Den ultimative AdWords-guide: Sådan kommer du godt i gang

Vinder Søgemaskineoptimering/SEO - SEMAward 2014
Vinder Søgemaskineoptimering/SEO
SEMAward 2014

Annoncering på Google er ekstremt effektivt til at skabe opmærksomhed omkring din virksomhed og øge salget af dine produkter eller ydelser. Med Google AdWords kan du nemlig få fat i kunderne, når de søger efter lige netop det, du sælger. Annoncer både over og omkring Googles organiske søgeresultater, sikrer dig maksimal synlighed.

Det kan virke uoverskueligt at komme i gang med Google AdWords, hvis du er begynder, men med denne udvidede begynderguide kan du allerede i dag få opsat en god annoncekampagne. Snart herefter vil nye kunder begynde at klikke sig ind på dine sider, så du kan sælge til dem.

Jeg vil hjælpe dig med at få opsat din kampagne korrekt, så du ikke begår samme fejl som mange andre nystartede AdWords-annoncører.

Sandheden er nemlig, at AdWords-annoncering let kan udvikle sig til en ren udgift for dig, hvis du ikke behersker nogle af de mest grundlæggende principper inden for annoncering på Google.

Men med denne guide kan du og din virksomhed komme godt i gang med AdWords-annonceringen på ganske kort tid. Du får konkrete redskaber til at undgå de mest udbredte faldgruber og samtidig en grundlæggende viden om, hvad der skal til for at skabe profit med din annoncering.

Indholdsfortegnelse

adwords-7

Optimal kampagneopsætning

For at komme i gang med AdWords-annoncering på Google skal du have oprettet én eller flere kampagner på din AdWords-konto. Du kan oprette en AdWords-konto her.

Det er meget vigtigt, at du fra start har en god kampagnestruktur på din konto.

Du kan sammenligne din kampagnestruktur med indretningen af en fysisk butik, hvor varegrupper står placeret sammen. En kampagne bør normalt være en overordnet varegruppe og kan derfor regnes som den første grovsortering af dine varer.

Har du for eksempel en elektronikbutik, hvor du sælger både kaffemaskiner, mobiltelefoner og computere, kan du oprette separate kampagner for disse produktgrupper.

Det kan også være relevant at oprette separate kampagner for enkelte populære mærker i din branche, der bliver søgt meget på. I disse kampagner kan du oprette annoncegrupper med de forskellige produkter inden for disse mærker.


Fire fordele ved en god kampagnestruktur

Der er flere gode grunde til, at du bør have en god kampagnestruktur på din AdWords-konto:

1) Du får et supergodt overblik over hele din konto. Du kan lynhurtigt se, hvilke kampagner der præsterer godt, og hvilke kampagner du måske skal justere på for at få dem til at præstere bedre.

Har du oprettet kampagner for eksempelvis ”computere” og ”kaffemaskiner” og ser, at din computerkampagne giver dig et pænt overskud, kan du skrue op for dit daglige budget på netop denne kampagne.

Kan du derimod se, at salget af kaffemaskiner går dårligt, må du optimere din kaffemaskinekampagne for at gøre den rentabel. Du kan eventuelt starte med at nedjustere dit daglige budget på denne kampagne og flytte en del af dit budget over på computerkampagnen indtil, du har gjort kaffemaskinekampagnen rentabel.

2) Der er en række vigtige indstillinger, der kun er tilgængelige på kampagneniveau. Det er eksempelvis annonceplanlægning, hvor du styrer, hvornår dine annoncer vises, det er også muligheden for geografisk målretning og ikke mindst styring af det dagligt budget.

Finder du ud af, at en af dine produktertyper sælger rigtigt godt i Jylland, mens de resterende af dine produkter klarer sig dårligere, vil det være optimalt at kunne op- og nedjustere dine bud efter landsdel.

Det kan du kun gøre, hvis du har separate kampagner til dine produktgrupper.

3) Du kan bedre sortere i dit varesortiment, hvilket i sidste ende kan give dig billigere klik og flere konverteringer, fordi du bedre er i stand til oprette annoncegrupper med meget tætforbundne søgeord og tilhørende annoncer.

Har du kun én kampagne med et utal af annoncegrupper, kan det være meget svært at holde overblikket, hvis du gerne vil lave en finsortering af dine produkter.

Sælger du eksempelvis mange spil til konsoller, kan du med fordel oprette separate annoncegrupper for de forskellige mærker af konsoller, så du kan målrette dine annoncer helt præcist. I det tilfælde er det en god idé at oprette en kampagne for konsolspil med 4-5 annoncegrupper svarende til de konsoller, du sælger spillet til.

Når du opretter din kampagnestruktur er det vigtigt, at du nøje overvejer, hvor tætmasket din inddeling skal være. Opret gerne flere kampagner, så du undgår kampagner med alt for mange annoncegrupper. Det kan hurtigt blive et uoverskueligt roderi.

4)  Du er godt rustet til fremtidige udvidelser af ydelser, du tilbyder, eller et større produktsortiment i din virksomhed. Med en solid struktur fra start kan du let indsætte nye kampagner og annoncegrupper i eksisterende kampagner på kort tid og stadigvæk bevare overblikket på din konto.

Trin-for-trin guide til kampagneoprettelse

Det er let og ligetil at oprette en kampagne, dog findes der nogle trin i oprettelsen, du skal være særligt opmærksom på. Herunder vil jeg gennemgå, hvordan du opretter dine kampagner bedst muligt.

1) Det første du bør gøre (også før du indtaster navnet på kampagnen) er at vælge ”kun søgenetværk” og sætte flueben i ”alle funktioner”. Det betyder, at dine annoncer bliver fundet, når en person laver en almindelig Google-søgning og på andre websider, der deltager i Googles søgenetværk.

adwords-1

2) Dernæst giver du din kampagne et passende navn, der beskriver varegruppen, den skal indeholde.

adwords-2

3) Nu kommer vi til et vigtigt punkt: Under ”geografiske områder” skal du målrette mod de områder/lande/byer, hvor dine annoncer skal vises.

For de fleste webshops vil det være naturligt at vælge Danmark, da en webshop normalt sender over hele landet.

Men har du eksempelvis en fysisk butik i Odense, kan det være, du kun vil vise dine annoncer til personer, der bor i eller viser interesse for denne by.

For kun at vise dine annoncer til personer i Odense markerer du ”Lad mig vælge”, indtaster ”Odense” i feltet og klikker ”Tilføj”.

Skal du målrette mod flere byer, gentager du blot proceduren.

adwords-3

4) Under punktet ”placeringsmuligheder” har du tre valgmuligheder. Som udgangspunkt kan du lade markeringen stå i ”person der befinder sig på, søger efter eller får vist sider om min målrettede placering”.

Har du målrettet dine annoncer mod Odense, kan en person der søger på eksempelvis ”computerbutik i Odense” stadigvæk se din annonce, selvom vedkommende bor i Aalborg. Dette kan være ekstra fordelagtigt i ferieperioder, hvor du måske får besøg af et væld af turister fra andre byer eller lande.

Du kan også vælge at flytte markeringen ned i ”personer på min målrettede geografiske placering”, så skal personen befinde sig i området for at få annoncen vist. Hvis du vil undgå klik fra for eksempel udenlandsdanskere, kan denne mulighed være relevant.

Endeligt kan du vælge muligheden ”personer der søger efter eller får vist sider om min geografisk målrettede placering”. Her vises annoncen ikke til folk, der befinder sig i området, men kun til folk, der søger efter dit valgte område fra et andet sted. Denne mulighed benyttes af de færreste, men kan være fordelagtig at bruge for eksempelvis en turistattraktion, der kun vil annoncere til turister, der er ved at planlægge sin ferie hjemmefra.

5) Under ”sprog” skal du vælge, hvilke sprog du vil rette din annoncering mod.

Sprogindstillingen er det sprog, din computer er sat op til bruge. For langt de fleste danskere vil det være dansk, men har du eksempelvis en engelsk Windows-version, vil du – selvom du snakker dansk – ikke se annoncer, der kun er sat op til dansk.

Derfor bør du vælge både dansk og engelsk som sprog i dine annoncer.

6) Nu skal du vælge budstrategi og budget. Du kan vælge at få AdWords-systemet til at styre dine bud, eller du kan gøre det selv.

Som udgangspunkt skal du vælge at styre dine bud manuelt. På denne måde har du fuld kontrol over, hvad et klik er værd for dig.

Vælger du at lade AdWords-systemet styre dine bud, vil systemet altid forsøge at opnå det maksimale antal klik inden for dit daglige budget – også klik, du måske ikke er interesseret i, fordi de er for dyre for dig i forhold til den vare eller ydelse, du sælger.

Efter du har valgt ”Jeg indstiller manuelt mine bud for klik”, skal du angive et standardbud.

Det er beløbet, det maksimalt må koste dig, hver gang en potentiel kunde klikker på din annonce. Du kan altid ændre dette bud senere.

Jeg vil senere i guiden i afsnittet Bud og budget gennemgå, hvordan du kan sætte et passende bud for dine annoncegrupper og søgeord.

Efter du har indtastet dit bud, skal du indtaste dit daglige budget. Altså det beløb du ønsker at bruge pr. kampagne pr. dag.

Start med et passende beløb for dig, men undgå et for lavt beløb til at starte med, da du ellers ikke får nok data til at optimere din kampagne ud fra.

adwords-4

7) Under ”leveringsmetode” skal du som udgangspunkt vælge ”accelereret”, da det vil betyde, at du ikke mister visninger af din annonce, når en kunde søger på dine søgeord.

Har du sat dit budget, dine bud og dine søgeordstyper korrekt, vil du opbruge dit budget kl. 23.59 eller meget tæt herpå.

8) Spring henover punkterne ”annonceudvidelser” – dem kommer vi til senere.

Under ”avancerede indstillinger” springer du alt over på nær indstillingerne for ”annoncelevering, annoncerotation, frekvensstyring.”

Her anbefaler jeg, at du sætter markering i én af de to sidste muligheder, fordi dine annoncer så vil rotere over længere tid, og du dermed får et langt bedre grundlag for at kunne udvælge den bedste annonce i en annoncegruppe, når du har data nok. Hvis du vælger at optimere til klik eller konverteringer, kan Google være for hurtig til at dømme på et dårligt datagrundlag.

adwords-6

9) Klik “Gem og fortsæt” – Tillykke! Nu har du opsat din første kampagne.

Sådan opbygger du annoncegrupper

I den kampagne, du netop har oprettet, skal du nu have opbygget forskellige annoncegrupper. En annoncegruppe er en samling af nært beslægtede produkter eller ydelser med tilhørende søgeord.

Er du i tvivl om, hvordan du mest fornuftigt bygger dine annoncegrupper op, kan du tage udgangspunkt i dit website. På dit website vil der typisk være en hovedmenu og nogle tilhørende undermenuer.

På vores fiktive elektronik-webshop kunne hovedmenuerne for eksempel være ”computere”, ”kaffemaskiner”, og ”mobiltelefoner”. Dem skulle du gerne have oprettet som kampagner.

Undermenuen til ”computere” kunne så være ”bærbare computere” og ”stationære computere”. Disse to undermenupunkter vil så fungere som annoncegrupper.

Har du nogle helt bestemte produkter, som du ved er populære og sælger godt, kan du oprette en specifik annoncegruppe for ét enkelt produkt for dermed at kunne lave en helt præcis og målrettet annonce – kun til de personer, der søger efter netop dét ene produkt.

Det giver dig i sidste ende billigere klik og en højere konverteringsprocent.

Du kan oprette 20.000 annoncegrupper i en kampagne, så det er muligt at lave meget målrettede og tætgrupperede annoncegrupper.

Bemærk: Du kan allerede nu oprette annoncer og søgeord til dine annoncegrupper, men jeg foreslår, at du venter og blot klikker ”gem annoncegruppe”.

Vælg de rigtige søgeord

Grundstenen i hele AdWords-systemet er tilføjelsen af søgeord – også kaldet nøgleord eller keywords. Søgeord er de ord eller hele sætninger, som du ønsker at blive fundet på.

Dine søgeord skal naturligvis stemme overens med din annoncegruppe og den landingsside, du leder dine besøgende ind på, når de klikker på din annonce.

Jo bedre dine søgeord matcher din annonce og landingsside, jo billigere vil det blive for dig at annoncere – groft sagt.

Har du en annoncegruppe for ”bærbare computere”, bør du have søgeord i denne annoncegruppe, som er nært beslægtede med denne søgeterm.

Der findes fire søgeordstyper, du kan gøre brug af.

  • Fleksibel søgning
  • Fleksibel søgning med modifikatorer
  • Sætning som søgeord
  • Eksakt søgning

Fleksibel søgning er den søgning, der bruges som standard for alle dine søgeord, hvis du ikke selv angiver en anden søgeordstype.

Fleksibel søgning er den bredeste søgeordstype, mens eksakt søgning er den mest præcise.

På en fleksibel søgning for bærbare computere bliver din annonce fundet på alt, hvad der har at gøre med bærbare computere – også selvom nøgleordet bærbare computere ikke nødvendigvis indgår i søgetermen.

Derfor vil annoncen dukke op på søgninger efter brugt bærbar computercomputer bærbar reparation, den bedste bærbare computer i verden, kan man spille spil på en bærbar computer?, computer taske til bærbartest af laptops og så videre.

Det er ikke en fordel for de fleste webshopejere. Derfor kan du indsnævre dit publikum ved at bruge nogle af de andre søgeordstyper.

adwords-20

Ved at bruge modifikatorer kan du bestemme, at visse ord skal være en del af søgetermen. Disse skrives som +bærbar +computer.

Ved at bruge sætning som søgeord kan du bestemme, at din annonce skal vises, hver gang en bestemt søgeordssætning bliver brugt. Denne skrives med citationstegn rundt om. Bruger du sætning som søgeord kan din annonce blive fundet på ”gode bærbare computere”, ”dårlige bærbare computere”, ”bærebare computere der er gode til spil”, men ikke på ”computer bærbar”

Eksakt søgning skal du bruge, hvis du kun ønsker at blive fundet på lige præcis det ord eller den sætning, du angiver. Eksakt match skrives således [bærbare computere]. Så vil du kun blive fundet på den helt nøjagtige søgning efter dette, præcis som du har skrevet det.

For at blive fundet på de søgetermer, der rent faktisk vil føre til salg, kan du groft sagt vælge to veje.

  1. Bruge eksakt match – normalt vil [køb bærbare computere] være langt bedre end [bedste bærbare computer på nettet] – også selvom du måske mener, du har den bedste bærbare computer i verden.
  2. Bruge én eller flere af de andre søgeordstyper og tilføje en række negative søgeord, hvilket jeg beskriver lidt senere i guiden.

Sådan får du inspiration til nye søgeord

Det kan være lidt af en gætteleg at vide helt præcist, hvilke ord eller fraser dine potentielle kunder vælger at bruge for at finde frem til dine produkter.I AdWords-systemet kan du finde et søgeordsværktøj, der hedder Keyword Planner eller Søgeordsplanlægning på dansk. Med dette værktøj kan du både finde nye søgeord og se et estimat for, hvor mange personer der søger på disse ord pr. måned.

Du finder Keyword Planner her eller ved klikke på “værktøjer” i øverste menu og dernæst “søgeordsplanlægning”. For at komme i gang indtaster du et relevant søgeord for eksempel bærbare computere i feltet “Søg efter nye søgeords- og annoncegruppeidéer”.

Og frem kommer en hel liste af forslag til søgeord og annoncegrupper. Vær dog opmærksom på, at du bør sortere i disse idéer, for systemet fortæller dig intet om, hvor rentable disse søgeord er for dig.

I de øvrige kolonner kan du blandt andet se antal månedlige søgninger på søgeordet, konkurrencen på søgeordet – altså hvor mange øvrige annoncerører der annoncerer på dette ord eller denne frase.  Du kan se bort fra ”foreslået bud” da dette estimat ikke tager højde for dine mål med annonceringen.

Adwords-22

Quality Score

Alle dine søgeord bliver påhæftet en såkaldt Quality Score eller på dansk Kvalitetsresultat. Quality Score måles på en skala fra 1-10, hvor 10 er den højest opnåelige score. Jo bedre overensstemmelse og relevans der er mellem søgeord, annoncen og din landingsside, jo højere Quality Score vil du få.

Ud over relevans spiller klikraten på dine annoncer også en væsentlig rolle, når Quality Score bliver beregnet.  Du kan tænke på et klik på din annonce som en brugers stemme på, at din annoncen er god.

Selv med meget høj relevans kan du risikere en lav Quality Score, hvis der ikke er mange personer, der klikker på dine annoncer.

Sådan finder du dine søgeords Quality Score

Gå ind under fanebladet ”søgeord”, derefter klik på ”kolonner” og ”tilpas kolonner”. Klik dernæst på ”attributter” og klik ”tilføj” på ”Kval.res”.

Ad Rank

Quality Score bruges sammen med dit maksimale bud til at fastlægge din annonceposition i relation til de andre annoncører, der annoncerer på samme søgeord og søgefraser som dig.

De to tal ganges med hinanden og giver dit søgeords Ad Rank eller på dansk Annoncerangering.

Du kan godt ligge på en højere annonceposition end dine konkurrenter, hvis dit søgeords Quality Score er højere end dine konkurrenters. Google er nemlig først og fremmest interesseret i at vise de mest relevante annoncer til sine brugere.

En forbedring af et søgeords Quality Score kan derfor forbedre din Ad Rank for samme maksimale bud eller holde din placering for et billigere maksimalt bud.

I de tilfælde, hvor du ikke finder det rentabelt at byde et søgeord op på en højere position, kan du opnå en højere Ad Rank ved at forbedre din Quality Score.

I nedenstående eksempel kan du se, hvor meget en god Quality Score (QS) betyder for dig i forhold til at opnå højere annoncepositioner.

Annoncør QSMaks. budAd RankAnnonceposition
Annoncør #1232kr643
Annoncør #2415kr604
Annoncør #3710kr702
Annoncør #4108kr801

Negative søgeord

Negative søgeord er i al sin enkelthed søgeord, du ikke ønsker at blive fundet på. Det kan være en god idé at fjerne din annonce fra alle søgninger, der ikke har noget med salg at gøre – for eksempel ”gratis”, ”sammenligning”, ”test” og så videre. Det kan også være produkter, du ikke har i dit sortiment, men som stadigvæk kunne tænkes at give en visning af en af dine annoncer.

Er der for eksempel et eller flere mærke, du ikke sælger, bør de indgå som negative søgeord. På den måde vil din annonce ikke blive vist på søgetermen ”Lenovo bærbar”, hvis du ikke sælger computere fra Lenovo.

Negative søgeord kan du angive for hele din kampagne og på annoncegruppeniveau. Det er vigtigt, at du ikke sjusker med negative søgeord. Sæt dig ned og lav en liste med alle de relevante ting, du IKKE sælger.

Bud og budget

Budsætning

Du kan sætte dit maksimale manuelle bud på både annoncegruppeniveau og søgeordsniveau. Du vil aldrig kunne komme til at betale mere for et klik end din maksimale budsætning.

Beregn den reelle pris for en annonce

Oftest kommer du til at betale et noget mindre beløb pr. klik end dit maksimale bud. Det beløb, du rent faktisk kommer til at betale, bliver udregnet efter følgende formel:

Ad Rank på den annoncør, der ligger lige under dig / din egen Quality Score

Hvis annoncøren under dig har en Ad Rank på 28 (Quality Score på 7 og et bud på 4 kr.), og du har en Ad Rank på 30 (Quality Score på 10 og et bud på 3 kr.), kommer du til at betale 28 / 10 = 2,80 kroner – selvom du var villig til at betale 3 kroner.

Hvad dit maksimale bud bør eller skal være afhænger af en række faktorer.

Den faktor, du først og fremmest bør tage i betragtning, er profitten (i kroner – ikke procent) på den eller de produkter, du annoncerer for.

Hvis du sælger USB-nøgler til 60 kroner stykket, hvor du kun tjener få kroner på et salg, er det ikke en god forretning med et højt maksimalt bud. Men sælger du dyrt computerudstyr til mange tusinde kroner, hvor der også er en større profit, kan du sætte et højere bud.

Beregn dit maksimale bud

Du kan beregne dit maksimale bud, når du kender din profit og din konverteringsfrekvens. Hvis du tjener 100 kroner for hvert salg af en vare, må du maksimalt bruge 100 kroner på at få et salg af den pågældende vare, hvis ikke du skal have underskud på din AdWords-annoncering.Du skal dog også tage højde for, at du ikke sælger til alle. Hvis din konverteringsfrekvens er 2 %, kan du beregne dit maksimale bud ved at sige 100 * 2 / 100 = 2 kroner. Altså bør du indstille dit maksimale bud til 2 kroner, for som du nu ved, betaler du normalt mindre end dit maksimale bud. Derfor kan du få profit på din AdWords-annoncering, hvis din konverteringsfrekvens holder. Formlen er:

Maks. bud = Profit * Konverteringsfrekvens i procent

Det kan give mening at byde mere end det maksimale bud, du beregner med denne formel, hvis du finder ud af, at en del af dine kunder foretager mere end ét køb og dermed øger din profit.

Jo højere din konverteringsfrekvens er, jo højere kan du byde, uden at du får underskud på din annoncering.

Ud over dit produkts profit afhænger dit maksimale bud af, hvor højt på Google du ønsker at ligge, hvor mange konkurrenter du har på dine søgeord og endeligt, hvor aggressivt disse konkurrenter byder.

Du vil naturligvis få flest klik jo højere på Google, du ligger, men du bør overveje om det også er den ”rigtige” type klik, du får. Jo højere du ligger, jo flere ”nysgerrige” klik vil du få, og det kan være klik, som ikke fører til salg. Derfor påvirker de din konverteringsfrekvens i negative retning.

Er der mange søgninger på dit søgeord, kan det godt betale sig at ligge på positionerne ude til højre for de organiske søgeresultater, mens du på søgeord med få visninger stort set altid bør ligge i top 3 for at opnå nok søgevolumen.

Du kan få vist det estimerede bud for at ligge øverst på side 1, men vær opmærksom på, at dette ikke altid passer (se den grønne firkant herunder).

Derfor må du hele tiden holde øje med din rangering, som du også kan på dine søgeord, annoncegrupper og annoncer (rød firkant).

adwords-8

Sådan finder du det estimeret bud for at være øverst på side 1

Gå ind under fanebladet ”søgeord”, klik derefter på ”kolonner” og ”tilpas kolonner”. Klik dernæst på ”attributter” og klik ”tilføj” på ”Est.bud for eksp. øverst på siden”.

Du kan komme ud for, at du skal bruge et så højt bud for at ligge på toppositionerne, at du ikke længere kan tjene penge på det. I dette tilfælde er der fire løsninger:

  1. Hvis din Quality Score er lav på søgeordet, kan du forsøge at øge din Quality Score og dermed opnå en bedre Ad Rank ved samme maksimale bud.
  1. Konverteringsoptimering af din landingsside. Forsøg at få flere besøgende til at købe fra dig, når de besøger din side. Du kan også indsnævre dine søgeord med eksempelvis ”eksakt match”, så du kun får meget relevant trafik ind på din side. Det giver en højere konverteringsfrekvens og dermed færre “spildte kliks”. På denne måde kan du øge dit maksimale bud og forbedre din Ad Rank.
  1. Fokusere på andre søgeord, hvor konkurrencen er mindre. Det kunne for eksempel være helt specifikke modeller eller mærker i stedet for mere generiske termer for det samme.
  1. Se om du kan lave tiltag rent forretningsmæssigt, der gør, at profitten på dit produkt bliver større, uden du mister salg. Herved vil du også kunne byde en anelse mere pr. klik.

Det daglige budget

Du skal indstille dit daglige budget på kampagneniveau, og snart melder det første vigtige spørgsmål sig:

”Hvor stort et AdWords-budget skal jeg have?”

Desværre er der intet enkelt svar, men læg aldrig et budget på et højere beløb, end du har råd at miste.

Selvom du forhåbentligt får en indtægt med din AdWords-annoncering, må du ikke gå ud fra, at det bliver en hurtig succes. Det kan nemlig kræve lidt tid, før du får tilpasset dine kampagner til at køre optimalt og skabe profit.

Omvendt er det vigtigt, at dit budget er så tilpas højt, at du kan nå at få nogle klik, så du har noget data at arbejde med.

Lav dit eget estimat for dagligt budget

Du kan lave et groft estimat for størrelsen af dit dagligt budget ved at kigge på, hvor mange styk af dit produkt eller ydelse, du ønsker at sælge pr. dag.Ønsker du at sælge 5 styk af din vare pr. dag, og regner du med at cirka 2 % af de personer, der klikker på dine annoncer, køber hos dig, skal du have 250 klik (5 / 0,02).

Antal klik = Ønskede antal solgte produkter / Konverteringsfrekvens i procent

Hvis du har fundet ud af, at et klik maksimalt må koste dig 2 kroner, skal du derfor gange 250 med 2, hvilket betyder, at dit daglige budget i dette tilfælde skal være 500 kroner, hvoraf du helst kun skulle bruge en procentdel for at opnå rentabilitet.

Dagligt budget = Antal klik * Klikpris

Denne fremgangsmåde kan du benytte på samtlige af dine kampagner. Du kan også bruge formlerne til at regne baglæns.

Har du allerede et dagligt budget på 400 kroner og ved, hvad du maksimalt vil byde, kan du nu beregne, hvor mange klik du kan få pr. dag og dermed, hvor mange styk af et produkt du vil kunne sælge inden for dit budget.

Nogle virksomheder opererer med daglige budgetter på flere tusinde kroner, mens andre virksomheder bruge nogle få hundred kroner eller mindre om dagen.

Når du har fået data og erfaring med adwords kan du lynhurtigt justere i dit daglige budget. Når du skaber et overskud via dine kampagner, bør du i princippet opskalere dit budget, så du får størst mulig profit.

At skrive annoncer til AdWords

Efter du har fået styr på dine annoncegrupper, søgeord og har sat dine bud, skal du til at skrive din første annonce.

En almindelig annonce består af en overskrift, to beskrivelseslinjer, en annonceret (ikke klikbar) webadresse og en destinationswebadresse.

Adwords-23

1) Overskriften er det vigtigste element i din annonce. Du kan bruge 25 tegn i din overskrift.

Enten kan du lave en fantasifuld overskrift, der fænger, eller du kan – som de fleste vælger – lave en overskrift, der stort set matcher dine søgeord i annoncegruppen.

I vores annoncegruppe ”bærbare computere” har vi søgefrasen ”bærbar computer”. Ud fra denne søgefrase laver vi en overskrift, der hedder ”Bærbare Computere” – simpelt, men effektivt!

2) Den første beskrivelseslinje kan du bruge til at fremhæve noget unikt ved det produkt, du sælger. Beskrivelsen kan fylde 35 tegn.

Du kan fremhæve et lækkert design, stor ydeevne eller individuel tilpasning. Hvis du vil ramme ”nørderne” i din branche, kan du vælge at bruge meget faglige termer, men ellers er det en god idé at bruge et sprog, som alle kan forstå.

Forlæng din overskrift – sådan gør du

Et lille men effektivt trick er at sætte et punktum efter beskrivelsen i første felt, da den i så fald vil blive trukket op som en forlængelse af din overskrift, hvis din annonce ligger blandt de tre øverste annoncer.

3) Den anden beskrivelseslinje kan du bruge til at skrive, hvad du gerne vil have dine potentielle kunder til at gøre, når de har læst annoncen. Beskrivelsen kan fylde 35 tegn.

Har du stadigvæk plads til overs, kan du bruge den til at skrive et kort statement om et ”unique selling point” for din virksomhed, der kommer kunden til gode.

Det kunne for eksempel være fri fragt, lynhurtig levering, lang garanti og så videre.

4) I linjen ”annonceret webadresse” skriver du dit eget domæne først, efterfulgt af navnet på den eller de produkter, du sælger i annoncen. Det behøver ikke være et rigtigt URL, og igen kan du bruge 35 tegn i denne linje.

5) Destinationswebadressen er den adresse, de besøgende bliver taget til, når de klikker på din annonce. Her er det ultravigtigt at du kontrollerer, at linket ikke er blindt. Hvis linket er blindt, betaler du nemlig stadigvæk pr. klik for at lede folk hen på en tom side!

6) Under foretrukken enhed kan du vinge ”mobil” af, hvis annoncen er lavet specielt lavet til mobilbrugere. Mere om det senere.

7) Er du tilfreds med din annonce, klikker du ”gem annonce” og din annonce vil blive sendt til godkendelse. Efter din annonce bliver godkendt, kan den findes for brugere, der søger på dine søgeord.

adwords-10

Find den bedste annonce

Det er en rigtig god idé at skrive flere annoncer og teste dem op mod hinanden, så du kan finde ud af, hvad der virker, og hvad der ikke virker.

Opret relevante annonceudvidelser

Efter du har lavet din annonce, vil jeg råde dig til at klikke på fanebladet ”annonceudvidelser”. En annonceudvidelse er en række yderligere informationer, du kan tilføje dine annoncer, så de kommer til at fylde mere, hvis de ender som en topannonce (en af de første 3 annonceplaceringer, der ligger over de organiske søgeresultater). Annonceudvidelserne giver en potentiel kunde brugbar information om din virksomhed, og det koster ikke ekstra.

I denne artikel vil jeg gennemgå tre af de mest brugte og relevante annonceudvidelser.

Undersidelinks

Et underside link er et ekstra link, der ligger under din annonce. Du bestemmer selv, hvilket link du vælger at sætte ind, men sælger du eksempelvis bærbare computere, kunne et relevant underside link. være computertasker.

Sørg for at have mellem 2-6 relevante undersidelinks, som kan vises under dine annoncer. Normalt vises 4 undersidelinks under en topannonce.

adwords-11

Du kan tilføje undersidelinks på både kampagne- og annoncegruppeniveau. Links du vil bruge til annoncer på hele kampagnen kan være ”kontaktinfo” og ”handelsbetingelser”, mens links på annoncegruppeniveau i højere grad kan knytte sig til produkter, der er tæt forbundet med annoncegruppens produkttema.

For eksempel kunne 4 undersidelinks til vores “bærbare computer”-annoncer være “tasker til bærbare”, “USB-nøgler”, “Trådløse mus” og “PC spil”.

Sådan opretter du undersidelinks

1) Klik ”annonceudvidelser” på den kampagne, du vil have sat undersidelinks i.

2) Klik ”Vis: Udvidelser med undersidelinks”.

3) Vælg enten fanebladet ”kampagneudvidelse” eller ”annoncegruppeudvidelse”.

4) Klik på den røde knap ”+ UDVIDELSE”.

adwords-12

5) Har du valgt ”annoncegruppeudvidelse” skal du vælge, hvilken annoncegruppe du vil have indsat dine undersidelinks i.

6) Klik på ”+ Nyt undersidelink”. Vælg din linktekst og din destinationswebadresse.

7) Voila, nu har du oprettet et undersidelink. Gør det samme for de andre links, du vil tilføje.

Opkaldsudvidelse

En opkaldsudvidelse er et telefonnummer, hvor en potentiel kunde kan komme i kontakt med din virksomhed.

Opsætningen fungerer på samme måde som opsætningen af undersidelinks – eneste forskel er blot, at du skal vælge ”Vis: Opkaldsudvidelser” i stedet for ”Vis: Udvidelser med undersidelinks”.

Tilføj herefter dit telefonnummer i udvidelsen. Vinger du “mobil” af ud fra foretrukken enhed, vil der komme et “ring”-ikon ved din annonce, som mobilbrugeren kan trykke på for at ringe op til dig med det samme.

adwords-13

Infoudvidelser

En infoudvidelse er en ekstra linje, du kan sætte ind i din annonce. Til forskel for undersidelinks vil potentielle kunder ikke kunne klikke på din tekst i en infoudvidelse.

Teksten kan fylde 25 tegn, og du bør lave mindst 2 infoudvidelser – altså 2 x 25 tegn.

Du kan endda planlægge et bestemt datointerval, hvor du vil vise denne udvidelse.

Har du eksempelvis happy hour hver fredag kl. 17.00-18.00, kan du planlægge infoudvidelser omkring dette tidspunkt.

adwords-14

Mobiloptimering

Da søgninger fra smartphones og tablets er blevet lige så udbredt som søgninger fra almindelige computere, er det vigtigt, at du har optimering til mobiltelefoner i tankerne.

For det første bør du sørge for, at dit website eller webshop er mobiloptimeret, så dine brugere får en god oplevelse, når de besøger dit website via deres smartphone. Få derfor gjort dit website eller webshop klar til dine mobilbesøgende. Der kan potentielt set være guld at hente.

Når du er klar til at modtage mobilbrugerene, bør du oprette målrettede annoncer til mobilbrugere. Mobilannoncer bør være ekstremt præcise og indeholde korte, tydelige statements.

Derudover skal du huske på, at personen, der læser din annonce, sidder med en mobiltelefon. Det kan du udnytte i mobilannoncerne ved at bruge ”call to actions” som ”Ring nu og få et godt tilbud”, ”Køb direkte fra din mobil”, ”Download mobilapp nu” og så videre.

Under ”foretrukken enhed” vinger du ”mobil” af. Nu vil din annonce blive vist på mobilenheder.

adwords-17

Til sidst skal du finde ud af, hvordan du budsætter, når en potentiel kunde søger på dine keywords fra en mobil.

Din budsætning hænger i høj grad sammen med, hvordan dine kampagner præsterer på mobil.

Finder du ud af, at du ikke får så mange kunder fra mobilsøgninger, kan du nedjustere dit bud på mobilenheder. Får du derimod mange nye kunder fra mobil, bør du opjustere dine bud.

Husk at konkurrencen på mobilsøgning normalt er lavere end på søgninger fra computere. Derfor kan du sagtens ligge højt på mobilsøgninger, selvom dit bud er lig med eller sågar lidt lavere end dit bud på computere og tablets.

Du kan ændre dine bud til mobilebrugere på enten kampagne- eller annoncegruppeniveau.

Er det hele din kampagne, der præsterer dårligere eller bedre på mobil, kan du op- eller nedjustere dine bud på kampagneniveau.

Er det derimod blot en enkelt annoncegruppe, der skal justeres, kan du gøre det ved at klikke dig ind på pågældende annoncegruppe og foretage dine budjusteringer.

Du foretager dine budjusteringer i procent af originalbuddet. Hvis dit originale bud er 5 kroner, og du sænker dit bud på mobil til 50 %, er dit nye maksimale bud på mobilenheder 2,50 kroner.

Ændring af bud på mobil

1) Klik på den kampagne eller annoncegruppe, du gerne vil ændre dine mobilbud i.

2) Klik på indstillinger og derefter på enheder.

3) Find feltet ”Mobilenheder med fulde browsere”.

adwords-15

4) Klik på stregen under ”Budjust.”, nu kan du sænke eller hæve dit bud med en given procentsats i intervallet -90 % til +300 %. Vælger du -100 % fravælger du automatisk mobilannoncer.

Optimering af kampagne

Når du har oprettet dine kampagner og annoncegrupper, er det vigtigt, at du hele tiden optimerer på disse for at skabe de bedste resultater.

For at du kan optimere din kampagne er det vigtigt at vide, hvad dit mål med kampagnen er.

Er det nok at få klik ind på din hjemmeside som en del af din branding, eller vil du have direkte konverteringer i form af udfyldelse af kontaktformularer eller salg i din webshop?

Er dit mål at opnå konverteringer, er det et must at få opsat en såkaldt konverteringssporing, så du kan følge med i, hvor mange konverteringer du får.

Sådan opsætter du en konverteringssporing

Den nemmeste måde at opsætte din konverteringssporing på er at forbinde din Google Analytics-konto med din AdWords-konto. Jeg går ud fra, at du allerede har opsat Google Analytics-konverteringssporing på din webshop eller hjemmeside. Det bør du i hvert fald!

Først skal du oprette en sammenkædning med din AdWords-konto inde fra Google Analytics. Det har Google en letlæselig guide til her.

Derefter går du ind under ”Kontoindstillinger” i din Google AdWords-konto, som findes under tandhjulet oppe til højre i skærmen, og klik derefter på ”Tilknyttede konti”. Nu tilknytter du din Google Analytics-konto til AdWords.

adwords-18

Efter du har gjort det, klik på ”Værktøjer” dernæst ”Konverteringer”.

Klik på ”Importer fra Google Analytics”.

Nu kan du vælge de mål, du vil have importeret til din AdWords-konto – normalt vil det være antallet af transaktioner / kontakter.

adwords-19

Sådan, nu har du opsat konverteringsporing på din AdWords-konto.

Bemærk: Der kan gå op til et par dage, før du kan se konverteringsdata i dine rapporter, så vær tålmodig.

Går du efter konverteringer, skal du også have en idé om, hvad en gennemsnitlig konverteringsfrekvens er.

En gennemsnitlig konverteringsfrekvens

Ifølge en undersøgelse fra det anerkendte amerikanske site WordStream er den gennemsnitlige konverteringsfrekvens 2,5 % for alle analyserede AdWords-konti, mens den gennemsnitlige konverteringsfrekvens for webshops er 1,84 %.

Det vil sige, at færre end 2 ud af 100 besøgende på en webshop foretager et køb eller en anden handling, du ønsker fra dine besøgende, som eksempelvis at udfylde en kontaktformular.

Det bør du have in mente, når du skal vurdere din konverteringsfrekvens og dermed din budsætning og dit daglige budget.

Først når dine kampagner har kørt over nogle måneder, har du nok data til at kunne se, hvad din virkelige konverteringsfrekvens er.

Når du har fastsat dig dine mål, er du klar til at gøre din AdWords-opsætning bedre. Der findes utroligt mange måder at optimere på, så for overskuelighedens skyld har jeg valgt tre områder ud, som er meget lette at optimere på for begyndere.

Optimering af annoncer

Det første område, du kan optimere på, er din annoncer. Har du sat flere annoncer op til en annoncegruppe, der roterer jævnligt, vil du næsten altid kunne udpege en vinder. Behold denne annonce og sæt de resterende annoncer på pause.

Du kan nu lave nye annoncer, som du kan teste op i mod vinderen, og dermed finde en annonce, der er endnu bedre.

Lad annoncerne rotere en måneds tid eller mere, så du er sikker på, at resultaterne har normaliseret sig over tid. Det er især vigtigt, hvis antallet af klik og visninger er meget lavt (under 100 klik pr. måned).

Optimering af søgeord og søgeudtryk

Det andet område er at analysere dine søgeord og søgeudtryk i de forskellige annoncegrupper. Her kan du få en god indsigt i, hvilke søgeord eller søgefraser, der er rentable, og hvilke søgeord du bør smide på negativlisten.

Sådan finder du søgeudtryk

1) Klik på den annoncegruppe, du gerne vil undersøge nærmere.

2) Klik på fanebladet ”søgeord”, hvor du finder alle søgeordene for pågældende annoncegruppe.

3) Klik ”oplysninger” og vælg ”alle” under søgeudtryk.

4) Nu får du vist alle de søgeudtryk, der er brugt på at finde og klikke på dine annoncer.

Du kan nu se en række forskellige kolonner med tal. Det er her, du bør kende dine målsætninger. Kun ved at kende dem kan du vide præcis, hvilke tal du skal kigge på for at foretage de nødvendige justeringer.

To af de vigtigste kolonner for de fleste annoncører er ”CTR”, ”Pris pr. konverteringer” eller ”Pris pr. konverteret klik”.

CTR står for ”click trough rate” og fortæller dig, hvor stor en procentdel af brugere, der har klikket på din annonce efter at have fået den vist i en søgning.

Det kan være svært at sige, hvad en godkendt CTR bør ligge på, fordi det i den grad hænger sammen med, hvilken placering din annonce befinder sig på, og hvor mange konkurrenter der annoncerer på samme søgeord som dig.

Ligger du på øverste position, bør du sigte efter en CTR på over 10 %. Annoncerer du på dit eget brandnavn, kan din CTR ligge langt over 10 %.

”Pris/konverteret klik” fortæller dig, hvor mange penge det koster dig at opnå ét klik, der fører til en konvertering.

Jo billigere du kan få et konverteret klik, jo bedre!

I vores fiktive elektronikbutik sælger vi trådløse mus, og vi har regnet ud, at vi opnår en profit pr. salg på 150 kroner før annoncering.

Hvis nu vores pris pr. konvertering er 200 kroner for et søgeord eller søgefrase, kan vi med det samme se, at vi taber penge med AdWords i dette tilfælde.

For at skabe en indtjening ved annoncering er målet altså at nå en konverteringspris på under 150 kroner og gerne så langt under som muligt.

Enten kan vi vælge at tilføje ordet eller frasen til negativlisten, eller vi må forsøge at gøre søgeordet mere rentabelt – for eksempel ved at sænke det maksimale bud for dette søgeord.

adwords-16

Vigtigt om fleksible søgeord

Bruger du fleksible søgeord, i dette tilfælde kunne det være ”computer mus”, er det meget vigtigt, at du hele tiden kigger på de eksakte søgeudtryk, der bliver brugt til at finde dine annoncer.Der kan eksempelvis være rigtigt mange, der søger på ”trådløse mus”, og hvis du ikke har nogle trådløse mus, er der selvsagt ingen af dem, der ønsker at købe ved dig.

Du sætter derfor ordet “trådløse” og “trådløs” på listen over negative søgeord.

Optimering til mobil eller desktop

Har du valgt at vise dine annoncer på alle enheder, bør du finde ud af, hvorvidt din kampagne præsterer bedre på computere/tablets end på mobiltelefoner eller omvendt.

Finder du ud af, at eksempelvis ”pris pr. konverteret klik” er for høj i forhold til din profit på mobile enheder, vil det være en idé at mobiloptimere din landingsside. Du kan også sænke dine bud til mobiltelefoner, så annonceudgiften bliver mindre.

Du kan se din mobilpræstation både på konto-, kampagne-, annoncegruppe, annonce- og søgeordsniveau.

Tjek dine kampagner og annoncegrupper på mobil

1) Klik på ”Segmenter” enten på konto-, kampagne-, annoncegruppe-, annonce- eller søgeordsniveau.2) Vælg ”Enhed”, og du får nu vist dine resultater for både computere, tablets og mobilenheder.

Opsummering

Hvis du har fulgt denne guide, ved du, hvordan du skal oprette dine kampagner på en struktureret og fornuftig måde.

Når du starter ud med at bruge Google AdWords for første gang, vil jeg anbefale dig at oprette én eller to kampagner med 3 til 5 annoncegrupper for at lære hele systemet at kende. Det vil give dig en god og solid erfaring, som du kan bruge i fremtidige kampagner.

Når du så har haft succes med dine første kampagner, kan du opsætte nye kampagner og så fremdeles.

Jeg vil endvidere anbefale, at du følger Googles officielle AdWords-profil på Facebook eller Twitter, da der ofte sker ændringer i AdWords med nye funktioner, politikker og så videre, som er gode at kende, hvis du vil udnytte alle de muligheder, der findes.

Har du spørgsmål eller erfaringer, du ønsker at dele, så skriv en kommentar herunder. Hvis guiden har været en hjælp, må du meget gerne dele den med dit netværk.

Jeg ønsker dig god fornøjelse i AdWords-universet!

Kim Petersen
Skrevet af
Kim Petersen
Brugbar artikel? Del gerne med dit netværk

10 svar til “Den ultimative AdWords-guide: Sådan kommer du godt i gang

  1. Det er en meget imponerende begynderguide – godt skåret til.
    Tak for et fornemt ‘opslagsværk’ med så godt som alt til en ny konto.
    Jeg tænkte på, om en eventuel tilføjelse ikke skulle være med remarketing på AdWords? Det kører godt for os og er en af de ting, jeg ville sætte op som det første på en ny konto netop fordi det bare spiller efter at være sat op en gang 🙂

    1. Hej Halfdan

      Mange tak for dit forslag og de pæne ord.

      Du har helt ret i, at remarketing er et interessant og relevant emne at komme ind på. Vi har også positive erfaringer med remarketing.

      Det er klart noget, jeg vil overveje at skrive en guide til på et senere tidspunkt. Det er et stort emne, som sagtens kan få sin egen artikel.

      Bedste hilsner
      Kim

    1. Hej Bennedikte

      Mange tak for din interesse og de rosende ord. Vi er glade for at du har kunnet bruge guiden og forhåbentligt vil de hjælpe dig med at få et godt udbytte fra AdWords i fremtiden.

      Hvis du har spørgsmål eller andre kommentarer til guiden, er du naturligvis velkommen til skrive igen.

      Bedste hilsner
      Kim

  2. Hej Kim
    Virkelig flot og imponerende lang og grundig begynder guide, som jeg vil formidle videre til andre, som skal i gang med AdWords 🙂
    Jeg vil se frem til en remarketing gennemgang, da jeg pt. ikke har fået sat det igang.
    Mvh Henrik
    PS – hvordan bliver man tilmeldt nyheder fra bloggen?

    1. Hej Henrik

      Mange tak for din interesse og de pæne ord. Ang. nyheder fra bloggen er det letteste for dig at “connecte” med os på de sociale medier som facebook og google plus. Alt nyt fra bloggen vil blive postet dér.

      OnlinePartners på Facebook

      Jeg håber du kan bruge svaret, ellers er du naturligvis velkommen til at skrive igen.

      Bedste hilsner
      Kim

  3. Hej Kim,
    Rigtig velskrevet artikel. Jeg har lært en del af at læse den, så tak for det 🙂 Vi er først lige begyndt at bruge Adwords, så glæder mig meget til at se, hvordan det vil konventere, efter at have implementeret dine råd.
    Venlig hilsen
    Martin

    1. Hej Martin

      Mange tak for de rosende ord. Jeg er glad for, at du kan bruge rådene til at starte jeres egen AdWords konto op med.

      Held og lykke i AdWords universet.

      Bedste hilsner
      Kim

  4. Hej,
    Er i gang med at læse jeres guide igennem, og jeg er meget taknemmelig for, at der er brugt så meget energi på at lave en god guide til google adwords. Jeg har dog lige et spørgsmål som jeg syntes er lidt mærkeligt.
    Jeg har fulgt den guide til at tilknytte kontoer fra google analytics til adwords som i har skrevet længere oppe. Men når jeg vil importere konverteringsporing som i punktet ‘Sådan opsætter du en konverteringssporing’ Så siger den at jeg skal tilknytte en google analytics konto til min adwords. :s. Syntes bare det var lidt mærkeligt, når jeg havde gjort det længere oppe i guiden. 🙂

    Men igen tak for et godt arbejde.

    1. Hej Carsten

      Mange tak for dit indlæg og de rosende ord. 🙂

      Jeg er ikke helt sikker på, hvad du mener i forhold til at du skal tilknytte analytics kontoen 2 gange? Men som jeg forstår dit spørgsmål, har du fulgt google analytics guiden til at linke analytics med adwords, og derefter læser du så at du skal linke AdWords med analytics. Altså gøre det samme to gange.

      Du skal gøre dette, fordi du både skal linke fra analytics til AdWords og dernæst linke fra AdWords til analytics for, at du får de fulde data sæt importeret i AdWords, hvor du kan se afvisningsfrekvens, tid på side og sider pr.session i forhold til kampagne, annoncegruppe og søgeord.

      Bedste hilsner
      Kim

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mød vores team

Meet out team