Søgeordsanalyse

Identificering og prioritering af relevante søgeord er kernen i din SEO-strategi

Find dit samlede potentiale for vækst med en komplet søgeordsanalyse fra OnlinePartners

Søgeordsanalysen danner grundlaget for din SEO-strategi. Gennem analysen undersøger vi, hvad dine potentielle kunder efterspørger via Google. Denne indsigt danner et solidt grundlag for den efterfølgende søgeordsoptimering og udvikling af nyt indhold.

At gå i gang med SEO uden en søgeordsanalyse er som at bygge et hus uden først at have lagt fundamentet: Det holder måske – men der er en overvejende risiko for, at det braser sammen.

Ønsker du hjælp til at finde alle de søgeord dine mulige kunder bruger? Kontakt os her eller på 71991050 så vi kan hjælpe med at klarlægge nye potentialer for din online vækst.

Med søgeordsanalysen minimerer vi risikoen for, at du går ned ad en forkert vej. Den viser nemlig præcis hvilke søgeord, der kan bringe mest værdi til din forretning.

Med andre ord giver analysen et overblik over, hvor vi skal sætte ind – så vi ikke blot laver SEO i blinde.

Hvad er en søgeordsanalyse?

Søgeordsanalysens fornemste formål er at vise, hvilke søgeord din hjemmeside skal optimeres omkring.

Det handler med andre ord om at finde lige netop de søgefraser, som er vigtigst for dig og din forretning. Søgeord, som kan implementeres i eksisterende såvel som nyt indhold, når den egentlige søgemaskineoptimering sættes i gang.

Hvad kendetegner så de gode søgeord? Hos OnlinePartners vurderer vi overordnet søgeordene ud fra fire parametre:

  • Hvor stort søgepotentiale ordet rummer. Er der 10 eller 1.000 månedlige søgninger på det?
  • Søgeordets relevans ift. din forretning: Jo større sandsynligheden er for, at brugerne finder, hvad de har brug for på din side, jo større er chancen for, at de lægger en ordre (eller konverterer på anden vis).
  • Købsparathed. Jo mere søgeordet signaler købsvillighed, jo større sandsynlighed er der for, at det leder til et salg.
  • Konkurrencen på søgeordet. Her ser vi på, om det overhovedet er realistisk, at du kan komme til tops i søgeresultaterne, når der bliver søgt på ordet.

Analysens forskellige formål

Søgeordsanalyser kan bruges til mange forskellige formål alt afhængig af, hvor du står med dit website. Her kommer tre af de mest gængse scenarier, hvor vi benytter dem hos OnlinePartners:

  1. Søgeordsoptimering af dit eksisterende indhold

Søgeordsanalysen er vores vigtigste redskab, når vi skal optimere indholdet, du allerede har.

Gennem processen anlægger vi flere forskellige datadrevne metoder til at sikre, at du får det bedst mulige udbytte.

I første omgang handler det om at finde de rette søgetermer. I denne forbindelse analyserer vi isoleret på hvilke ord, som kan bringe størst værdi til dit website: Altså søgeord som har en perfekt balance mellem høj relevans, høj købsparathed, høj søgevolume og lav konkurrence.

Herudover ser vi på, hvor højt du allerede ligger placeret på søgeordene. Der er f.eks. ingen grund til at bruge alle ressourcerne på at styrke søgeord, hvor du allerede ligger nummer 1. Omvendt er det stadig vigtigt at monitorere dem, så vi kan sætte ind, hvis eksempelvis øget konkurrence forårsager pludselige fald.

Sidst men ikke mindst har vi fokus på, om det er de rette sider, som ligger højest placeret på de enkelte ord. Dette er nemlig vigtigt, hvis vi skal opnå den ønskede effekt hos de besøgende – hvad end det drejer sig om salg, lead-generering, brand awareness eller noget helt fjerde.

  1. Udvidelse af dit website

Det kan også være, du vil udvide dit eksisterende website med et helt nyt område. Her ser vi på, hvordan du får implementeret området, så det harmonerer bedst muligt med dit eksisterende indhold.

Et typisk scenarie, hvor vi arbejder med denne analysetype, er ved webshops, som skal have en blog eller et lignende, nyt indholdsområde.

Søgeordsanalysen er her et stærkt redskab til at finde frem til, hvilke emner du kan skrive om, hvor efterspørgslen er høj. Hermed er der større sandsynlighed for, at tiden bliver brugt på at skabe indhold, der rent faktisk genererer trafik, som kan drive salget videre.

I denne forbindelse vurderer vi også nøje hvilke søgeord, som hører bedst hjemme på henholdsvis blog og shop.

Groft sagt skelner vi her mellem informationelle og transaktionelle søgninger. Ved de informationelle søgninger researcher man stadig og er på udkig efter inspiration – ved de transaktionelle er man derimod godt på vej til købet:

  • Transaktionel søgning: “køb kitchenaid”
  • Informationel søgning: “hvilken kitchenaid er bedst til…”

… Og hvad betyder alt dette så ift. webshop/blog-eksemplet?

Jo, typisk giver det mest mening at lede den købsorienterede bruger ind på shoppen, hvor han kun er et par klik fra købet – mens den informationssøgende med fordel kan få behovet for ny viden stillet på din blog.

  1. Lancering af nyt website

Står du foran at skulle lancere et nyt website? Så vil vi altid anbefale at få lavet en søgeordsanalyse på forhånd frem for, når sitet først er lanceret:

Søgeordsanalysen er nemlig et stærkt redskab til at bygge en fornuftig webarkitektur ud fra. Således kan vi bruge analysen til at lave et skema over hvilke sider fra dit website, som skal optimeres mod de enkelte søgeord.

Ud fra dette skema kan vi fastslå, hvilke sider der har de vigtigste søgeord, og derfor skal have de mest prominente placeringer på websitet.

Desuden forebygger skemaet, at vi kommer til at optimere mod de samme ord ved flere sider på websitet. Dette er vigtigt, da det – som oftest – er bedst, kun at optimere mod de enkelte søgeord et enkelt sted på dit website.

Skal vi hjælpe med at målrette din SEO? Kontakt os her eller ring på 71991050 for en uforpligtende dialog om dine muligheder.

Jagten på de gode søgeord

I arbejdet med søgeordsanalysen vil vi typisk bede om en liste med de ord, som du selv vurderer, er vigtigst for din hjemmeside og din forretning.

Denne liste undersøger vi og udvider på med nye, gode søgeord gennem en række forskellige metoder:

Det kan være ved at gennemgå dit site og tænke i synonymer, anvende søgeord-tools – både via Googles eget Keyword Planner samt en lang række andre mere avancerede søgeordssværktøjer – til at finde relaterede ord, gå konkurrenterne efter i sømmene eller se, hvilke ord målgruppen benytter på Facebook og andre online-mødesteder.

Video fra vores SEO-brevkasse om søgeordsanalyse:

Brug for hjælp til søgeordsanalysen?

Hos Onlinepartners prioriterer vi det indledende analysearbejde højt. Det sætter nemlig rammerne for den øvrige SEO-indsats.

Vi står derfor altid klar til at hjælpe med søgeordsanalysen – uanset om du skal lancere nyt website, eller dit site allerede kører for fuld skrue.

 

Målretter du din SEO efter alle relevante søgeord?

Kontakt os, hvis du ønsker vores bud på, hvilke søgeord du bør sigte mod for at komme til tops på i Google.

Mød vores team

Meet out team