SEO test 6# Indekserer Google indhold genereret via dynamisk JavaScript?

Efterhånden som flere og flere websites vælger at fremvise indhold via dynamisk JavaScript, såsom Ajax/jQuery, har vi valgt at teste om Google i skrivende stund vælger at indeksere forskellige former for indhold, som genereres via dynamisk JavaScript.

Opbygning af SEO-testen:

  • Hvis der i teksten er anvendt ordene ‘dynamisk JavaScript’, så refereres der naturligvis til den version af Ajax/jQuery, som er anvendt i testen
  • Googles Ajax/jQuery api ver. 1.10.2 er anvendt til testen (http://ajax.googleapis.com/ajax/libs/jquery/1.10.2)
  • Indholdet der indlæses via dynamisk JavaScript hentes fra to forskellige .txt filer, hver med helt unikt indhold (gibberish dansk)
  • Siden ligger på et helt nyt subdomæne, som er oprettet udelukkende til denne test
  • Der er kun bygget et enkelt link til test subdomænet fra et mindre link-katalog, således at Googlebot kunne finde et link til test subdomænets forside.
  • Test subdomænet er tilmeldt Google Webmaster Tools for at overvåge indekseringen af testsiderne og se om Google måtte komme med specielle informationer om websitet via Google Webmaster Tools.

Opbygningen af klinisk SEO test om indeksering af indhold genereret via Dynamisk JavaScript

  • Der er to indholdsområder på siden som loades via dynamisk JavaScript
    1. Onload-indhold: Indhold som indlæses og sættes ind på siden samtidig med at siden hentes
    2. Onclick-indhold: Indhold som indlæses og sættes ind i bunden af siden, såfremt brugeren eller Googlebot vælger at klikke på en knap i bunden af siden
  • Fra test siden er der links til to interne sider og til to eksterne sider:
    • Onload-indhold: Et link til en intern side (2A) og et link til en ekstern side (3A)
    • Onclick-indhold: Et link til en intern side (2B) og et link til en ekstern side (3B)
  • Fra testsiden blev publiseret og til dette blogindlæg er skrevet er gået ca. 4 uger, de data som Google har valgt at indekseret blev synlige i Googles søgeresultater efter ca. 10 dage og dette har ikke ændret sig undervejs.

HTML opbygning af SEO-testsiden:

<pre>
<html>
<head>
<title>Bla bla bla</title>
<meta name="description" content="Bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla."/>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
<script src="http://ajax.googleapis.com/ajax/libs/jquery/1.10.2/jquery.min.js"></script>
<script>
$(document).ready(function(){
    $("#area1").load("textfile1.txt");
	$("button").click(function(){
		$("#area2").load("textfile2.txt");
	});
});
</script>
</head>
<body>

<-- Onload-indhold -->
<div id="area1"><h2>Bla bla bla bla</h2><</div> <-- Onclick-indhold --> <button>Click here to load more content via dynamic JavaScript</button>
<div id="area2"><h2>Bla bla bla bla</h2></div>

</body>
</html>

Vejledende konklusioner:

Bemærk, at de forskellige konklusioner vi kommer frem til i testen skal opfattes som vejledende og kan derfor ikke opfattes som værende 100% gældende i enhver sammenhæng hvor Ajax/jQuery benyttes på et website, og ligeledes ej heller 100% gældende i hvilken som helst version/udgave af Ajax/jQuery der benyttes på et website.

Onload-indhold: Sættes ind på siden samtidig med at siden hentes:

  • Tekst der indlæses via dynamisk JavaScript og indsættes på en side når siden loades.
    • Kan siden findes i Googles søgeresultater på de unikke søgeord, som er placeret i dette indhold? JA
  • Billeder med unikt søgeord i alt-attributten, der indlæses via dynamisk JavaScript og indsættes på en side når siden loades.
    • Kan siden findes i Googles søgeresultater på det unikke søgeord, som er placeret i billedets alt-attribut? NEJ
    • Kan siden findes i Googles billedsøgning på det unikke søgeord, som er placeret i billedets alt-attribut? NEJ
  • Links der indlæses via dynamisk JavaScript og indsættes på en side når siden loades.
    • Kan siden, hvor linket befinder sig, findes i Googles søgeresultater på unikt søgeord, som er placeret linkets ankertekst? JA
    • Bliver en intern side, som linket peger på, indekseret af Google? JA
    • Bliver en ekstern side, som linket peger på, indekseret af Google? JA
    • Kan en intern side, som linket peger, findes i Googles søgeresultater på unikt søgeord, som er placeret linkets ankertekst? NEJ
    • Kan en ekstern side, som linket peger, findes i Googles søgeresultater på unikt søgeord, som er placeret linkets ankertekst? NEJ

Onclick-indhold: Sættes ind i bunden af siden, når der klikkes på en knap:

  • Tekst der indlæses via dynamisk JavaScript og indsættes på en side når der klikkes på en knap.
    • Kan siden findes i Googles søgeresultater på de unikke søgeord, som er placeret i dette indhold? NEJ
  • Billeder med unikt søgeord i alt-attributten, der indlæses via dynamisk JavaScript og indsættes på en side når der klikkes på en knap.
    • Kan siden findes i Googles søgeresultater på det unikke søgeord, som er placeret i billedets alt-attribut? NEJ
    • Kan siden findes i Googles billedsøgning på det unikke søgeord, som er placeret i billedets alt-attribut? NEJ
  • Links der indlæses via dynamisk JavaScript og indsættes på en side når der klikkes på en knap.
    • Kan siden, hvor linket befinder sig, findes i Googles søgeresultater på unikt søgeord, som er placeret linkets ankertekst? NEJ
    • Bliver en intern side, som linket peger på, indekseret af Google? NEJ
    • Bliver en ekstern side, som linket peger på, indekseret af Google? NEJ
    • Kan en intern side, som linket peger, findes i Googles søgeresultater på unikt søgeord, som er placeret linkets ankertekst? NEJ
    • Kan en ekstern side, som linket peger, findes i Googles søgeresultater på unikt søgeord, som er placeret linkets ankertekst? NEJ

Brug af dynamisk JavaScript på kategorisider

På en webshop hvor der er mange produkter på de fleste eller på alle kategorisiderne, så ser man ofte, at webshoppen deler hver kategoriside op i flere del-kategorisider, der så sidder i en serie (pagination). Årsagen er at loadtiden for sådanne tunge kategorisider kan være så lang, at brugerne mister tålmodigheden og forlader siden og leder efter konkurrenten i stedet. Samme gælder for søgemaskiner som kan vælge at nedprioritere tunge kategorisider eller hele webshoppen på grund af for lange svartider da det giver brugerne en rigtig dårlig oplevelse.

Så for at være sikker på at både brugerne og søgemaskinernes bots kan finde og følge gode links til de dybereliggende underkategori- eller produktsider, så har webshops traditionelt – og bør fortsat være – opbygget således at, alle kategorisider der sidder i og tilhører samme serie (pagination-kategorisider):

  • kan tilgås på hver sin unikke URL
  • kan tilgås som almindelige HTML baserede sider for brugere der ikke har support for JavaScript i deres browser og tilsvarende overfor de af søgemaskinernes bots, som tilsvarende ikke måtte have support for alle typer indhold, der genereres via dynamisk JavaScript
  • får implementeret support for pagination ved eksempelvis ved at implementere rel=”prev” og rel=”next” attributter på pagination-kategorisidernes links (Forrige, 1,2,3,4.. Næste, etc.)
  • får en unik tekst på hver eneste pagination-kategoriside og hvis ikke dette kan lade sig gøre, at der så i stedet implementeres canonical på alle pagination-kategorisider fra side 2 og frem, der alle peger på URL’en for den aller første pagination-kategoriside. Dette er meget vigtigt for at forebygge, at der opstår dobbeltindhold imellem de enkelte pagination-kategorisider.

Hvis man så eksempelvis ønsker at udnytte dynamisk JavaScript og forbedre brugeroplevelsen på sine tunge kategorisider, så kan man eksempelvis gøre det ved at nye produkter dynamisk fremvises i bunden af en kategoriside efterhånden som brugeren scroller ned på siden og når den nuværende bund på siden som så udvides med flere produkter. Lidt på samme måde som eksempelvis Googles billedsøgning fungerer i dag. Men det er her meget vigtigt at man lægger denne funktion som et ‘lag’ ovenpå ovennævnte HTML baserede løsning med pagination-kategorisider. På den måde er der på webshoppen support for både brugere og ikke mindst søgemaskinernes bots, der har hel eller delvis support for at kunne læse alle former for dynamisk genereret indhold. På den måde sikrer man at alle typer søgemaskiners bots kan finde gode links til alle de dybtliggende underkategori- og produktsider.

Har du spørgsmål til denne kliniske SEO test eller har du praktiske erfaringer hermed som du gerne vil dele, så er du velkommen til at skrive en kommentar herom nedenfor 🙂

Grosen Friis
Skrevet af
Grosen Friis
Brugbar artikel? Del gerne med dit netværk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mød vores team

Meet out team