Ultimativ guide til SEO-venlig lancering af ny hjemmeside – undgå at miste trafik og kunder!

Alt for mange danske virksomheder mister synlighed, trafik og kundetilgang, når de lancerer en ny hjemmeside, selvom det kunne have været undgået.

Man skulle tro, at der var skrevet guides nok om dette emne – men åbenbart ikke – for efter mere end 10 år i SEO-branchen, oplever jeg stadig, at disse kritiske SEO-fejl opstår, og virksomheder mister massiv synlighed og kunder efter lancering af en ny hjemmeside.

Der er ingen overdrivelse i at sige, at et hjemmesideskifte potentielt kan have så kritiske SEO-mæssige konsekvenser, at det kunne betegnes som ‘SEO-fejlen over dem alle‘. Bevares, nogle gange bliver denne række af SEO-fejl rettet i tide, og skaden er moderat og kortvarig. Men i andre mere alvorlige tilfælde kan omfanget være permanent, og virksomhederne genvinder ikke nødvendigvis det tabte terræn igen.

Lad os derfor sammen prøve at gå til kamp mod disse kritiske SEO-fejl, der koster virksomhederne synlighed og salg. På den måde kan energien i højere grad blive brugt på at indfri nyt og uopdyrket potentiale i stedet for at slukke ildebrande.

I denne guide får du vores tips til et SEO-venligt hjemmesideskifte, så du sikrer, at dit nye website bliver en forretningsmæssig succes i stedet for en fiasko.

De primære årsager til, at disse kritiske SEO-fejl stadig opstår, er efter min vurdering:

    • Nyt website er ikke en rutineopgave:
      Lancering af en ny hjemmeside er ikke noget, de fleste virksomheder oplever ofte, og derfor er omstændighederne for at overse, glemme, mangle viden eller lave fejl i høj grad til stede.
    • Design får alt fokus:
      Et punkt, alle har en holdning til, er designet til en ny hjemmeside. Og måske netop fordi de fleste kan forholde sig til det, ser vi tit, at det visuelle får alt for meget fokus. Det kommer måske ikke som en overraskelse, men jeg mener, at designudtrykket og det æstetiske – ud fra et forretningsmæssigt synspunkt – er sekundært. Det har betydning for det kvalitetsmæssige udtryk og brugernes førstehåndsindtryk, men i forhold til alt det, der kan opstå af øvrige fejl ved lancering af et nyt site, skal en opgradering af designet ikke alene være grunden til et skifte.
      Din virksomhed har gode muligheder for succes online, uanset om dit visuelle udtryk bliver X, Y eller Z (så længe det matcher din virksomheds identitet/målgruppe) – men uden fokus på planlægning, bedre indhold, UX, SEO, dine historiske data, målgruppeanalyse m.fl., så bliver din nye hjemmeside ikke en forretningsmæssig succes.
    • Nyt er ikke altid bedre:
      Forvent ikke, at alle SEO-mæssige områder automatisk bliver bedre med en ny hjemmeside. Vi har generelt en tendens til at tro, at nyt altid er bedre end gammelt.
      Jeg har set mange nye hjemmesider, der var pænere designet end forgængeren – men hvor brugervenlighed, hastighed og SEO alligevel var markant forringet. Er du grundlæggende i tvivl, om din virksomhed behøver en ny hjemmeside, så husk de gamle ord: If it aint broken, dont fix it.
    • Redirects er ikke alt:
      Det er trods alt positivt, at flere og flere har fået styr på opsætning af 301-redirects ved lancering af en ny platform. Problemet er i stedet blevet, at mange dermed tror, at der så er helt styr på SEO-delen. Det håber jeg, at denne guide kan være med til at råde bod på.
    • Forventning om at webbureauet ved alt om SEO:
      SEO er måske nævnt i oplægget fra webbureauet – med tanke på eksempelvis opsætning af 301-redirects – men det betyder ofte ikke, at bureauet har bolden på alle de vigtige SEO-elementer, som denne guide belyser.
    • Minimalisme og brudte konventioner:
      Ideer som at reducere antallet af indekserede sider på et website kraftigt eller at fortolke design og navigation på en helt ny og anerledes måde, kan have store konsekvenser for synligheden og brugervenligheden. Du må gerne være kreativ, og dit site skal selvfølgelig kun indeholde relevante sider – men tænk lige over SEO-delen og de mest gængse standarder for hjemmesider, inden du går helt i det minimalistiske hjørne.
    • Websitet ranker på ‘lånte fjer’:
      Dette hører til sjældenhederne, men vi ser alligevel fra tid til anden, at et website taber placeringer efter lancering af ny platform, selvom alle tekniske forholdsregler og planlægning var udført fornuftigt. Den konklusion, der kan vise sig rigtig, er, at sitet allerede har været på grænsen til at tabe en række organiske placeringer, og at det nye website blot har været søgemaskinens endelige anledning til re-evaluere sitets placeringer. Det kan eksempelvis skyldes stigende konkurrence eller en dårlig platform, der trækkes op af positiv user engagement.

Det sker igen og igen

Nedenfor kan du se et eksempel fra den forgangne uge, hvor en dansk virksomhed (med hjælp fra et stort og anerkendt webbureau) har lanceret nyt site og i samme forbindelse ændrede arkitekturen, lavede redirect-fejl samt placerede vigtige SEO-mæssige URL’er længere væk fra forsiden. Synligheden er mere end halveret, og så er det endda et af de mildere tilfælde:

Men er det ikke normalt, at man kortvarigt mister lidt synlighed og trafik, når man skifter hjemmeside?

Jo, det er helt rigtigt, at selv under ideelle omstændigheder, vil man ofte registere en begrænset nedgang i synlighed over en kort periode (enkelte søgeord kan “hoppe lidt”), hvorefter den nye hjemmeside bevarer de eksisterende søgeordsplaceringer og ydermere bidrager til øget synlighed i det lange løb.

Formålet med denne guide er derfor:
1) at sikre, at du ikke mister synlighed grundet velkendte SEO-fejl, som du kunne have taget højde for.
2) at lancering af ny hjemmeside i stedet giver dig anledning til at øge dine SEO-mæssige muligheder og dermed synlighed.

Fokuspunkter før lancering af din nye hjemmeside

1) Skab overblik over de gamle URL’er

Start med at danne dig et overblik ved at crawle dit gamle site med eksempelvis Screaming Frog og opstil alle de gamle URL’er i Excel. Til sammenligninger opstiller du i kolonnen ved siden af alle de nye URL’er, således de gamle og nye “svarer til hinanden”. På den måde sikrer du, at ingen elementer af din webarkitektur bliver overset.

2) Udarbejd søgeordsstrategi (eller opdater den eksisterende)

Lancering af ny hjemmeside er en ideel anledning til at gentænke de søgeord, du fokuserer på. Er der nye behov og søgetermer dine bruger anvender i dag, som med fordel kan blive tænkt ind i indholdet på det nye site? Hjemmesiden skulle jo gerne afspejle dine målgruppers efterspørgsel og hjælpe dem med at blive kunder – så pas på med ikke bare at bygge videre på de eksisterende søgeord, bare fordi ‘det plejer vi jo at gøre‘.

Til at finde relevante søgeord kan du blandt andet bruge:

    3) Udbyg arkitekturen

    Giver den nye søgeordsstrategi anledning til mere end blot optimering af nye søgeord på eksisterende sider som eksempelvis udvidelse af din menustruktur og arkitektur?

    Så gør endelig noget ved det nu og se det som en stor SEO-mæssig gevinst, selvom det naturligvis vil medføre lidt mere arbejde på den korte bane. Dit site vil – alt andet lige – altid ranke mere og konvertere bedre, når det løbende bliver udbygget baseret på kunders efterspørgsel.

    4) Bloker søgemaskiners adgang til det nye udviklingswebsite

    Vi ønsker ikke, at søgemaskiner eller kunder får adgang til det nye site, før det skal lanceres. Sørg derfor for at blokere mod indeksering eller generel adgang til udviklingssitet, så du har fuldt kontrol over, hvornår det nye site kan findes og samtidigt undgår problematikker vedrørende duplicate content.

    5) Plan for 301-redirects

    Her eksekveres en plan for opsætning af de kommende 301-redirects:

    Er dit website relativt småt, kan redirects opsættes i hånden – er det derimod et større website med +2000 URL’er, bør du overveje en smartere opsætning via regler.

    6) Test af redirects – prelaunch

    Du har mulighed for at teste opsætningen af alle redirects på den kommende udviklings- og/eller driftwebserver, før det nye website bliver lanceret. Her er det vigtigt, at ikke kun driftwebserveren bliver sat op til at kunne håndtere forespørgsler på dit websites domænenavn, men at det også er muligt på udviklingswebserveren. Det er også vigtigt, at alle de redirects, der er blevet udarbejdet, bliver sat op både på udviklings- og driftswebserveren.

    På din egen personlige computer, der ændrer du så i din lokale ‘hosts’-fil, der er en slags lokal DNS, som kun din computer gør brug af, ingen andre. Der findes en ‘hosts’-fil på alle kendte operativsystemer såsom, Windows, MacOS og Linux.

    Lad os antage, at;

    • den nuværende driftswebserver har IP-adressen: 23.200.201.55
    • den kommende driftswebserver har IP-adressen 156.20.110.60
    • udviklingswebserveren har IP-adressen 200.10.10.15

    Nu skal du ændre IP-adressen for dit domænenavne i ‘hosts’ filen, så den peger på enten 156.20.110.60 eller 200.10.10.15, alt efter hvilken webserver du ønsker at teste dine redirects op imod.

    Det har så den virkning på din personlige computer, at;
    1) hvis du søger i Google og klikker på eksisterende indekserede sider fra det gamle website
    2) hvis du gennemlæser alle URL’er fra det gamle website med Screaming Frog

    – så bliver din browser på din computer eller den installation, du har af Screaming Frog på din computer, dirigeret hen til udviklingswebserveren eller den kommende driftswebserver, alt efter opsætningen af IP-adreser i din ‘hosts’-fil.

    Når du laver en kontrol af redirects via Screaming Frog, så gem alle URL’erne fra det gamle website i en txt-fil, skift Screaming Frog fra at gennemlæse i ‘spider’ mode til ‘list’ mode, indlæs så txt-filen i Screaming Frog og kontroller, at der for samtlige URL’er fra det gamle website er opsat et redirect.

    Når testen er gennemført, så husk at tilpasse din ‘hosts’-fil tilbage til de oprindelige indstillinger igen.

    7) Sammenhold gamle vs. nye sider

    Kontroller de forskellige sidetyper på det gamle site vs. det nye, så du sikrer, at siderne er identiske på alle parametre. Til at lave en hurtig sammenligning, kan du blandt andet bruge dette gratis SEO-tool. Nogle af de områder, du bør kontrollere, er, at følgende aspekter ikke er dårligt udnyttet på de individuelle sider:

    • Titles
    • Meta Decriptions
    • Brødtekster
    • H-tags
    • Formatering
    • Media (Billeder / video)
    • Links
    • Placering i arkitekturen (hvis vigtige sider tidligere lå eksempelvis et klik fra forsiden, men nu ligger i fjerde niveau, vil det påvirke synligheden negativt)

    8) SEO-sundhedstjek

    Der er mange måde at gribe et SEO-sundhedstjek an på, men her får du et forslag til et grundlæggende SEO-sundhedstjek med Screaming Frog, og her ser du vores forslag til en mere udvidet kontrol af SEO-fejl. Nogle af de områder, du bør kontrollere inden lancering af den nye platform, er:

    9) CRO-sundhedstjek

    At sigte efter en høj konverteringsrate har altid været en god idé, men brugervenlighed er også blevet en stor del af SEO, og derfor skal du i høj grad tænkte konverteringsoptimering ind i udarbejdelse af webdesignet. Under dette punkt har du måske allerede et webdesign at tage udgangspunkt i, og så handler det om at tilrette alle de steder, hvor UX og CRO kan forbedres. Sørg for, at alle vigtige KPI’er og konverteringer – og den information brugeren har behov for – er tænkt effektivt ind i designet.

    I forhold til nyt design, så husk at internetbrugere bruger det meste af deres tid på andre folks hjemmesider.

    Derfor er nyt og flashy navigationsdesign, der bryder med konventioner ofte skidt for brugervenligheden. Eksempelvis kan nyskabende navigation give folk sværere ved at finde det, de leder efter, fordi de først skal til at lære at navigere din hjemmeside. Og det går udover synligheden.

    Forsøg at overholde standarderne og konventionerne for din branche – også på dit nye site.

    10) Analytics-sundhedstjek

    Kontrollér, at tracking og konverteringssporring er sat korrekt op (Eks. Analytics samt andre scripts/pixels).

    Når du tester sporingen af sidevisninger, hændelser og e-handelssporingen så sørg for at sende data til en test-ejendom i Google Analytics (eller det program du nu bruger til webanalyse).

    Så undgår du, at navigation og brug af dit udviklingssite støjer dine data, når du opsætter den nye sporing.

    Sørg for at den nye sporing virker fra sekundet dit nye site lanceres. Så har du et klart før/efter billede af dit sites performance.

    11) Monitorering & datagrundlag

    Sørg for at have et solidt datagrundlag på plads før lancering af den nye hjemmeside. Monitorering og tracking over en længere periode via eksemspelvis ranking-tools, Analytics, Google Search Console m.m., hjælper dig med at danne et brugbart før- og efterbillede.

    Er din platform stor, og er en hurtig indeksering høj prioritet, så sørg også for at tilmelde din nye platforms XML-sitemap til Search Console. Bemærk dog, at du med fordel kan vente 1-2 uger efter launch med at tilmelde det nye sitemap for at teste websitets “egen evne” til at indeksere sig selv.

    12) Onpage SEO

    På allerede optimerede sider anbefales det, at du venter med onpage SEO til efter lancering (som nævnt under pkt. 6: Søgeord og sider, der løbende har været i fokus kan med fordel stilles identisk). Er der derimod tale om uoptimerede sider eller helt nye sider, kan du med fordel benytte lejligheden til at optimere disse.

    13) Spor dine 404-sider

    Sørg for at opsætte Analytics-tracking af dine 404-fejl, så du har en chance for at identificere denne utilsigtede brugeroplevelser. Analysér derfor løbende på dette punkt – men særligt under en periode med lancering af ny hjemmeside anbefales det at følge udviklingen i 404-fejl nøje. Opret evt. et dashboard i Analytics til monitorering af 404-fejl.

    Fokuspunkter efter lancering af din nye hjemmeside

    14) Udfør indekseringskontrol

    Kontroller, at sitet indekseres korrekt – herunder at eksempelvis blokeringer i Robots.txt og/eller Noindex er fjernet efter lancering. Tjek desuden Search Console.

    Et eksempel på fald i antal indekserede sider:

    15) Test redirects (igen)

    Her går vi med livrem og seler, og du bør derfor endnu engang tjekke, at de gamle URL’er redirecter korrekt, som testet under pkt. 5. Du indlæser txt-filen fra tidligere i Screaming Frog og kontrollerer, at der for samtlige URL’er fra det gamle website er opsat et 301-redirect.

    16) Crawl for brudte links og interne redirects

    Brug Screaming Frog til at gennemlæse hele det nye website og tjek, om der findes links i indholdet, som peger på døde interne eller eksterne URL’er. Tjek også, at der ikke forekommer redirects fra URL’er i indholdet på det nye website. Bemærk, her er ikke tale om redircts fra URL’erne på det gamle website, der peger på URL’er på det nye website – disse skal naturligvis være sat op. Her er der altså udelukkende tale om redirects på det nye website.

    17) Tilret annoncer

    Sørg for at rette dine annoncers URL’er på platforme som Google AdWords, Bing, Facebook.

    18) Tjek datakilder

    Kontrollér datavaliditet og udvikling – blandt andet i Analytics, Search Console, AccuRanker samt eventuelt andre kilder.

    Nedenfor kan du se fald i rankings via AccuRanker efter et platformskifte, hvor den nye hjemmeside led under en række indekseringsbarrierer (disclaimer: Vi har naturligvis ikke været tilknyttet nogle af disse projekter, der bruges som eksempler):

    19) Tilret backlinks (hvor muligt)

    Tilret gerne eksterne links, så der linkes uden redirect og dermed sendes ankertekster og linkautoritet direkte til det nye site. Tag dog ingen chancer – så hvis du tror, at dit link har risiko for at blive fjernet, såfremt du kontakter webmasteren, så lev hellere med linket via redirect.

    Til arbejdet med backlinkanalyse kan du eksempelvis bruge Ahrefs eller Majestic.

    Har du spørgsmål eller input?

    Skriv endelig en kommentar, såfremt du har spørgsmål eller input til denne guide. Der kan sagtens være flere aspekter, som kan tilføjes, så hold dig endelig ikke tilbage med gode forslag 🙂

    Ønsker du vores hjælp til at sikre, at din nye SEO-venlige hjemmeside lanceres optimalt, så er du meget velkommen til at kontakte os via denne formular eller ring på tlf. 71 99 10 50
    Skrevet af
    Rune Hansen

    Rune Hansen er CEO i OnlinePartners og Senior Digital Strategist med +10 års erfaring med markedsføring i søgemaskiner.

    Se alle indlæg af Rune Hansen
    Brugbar artikel? Del gerne med dit netværk

    14 svar til “Ultimativ guide til SEO-venlig lancering af ny hjemmeside – undgå at miste trafik og kunder!

    1. Hejsa Rune

      Fedt at du vælger at belyse netop dette emne. Der er flere parametre som jeg også ofte oplever der er blevet glemt. Og det er jo alle dage nemmere (og ofte også hurtigere) at dobbelt tjekke inden launch, fremfor at reparere efterfølgende…

      Blot et lille irritations moment for en garvet internet gænger:
      Plejer man ikke normalt at opsætter eksterne links i content, til at åbne i en ny fane? Det er en træls brugeroplevelse at blive guidet væk fra blogindlæget for at tjekke screaming frog eller andet + at du risikerer at nogle ikke finder retur igen…

      Tak for en fed blog og et yderst nyttigt og relevant blogindlæg.

        1. Nu sidder jeg og skaber overblik over url’erne på en hjemmeside, jeg skal redesigne. Hvad med alle billederne? Opretter du også redirect på hvert enkelt billede?

          1. Hej Rikke

            At oprette redirects for billeder er en udmærket ting at gøre, men ikke kritisk, set i forhold til at de nye landings-siders URL’er skal overtage de gamle landingsside URL’ers gode organiske søgeordsplaceringer.

            Hvis man derimod allerede får en del organisk trafik ind på sit website via eksempelvis Google’s og Bing’s billedsøgninger, så kan det være en god ide også at få oprettet redirects for billede-URL’er. Her vil jeg dog så anbefale, at hvis man bruger tid og resourcer på at opsætte redirects for billeder, så bør man også overveje at bruge resourcer på at få opsat et XML-sitemap for – både – landingsside URL’er og billed URL’er og få disse kryds-refereret i sit XML-sitemap. Det medfører at blandt andet Google hurtigst muligt ved, hvilke nye landingssider et billede er blevet indlejret på. Årsagen er at Google’s billedsøgning jo typisk sender brugeren hen på den landingsside URL, som et billede er indlejret på, og ikke bare hen til billed-URL’en, hvilket jo også er det man som hjemmesideejer gerne vil opnå.

            1. Hej Rune

              Mange tak for et godt uddybet svar. Det er særdeles anvendeligt for mig nu og i fremover.

              Bedste hilsner
              Rikke

    2. Et godt indlæg. Jeg tror, at rigtig mange kan have glæde heraf.

      Jeg fik en idé, da I skrev ønsket om en kommentar, hvis der var flere værktøjer: KWfinder.com. Et behageligt værktøj, som ofte fungerer glimrende. Det er i hvert fald værd at tage et kig på – kvaliteten afhænger lidt af branche, føler jeg.

      Ellers er jeg selv stor Ahrefs-fan. 🙂

      De bedste hilsner
      Kasper

    Skriv et svar

    Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

    Mød vores team

    Meet out team