvsagt om content marketing, men stadig i lige så høj grad om linkbuilding. Uden fantastisk indhold får du sjældent links, og uden links kan du ikke knække koden til en placering på side 1.

Hvis du ikke er på Googles side 1, vil RankBrain-, Voice Search- og Mobile first-algoritmerne ikke have betydning.

I 2018 er det ikke kun nødvendigt at skabe kvalitetsindhold, men det er også en nødvendighed for at opbygge bedre placeringer. Men at skabe dem alene er ikke nok. Det kræver også strategisk placering og en mere “menneskelig” tilgang, så du rammer det rigtige publikum.


Mulighederne med content & linkbuilding:
  • Google slår fortsat ned på linkbuilding baseret på dårlige links – men tag ikke fejl: Ikke kun links fra de mest prominente sider har en effekt, mindre kan ofte også gøre det. Brug naturligvis ikke tiden på links, som potentielt kan skade dit website, men i stedet på det, der er en langtidsinvestering, og som giver mening og værdi for brugerne.
  • Hold øje med din linkprofil – og konkurrenternes. Det kan bruges som inspiration, men også som et middel til at højne kvaliteten på eget site. Mange glemmer deres målgruppe, når de arbejder med links, så tænk dette ind og vælg så, hvilke placeringer du vil forfølge og fokusere på.
  • Udforsk partnerskaber, samarbejde mv.
  • Sørg for at måle på effekten – både i forhold til placeringer, men også trafik og konverteringer.

Med disse forudsigelser og egne erfaringer håber vi, at du nu er klar til at øge effekten af din SEO-indsats i 2018 og fremefter.

Godt nytår! 🙂