A/B-splittest

Test ændringer på din hjemmeside via en A/B-splittest før du implementerer

Online marketing data og analyse

Brug A/B-splittests og øg din konverteringsrate

Afprøv nye ideer på din hjemmeside inden du blot implementerer. Med en A/B-splittest klarlægger du den konkrete værdiforøgelse af en designændring.

Vil du teste, hvilket indhold, der fungerer bedst på dit site? Med en splittest kan du efter en periode se, hvilken version af din hjemmeside, der er bedst for din omsætning før en endelig implementering.

En A/B splittest foregår på den måde, at det samlede antal besøgende deles op i lige store andele, hvor hver andel vises noget forskelligt – ofte vil 50% se det originale site, mens de andre 50% ser variationen.

Et helt lavpraktisk eksempel er, at du er i tvivl om, hvorvidt teksten på købsknappen på dit site skal være ”Læg i kurv” eller ”Bestil nu”. Via en A/B-splittest kan du teste, hvilken knap der giver højest salgskonvertering.

A/B-splittest

En god A/B-splittest kræver tålmodighed

Der er mange cases, hvor folk implementerer falske positiver, fordi de ikke lader splittesten køre længe nok til at opnå den nødvendige statistiske signifikans.

Der kan være store udsving i begge retninger, men over tid vil der være en tendens – når du er sikker på denne kan du kigge på læringerne fra splittesten og enten implementere variationen eller opstille en ny hypotese.

Hvis du gør det for tidligt risikerer du, at designændringen påvirker din virksomhed negativt.

Skal vi hjælpe dig med konverteringsoptimering af dit site? Kontakt os her eller ring på 71991050. Så starter vi en uforpligtende dialog om dine muligheder.

Hvad er processen bag en A/B-splittest?

A/B-tests skal ses som ét af mange værktøjer til konverteringsoptimering, som alle supplerer hinanden på kryds og tværs. Grundet den tid det tager, at opnå den tilstrækkelige statistiske signifikans ved A/B-tests er det vigtigt at have en god ide, om hvorfor en ændring testes eller ej.

Så minimerer du sandsynligheden for at spilde den måneds tid, det ofte tager før du har signifikante data.

Via eksempelvis Google Analytics eller Heatmaps & brugeroptagelser kan der anskueliggøres nogle direkte implementerbare optimeringspotentialer, men der vil samtidig være nogle udfordringer, hvor der blot antydes eller indikeres en mulig forbedring – dog uden at du er helt sikker.

Ved at opsætte og efterprøve en hypotese eller ide via A/B-splittest kan du lære præcist, hvordan en mere usikker designændring påvirker dine brugere og omsætning.

Med andre ord skal du have en god ide om, hvorfor og hvad du tester fremfor blot at afprøve nye ting i blinde.

Splittesting hos OnlinePartners

Hos OnlinePartners har vi stor erfaring med A/B splittests og en bred teknisk kunnen på området.

Via uddybende analyse ved hjælp af andre værktøjer som heatmapsGoogle Analytics og sessionsoptagelser i sammenhæng med vores ekspertvurdering kan vi opstille velfunderede hypoteser som udgangspunkt for A/B-splittesten.

På denne måde tilnærmer vi os i højere grad sandsynligheden for positive resultater i de tests, vi implementerer.

 

Skal vi A/B-splitteste nogle af dine ideer?

Kontakt os via formularen bag knappen til højre eller ring på 71991050 for en uforpligtende snak om dine muligheder.

Mød vores team

Meet out team